Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1163583_0001.png
1163583_0002.png
1163583_0003.png
1163583_0004.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. oktober 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMTKSags nr.: 1207223Dok nr.: 998806
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. juni 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 690 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Li-selott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 690:”På baggrund af Ritzaus artikel "Stærkt skadet voldsoffer måtte vente en timepå ambulance" den 18. juni 2012 bedes ministeren redegøre for hvad der ersket i denne episode og oplyse, om det er blevet vanskeligere at rekvirere enambulance. Ministeren bedes endvidere oplyse hvor stor afvisningsprocentener på de forskellige 112 centraler. Endelig bedes ministeren oplyse hvorledesdet kan sikres, at der i fremtiden sendes en ambulance når en person ringer112.”Svar:Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet DanskeRegioner om en udtalelse.Danske Regioner har oplyst følgende:"Indledningsvist skal det formodes, at når der i spørgsmålet er anvendt ordet1”112 centraler”, så menes der regionernes AMK-vagtcentraler , der er beman-det med sundhedsfagligt personale.Det skal også indledningsvist bemærkes, at regionerne ikke opererer med ensåkaldt ”afvisningsprocent”. Der er tale om rådgivning til anden hjælp, f.eks.henvisning til skadestue, egen praktiserende læge eller vagtlægen samt råd-givning om egenomsorg.Danske Regioner vil bidrage til besvarelsen af spørgsmålet ved at redegørefor den konkrete episode, oplyse i hvor mange situationer, der er tale om råd-givning til anden hjælp eller siddende transport samt oplyse, hvorledes regio-nerne visiterer til akut præhospital indsats.
1
AMK betyder akut medicinsk koordination
Side 2
Oplysninger om det konkrete patientforløb i H.C. Ørstedsparken den 1.juni 2012 - ud fra oplysninger tilgængelige for Region HovedstadenAvisen Politiken bragte mandag den 18. juni en artikel om et præhospitalt pati-entforløb natten til den 1. juni 2012. Artiklen fremstiller forløbet som om, at denunge kvinde lå med kraniebrud og ventede på hjælp fra AMK-vagtcentralen,der først sendte en ambulance efter to opkald til 112 og forsøg på overbevis-ning om behovet. Det påstås i artiklen, at der er tale om et overfald, og at derer kendte skader i form af brækket kraveben, en forskubbet kæbe, et kranie-brud, en kraftig hjernerystelse, lammelser i højre side af ansigtet og ensprængt trommehinde.Dette er efter Region Hovedstadens opfattelse ikke en korrekt fremstilling.Hændelsesforløbet har været genstand for en grundig gennemgang med alleinvolverede, og af materialet, herunder har de båndede samtaler på AMK-Vagtcentralen været vurderet af ledelsen og af de lægeligt ansvarlige i DenPræhospitale Virksomhed, Region Hovedstaden. Yderligere er forløbet under-søgt for så vidt angår den præhospitale vurdering og behandling samt udred-ningen på hospitalet.Politikens journalist har bedt Region Hovedstaden om en kommentar, og herer det præciseret, at det ikke fremgår af opringningerne, at der er tale om akutsygdom og tilskadekomst, og der er specifikt spurgt til, om det kan dreje sigom et overfald, hvilket ikke bliver bekræftet.Samtalen og situationen er vanskelig af flere grunde, men det er vurderingen,at samtalen er sket efter de retningslinjer der findes, herunder også for hvornårder sendes en ambulance. Specielt var personalet opmærksom på, at det kanvære vanskeligt at få præcise oplysninger fra berusede personer, hvilket blotkræver yderligere omhu for at søge at afklare behovet. I det konkrete tilfældeer der sendt en ambulance for en sikkerhedsskyld og begrundet i omstændig-hederne. Ambulancepersonalet har grundigt undersøgt patienten og har ikkefundet konkrete skader, men har dog rejst mistanke om, at der kunne være ta-le om et overfald.Region Hovedstaden har haft kontakt til Politiken og har gjort opmærksom på,at regionen finder artiklen fejlagtig og misvisende. Dels fordi artiklen har med-virket til at skabe utryghed hos borgerne og på et forkert grundlag. Dels fordioverskrift og oplysningerne om, at patienten havde et kraniebrud, kraftig hjer-nerystelse, kæbe forskubbet, lammelse i ansigtet, sprængt trommehinden ikkeer korrekt iht. de tilgængelige oplysninger for Region Hovedstaden. Og delsfordi det i artiklen fremstår som om omstændighederne er kendte allerede ved112-opkaldet, og at skaderne er til stede og kendte, hvilket ikke er korrekt.Rådgivning til anden hjælp eller siddende transportOversigt over rådgivning til anden hjælpRegion4. kvartal 20112
1. kvartal 2012
2
I tallene indgår også de opgaver, hvor der henvises til en siddende transport.
Side 3
HovedstadenSjællandSyddanmarkMidtjyllandNordjylland
24 %24 %12,5 %22 %10 %
26 %29 %12,5 %24 %12 %
Visitering til akut præhospital indsatsI maj 2011 overgik ansvaret for de sundhedsfaglige 112-opkald til regionerne.Alle 112-opkald der vedrører akut sygdom og tilskadekomst viderestilles frapolitiets 112-alarmcentraler og Københavns Kommunes 112-alarmcentral iStorkøbenhavn til de relevante regioners sundhedsfaglige AMK-vagtcentraler.På AMK-vagtcentralen modtager sundhedsfagligt personale opkaldet og vur-derer, rådgiver og visiterer opkaldet til relevant sundhedsfaglig hjælp.Baggrunden for ændringen er, at der i tiltagende grad var fokus på håndterin-gen af alarmopkald vedrørende sygdom eller ulykke og arbejdsdelingen mel-lem alarmcentral/politi og vagtcentral/sundhedsvæsen. Fokus har været på detproblematiske i, at der med den tidligere organisering af besvarelsen af 112-opkald vedrørende sundhedsfaglige hændelser, ikke var tilstrækkelig sikker-hed for, at der skete den fornødne sundhedsfaglige rådgivning til den borger,der ringede, ligesom den regionale vagtcentral ikke havde mulighed for til-strækkeligt tidligt at vurdere, hvilken præhospital indsats det enkel-te alarmopkald skulle give anledning til.Når en borger tidligere ringede 112 og havde et akut behov for hjælp i forbin-delse med alvorlig sygdom eller tilskadekomst, gik opkaldet til enten en af poli-tiets alarmcentraler eller Alarmcentralen for Storkøbenhavn, som drives af Kø-benhavns Brandvæsen. Udgangspunktet var således, at det var alarmcentra-len, der besluttede, hvornår der skulle sendes en ambulance i forbindelse med112-opkald, mens regionens vagtcentral alene besluttede, hvilken ambulanceog/eller anden præhospital ressource, der skulle sendes.Det er imidlertid vigtigt, at sundhedsvæsenets indsats og opgaver ved akutsygdom og ulykke starter tidligst muligt, således at der hurtigst muligt kan skesundhedsfaglig rådgivning til de mennesker, der ringer 1-1-2 ved alvorlig syg-dom og tilskadekomst, og at der hurtigst muligt kan ske en sundhedsfagligvurdering og prioritering af, hvilken hjælp der er behov for.Ved vurdering af den relevante sundhedsfaglige hjælp anvender regionernesAMK-vagtcentraler beslutningsstøtteværktøjet Dansk Indeks for akuthjælp.Herudover er der fælles uddannelse for de sundhedsfaglige medarbejdere.Sundhedsstyrelsen anbefalede således i juni 2007 i en rapport om et styrketakutberedskab, at der skete en afklaring af de sundhedsfaglige opgaver i for-bindelse med alarmopkald, så det formelle ansvar for disponering, rådgivningmv. blev fastlagt i sundhedsfagligt regi.Erfaringerne er, at ændringerne i forbindelse med overdragelse af sundheds-faglige 112-opkald til regionerne har været en succes, idet borgerne nu får ensundhedsfaglig vurdering og rådgivning allerede fra de ringer 112 og ikkeførst, når ambulancen er fremme. Dermed er der både bedre forudsætninger
Side 4
for at give den rette hjælp, at prioritere hjælpen til den enkelte og at give sund-hedsfaglig rådgivning til akutte og livstruende tilfælde.”Jeg kan henholde mig til Danske Regioners oplysninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Tove Kjeldsen