Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 10. oktober 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: hekSags nr.: 1207978Dok nr.: 1023638
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. juni 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 695 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).
Spørgsmål nr. 695:’’Mener ministeren, at det er en hensigtsmæssig brug af ressourcerne, påbaggrund af de foreliggende erfaringer, at privathospitalerne i dag bliver kon-trolleret for de samme ting af både den danske kvalitetsmodel, af regionerneskvalitetsorgan og af Sundhedsstyrelsen, eller mener ministeren, at man kunneoverveje at tilrettelægge kvalitetskontrollen på en mere hensigtsmæssig måde,fx ved at de tre forskellige instanser skruer ned for de identiske kontroller, oggennem en øget koordineret kvalitetskontrol frigør ressourcer, der kan målret-tes de steder, hvor der er det største behov for at kontrollere kvalitetsstandar-den i det danske sundhedsvæsen?”.
Svar:Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sundheds-styrelsen, som oplyser følgende:”Sundhedsstyrelsens tilsyn med privathospitaler og private behandlingssteder,den danske kvalitetsmodels akkreditering, IKAS, og kontrol foretaget af regio-nernes kvalitetsorgan har forskellige formål, forskelligt lovgrundlag og anven-der forskellige metoder og redskaber. Det betyder, at selvom nogle fokuspunk-ter umiddelbart kan synes overlappende, er der tale om væsensforskellige op-gaver og funktioner.Først og fremmest er Sundhedsstyrelsen sundhedsmyndighed, og har somsådan særlige forpligtelser og redskaber i patientsikkerhedsmæssig sammen-hæng.Det er samlet set Sundhedsstyrelsens vurdering, at tilsynene/kontrollen ikkekan slås sammen.Sundhedsstyrelsens nye proaktive tilsyn og registrering af alle privathospitalerog private behandlingssteder, blev indført af den forrige regering for at styrkepatientsikkerheden, og var en udløber af, at der blev fundet fejl og mangler påprivate behandlingssteder.
Side 2
Formålet med tilsynet er at bidrage til den bedst mulige patientsikkerhed, sikreen acceptabel faglig standard på alle registrerede behandlingssteder samt sik-re, at patientrettighederne bliver tilgodeset. Resultaterne fra tilsynsbesøgenevil være tilgængelige for alle.Som øverste sundhedsfaglige myndighed tilser Sundhedsstyrelsen, at lovgiv-ning og regler bliver overholdt, og at behandlingsstederne lever op til et accep-tabelt fagligt niveau på behandlingsområder af særlig væsentlighed for pati-entsikkerheden.Sundhedsstyrelsen foretager som myndighed en konkret vurdering af det en-kelte behandlingssted og følger op på alle kritiske afvigelser, indtil de er rette-de. Som myndighed har Sundhedsstyrelsen også mulighed for at iværksattefaglige sanktioner, hvis styrelsen i forbindelse med et tilsynsbesøg bliver op-mærksom på, at en sundhedsperson har en faglig adfærd, der kan udgøre enrisiko for patientsikkerheden.Sundhedsstyrelsens tilsyn med de private behandlingssteder adskiller sig fraregionernes kvalitetsorganisation, der som bestillere/indkøbere af ydelser skalsikre sig at der leveres det aftalte, og fra IKAS’s akkrediteringsbesøg, der fo-kuserer på at understøtte en løbende kvalitetsudvikling. Sundhedsstyrelsenstilsyn omhandler overholdelse af lovgivning, hensyn til patientsikkerhed og ret-tigheder, og at det konkrete lægefaglige niveau er acceptabelt. At Sundheds-styrelsen foretager tilsynene som myndighed, indebærer, at styrelsen har mu-lighed for at iværksætte sanktioner, når det er påkrævet af hensyn til patient-sikkerheden. Endelig fører styrelsen tilsyn med alle private behandlingssteder(bortset fra de i Sundhedslovens § 215a anførte undtagelser) uafhængigt af,om de har en aftale med en region om patientbehandling.Der er i dag koordinering mellem de omtalte instanser. Sundhedsstyrelsen ogIKAS koordinerer indsatsen i forhold til de private behandlingssteder gennemmøder og udveksling af informationer. Det er aftalt, at besøgene fra IKAS ogSundhedsstyrelsen så vidt muligt fastlægges, så de falder med 1½ års mel-lemrum. Dette sker for at opnå den størst mulige effekt af besøgene bådehvad angår patientsikkerhed og kvalitetsudvikling og for at bryde mindst muligtind i behandlingsstedernes daglige drift. Sundhedsstyrelsen og IKAS vil desu-den inddrage hinandens rapporter fra de konkrete behandlingssteder i tilrette-læggelsen af besøg.Sundhedsstyrelsen har også haft møder med Danske Regioner for at drøfte,hvad deres kontrol indebar, hvorledes overlap kunne undgås, og hvordan in-stanserne kan hjælpe hinanden. Det er aftalt, at styrelsen informerer en regi-on, når der er fundet alvorlige mangler for patientsikkerheden, ved tilsynene.Sundhedsstyrelsen finder, at der er behov for både tilsyn og kvalitetsudvikling isundhedsvæsenet. Vi vil I vores planlægning af tilsynet med de private be-handlingssteder bestræbe os på, at det ikke opleves som dobbeltarbejde forde, der også arbejder med akkreditering og regionernes kvalitetskontrol. Detfordrer et løbende samarbejde, som er godt i gang.”
Side 3
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens svar. Jeg er i øvrigt enig medspørgeren i, at unødvendig dobbeltkontrol bør undgås. Der bør derfor ogsåfremadrettet være fokus på, at den beskrevne arbejds- og opgavefordelingfortsat er hensigtsmæssig.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Helle Krarup