Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. august 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMLBJSags nr.: 1207362Dok nr.: 996001
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. juni 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 694 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraStine Brix (EL).Spørgsmål nr. 694:’’Vil ministeren oplyse hvilke erfaringer Region Hovedstaden har gjort sig sidenindførelsen af akuttelefonen 1813 i begyndelsen af 2012 i forhold til ventetiderpå skadestuer, og oplyse hvilke samlede omkostninger til personale og mar-kedsføring regionen har haft?”Svar:Som det fremgår af min foreløbige besvarelse af 27. juni 2012, har ministeriettil brug for min besvarelse af spørgsmålet anmodet Region Hovedstaden omen udtalelse.Region Hovedstaden har oplyst følgende:”Region Hovedstaden etablerede akuttelefonen med virkning fra den 30. janu-ar 2012. Telefonen tilbyder borgeren vejledning i almindelige forholdsreglerved akutsygdom og tilskadekomst og oplyser om ventetider på regionensakutmodtagelser/-klinikker.Regionen monitorerer løbende effekten af akuttelefonen. Statusopgørelse fraapril 2012 viser, at regionens borgere har benyttet sig af tilbuddet i stort om-fang. I løbet af en uge får akuttelefonen ca. 3.500-4.000 opkald, og 92 procentaf borgerne synes, de får en god vejledning. Samtidig viser opgørelsen, at rig-tig mange følger akuttelefonens rådgivning om enten at tage hen på en akut-modtagelse eller akutklinik – eller lade være med bl.a. rådgivning om egenom-sorg.Det har ikke ud fra akuttelefonens endnu korte periode i drift været muligt atkonkludere, om etableringen af akuttelefonen har haft betydning for antal hen-vendelser eller ventetider i akutmodtagelser og akutklinikker.Den gennemsnitlige ventetid for regionens akutmodtagelser/-klinikker er imid-lertid faldet fra 49,7 minutter i august 2011 til 43 minutter i februar 2012. Sam-tidig med etableringen af akuttelefonen blev iværksat en kampagne for at in-formere borgerne om regionens akuttilbud. Som en del af kampagnen blev derbl.a. udsendt en publikation til samtlige husstande i regionen, og der blev an-nonceret i både trykte og digitale medier.
Side 2
Udgifterne til akuttelefonen udgjorde 5,3 mio. kr. i 2011, der vedrører udgiftertil personale og uddannelse samt IT mv. Den samlede udgift til etablering ogdrift af akuttelefonen og informationskampagne i 2012 udgør 17 mio.kr.”Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens oplysninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lene Brøndum Jensen