Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1137592_0001.png
1137592_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. juni 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1206441Dok nr.: 952435
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 30. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 627 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix(EL).Spørgsmål nr. 627:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 29. maj 2012 fra Danske Aku-punktører vedr. akupunktør autorisation, jf. SUU alm. del – bilag 338.”Svar:Indledningsvis skal jeg gerne slå fast, at det allerede efter den nuværende lov-givning er ulovligt at udgive sig for at være læge uden at være det – og gørman det alligevel, overgives sagen til politiet, og man kan straffes med bøde.Det er således ikke korrekt, når Danske Akupunktører i henvendelsen af 29.maj 2012 anfører, at den nuværende lovgivning ikke stopper personer, somudgiver sig for at være læge og som uhindret kan praktisere uden nogen formfor tilsyn eller kontrol.Danske Akupunktører har i henvendelsen af 29. maj 2012 fremsat forslag omat genindføre lægeligt tilsyn for alle som markedsfører og/eller udfører aku-punktur, og som ikke er RAB-registeret (dvs. registeret som alternativ behand-ler) eller har autorisation som sundhedsperson.Hertil kan jeg oplyse, at det fremgår af autorisationslovens § 74, stk. 3, at nå-leakupunktur ikke er forbeholdt nogen at foretage. Det vil sige, at enhver kanoprette sin egen klinik og udøve akupunktur. Akupunktur var før autorisations-lovens ikrafttræden den 1. januar 2007 forbeholdt læger at udøve, da det blevanset for at være et operativt indgreb. Lægerne var derfor forpligtet til at førenødvendigt tilsyn med den medhjælp – her akupunktøren – som på vegne aflægen udførte akupunkturen. Baggrunden for lempelsen var, at man i lighedmed de norske og svenske tiltag på området fandt, at der erfaringsmæssigtvar tale om et indgreb af ufarlig og bagatelagtig karakter, og at risikoen vedakupunktur måtte anses for minimal. Sundhedsstyrelsen har oplyst, at detteforsat er vurderingen, hvilket jeg kan henholde mig til.Danske Akupunktører har i henvendelsen af 29. maj 2012 gentaget et tidligerefremsat forslag om at indføre en autorisationsordning for akupunktører. Dettemed henvisning til den store betydning akupunkturbehandlinger har og vil fåfor helbreds- og sundhedstilstanden i Danmark.Jeg kan hertil anføre, at man gennem tiden generelt har udvist stor tilbagehol-denhed med at indføre nye autorisationsordninger. I vurderingen af behovet
Side 2
for at indføre en autorisationsordning lægges der bl.a. vægt på, om virksom-heden er af en sådan karakter, at den udgør en væsentlig fare for patienterne,og om den berettiger en øget overvågning fra de statslige myndigheder.Jeg kan henholde mig til, at Sundhedsstyrelsen har oplyst, at der er ved aku-punktur ikke er tale om en sådan virksomhed, hvilket Danske Akupunktørerogså selv gør opmærksom på.Jeg mener således, at de nuværende regler i autorisationsloven og RAB-lovener tilstrækkelige til at regulere akupunktørers virksomhed.Jeg kan afslutningsvis tilføje, at der i det af Danske Akupunktører nævnte til-fælde ikke er tale om, at en akupunktør udførte akupunktur til fare for de per-soner, han behandlede. Han behandlede med receptpligtig medicin, hvilket erforbeholdt læger i henhold til autorisationsloven § 74, stk. 2. Således ville enautorisation af akupunktører som forslået af Danske Akupunktører ikke hindreen situation, som den nævnte overtrædelse af autorisationsloven. Såfremt enRAB-registreret akupunktør overtræder autorisationsloven har den registre-rende forening i dag mulighed for at lade behandleren afregistrere.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye