Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLAVSags nr.: 1206253Dok nr.: 955236
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 23. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 610 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.Spørgsmål nr. 610:’’ Vil ministeren oplyse hvilke af de punkter som Dansk Psykiatrisk Selskab haropregnet i henvendelsen af 3. maj 2012 om overflødig dokumentation i psykia-trien (SUU alm. del- bilag 308), der skyldes krav i lovgivningen, og hvilke derskyldes den danske kvalitetsmodel?”Svar:Jeg har som bilag til min besvarelse vedlagt en oversigt, der redegør for, hvil-ke dokumentationskrav som følger af lovgivningen, og hvilke dokumentations-krav som følger af Den Danske Kvalitetsmodel, og har endvidere angivet, hvil-ke områder som er regionalt ansvarsområde.Hertil vil jeg gerne bemærke, at det er vigtigt at huske på, at det af mangegrunde er nødvendigt at registrere oplysninger om det sundhedsfaglige arbej-de. Den dokumentation, der sker i sundhedsvæsenet har bl.a. til formål at sik-re en høj behandlingskvalitet, adgang til oplysninger til belysning af klagesagerog effektiv anvendelse af ressourcer.Med Den Danske Kvalitetsmodel har man fået en samlet kvalitetsudviklings-strategi for sundhedsvæsenet, som skal sikre en ensartet kvalitet, uanset hvorpatienten behandles i landet. Udviklingen af kvalitetsmodellen er sket i tætsamarbejde med sundhedsprofessionelle. Jeg skal hertil bemærke, at DenDanske Kvalitetsmodel i høj grad er baseret på, at sygehusene selv skal defi-nere hvad, hvornår og for hvilke patientgrupper, der skal dokumenteres en gi-ven oplysning, screening mm. Der er således tale om en lokal fastsættelse afde specifikke krav. Som det også fremgår af oversigten, er der flere af doku-mentationskravene, som ikke er fastsat i lovgivningen eller i Den Danske Kva-litetsmodel.Der er netop udkommet en 2. version af den Danske Kvalitetsmodel, som skaltages i anvendelse fra 1. januar 2013, hvor der er sket en forenkling og be-skæring af antallet af standarder.Den Danske Kvalitetsmodel er ikke er den eneste kilde til registreringskrav isygehusvæsenet. De enkelte regioner, sygehuse, afdelinger m.v. kan ogsåselvstændigt beslutte, at der skal ske en indrapportering af aktivitet i sund-hedsvæsenet, f.eks. til forskningsmæssig brug.
Side 2
Det er selvfølgelig afgørende, at dokumentationsarbejdet organiseres bedstmuligt, og at sundhedspersonalets kræfter ikke spildes på overflødig og me-ningsløs dokumentation. Personalet skal have mest mulig tid til patienterne.Det er patienterne, som sundhedsvæsenet er til for.I den forbindelse vil jeg understrege, at det er en regional ledelsesopgave atsikre en god og effektiv opgavevaretagelse i forbindelse med administration ogregistrering herunder sikre IT-løsninger, der understøtter en effektiv opgave-løsning.For at sikre, at der ikke fra centralt hold stilles krav om unødig dokumentationhar Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse igangsat et arbejde i regi af denye enheder for sundheds IT og sundhedsdokumentation på Statens SerumInstitut. Arbejdet vil primært fokusere på:Fjernelse af dobbeltregistreringerIdentificering af eventuelle unødige registreringerForbedring af anvendelsen og formidlingen af registreringer
De relevante faglige selskaber på området vil inviteres til arbejdet. Arbejds-gruppen nedsættes efter sommerferien.Arbejdet forventes afsluttet inden udgangen af 2012.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Louise Avnstrøm