Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIRDet talte ord gælderTilhørerkreds:
Anledning:
Taletid:
Tid og sted:
Dok nr.:
Sundhedsudvalget, evt. presse
Samrådsspørgsmål AD, AE og AF
(ca. 15 min.)
xx
893914
Efter aftale med udvalget vil jeg besvare de tre samrådsspørgsmål i umiddelbarforlængelse af hinanden. Jeg holder altså én samlet tale. Det vil undervejsfremgå, hvornår jeg besvarer de enkelte spørgsmål.
2
Samrådsspørgsmål AD:Hvordan mener ministeren, at rammerne for regeringens udvalgsarbejde ompsykiatri, hvor forbedringer af psykiatrien primært skal sikres gennemomprioriteringer og effektiviseringer, harmonerer med løfterne fra ’FairLøsning’ om tilførsel af 2 mia. kr. årligt på finansloven til psykiatrien? Kanministeren forstå, hvis mange brugere og pårørende føler sig temmelig skuffede,i forhold til de løfter som blev stillet i udsigt før valget?[Svar:]Regeringen satser massivt på sundhed. Det er en grundpille i voresvelfærdssamfund, at alle danskere kan regne med hurtig og god behandling –uanset om de har en fysisk eller en psykisk sygdom.
3
Vi har fremlagt et ambitiøst regeringsgrundlag, hvor vi vil ligestille psykisk ogfysisk sygdom. Af regeringsgrundlaget fremgår også, at regeringen vil nedsættedet udvalg, som spørgeren henviser til.[Den økonomiske virkelighed]
Det er rigtigt nok, at der i psykiatriudvalgets kommissorium står, at”forbedringeridenoffentligeserviceprimærtskalsikresgennem
omprioriteringer og effektiviseringer.”Det skal de, fordi vi befinder os i en alvorlig økonomisk situation, som gør detnødvendigt nøje at overveje, hvordan vi bruger de offentlige kroner.
4
VK-regeringen har efterladt et hul i statskassen, som vi bliver nødt til at forholdeos til. Pengene skal være der, før vi bruger dem. Og regeringens kasseeftersynhar vist, at den økonomiske situation er alvorlig.[De parlamentariske spilleregler]
I øvrigt mener jeg ikke, at der er noget mærkeligt i, at S og SF’s ”Fair Løsning”ikke afspejler sig direkte i eksempelvis psykiatriudvalgets kommissorium.I dansk politik er det helt normalt, at partierne fremlægger deres politik førvalget. Og bagefter – når vælgerne har talt – sætter sig ved forhandlingsbordetog finder ud af, hvad der er flertal for. S og SF fik som bekendt ikke 90mandater efter valget. Og derfor blev ikke alle elementer af ”Fair Løsning” tilvirkelighed. Sådan er det nu engang i et demokrati.
5
[Udvalget]
Men vivilstyrke psykiatrien, og det er under alle omstændigheder er detfornuftigt at gøre det klogt.Regeringens psykiatriudvalg skal skabe et solidt grundlag for den fremtidigeindsats, og det skal komme med forslag til, hvordan indsatsen for personer medpsykisk sygdom tilrettelægges og gennemføres bedst muligt.Regeringen vil på den baggrund udarbejde en langsigtet plan for den fremtidigeudvikling og udbygning på området.
6
Jeg har stor tiltro til, at udvalget vil komme med konkrete forslag til, hvordan vikan indrette psykiatrien både bedre og smartere, uden at det nødvendigvis bliverdyrere.Der skal findes nye og bedre løsninger, bl.a. så man får anvendt den samledearbejdskraft og de samlede ressourcer i regioner og kommuner bedst muligt. Ogudvalget skal netop også komme med nye forslag, som vi så kan prioritere.Nu skal jeg jo ikke foregribe udvalgets arbejde. Men jeg tror bestemt, atindsatser som mere sammenhæng og samarbejde mellem sygehus, egen læge ogkommune, bedre inddragelse af pårørende, hurtig og mere kvalificeret vurderingaf patienterne kan sikre både bedre kvalitet for den enkelte patient og en bedrepsykiatri i det hele taget.
7
[Brugere og pårørende]
Det er også vigtigt for mig og for regeringen, at vi tager brugere og pårørendealvorligt. Og derfor er de repræsenteret i udvalget. De skal være med til at sikre,at udvalget også ser psykiatrien med deres øjne, og ikke kun fra det, man kunnekalde et ”system-perspektiv”.Jeg tror faktisk også, at både brugere og pårørende er enige i, at det – især i dissetider – er nødvendigt at få mest mulig sundhed for de penge, som er til rådighed.Det er mit klare indtryk at patient- og pårørendeorganisationerne glæder sig til atkomme i gang med arbejdet, og at de er meget tilfredse med, at de nu skaldeltage i et så vigtigt arbejde, som psykiatriudvalget er. Mit indtryk er således
8
ikke, at de er skuffede. Mit indtryk er derimod, at de gerne vil hjælpe med atgøre psykiatrien bedre, end den er i dag.Jeg vil nu gå over til at besvare det næste spørgsmål.
9
Samrådsspørgsmål AE:Ministeren bedes redegøre for, om regeringen agter at indfri løfterne om enøkonomisk ligestilling af psykiatrien med somatikken, og herunder bedesministeren oplyse, hvordan ministeren definerer en egentlig økonomiskligestilling af de to områder.[Svar:]Når regeringen siger, at vi vil ligestille psykiske og fysiske sygdomme, er det enproces, der skal ske på flere fronter. Økonomisk, lovgivningsmæssigt og i vorestilgang til området. Regeringen prioriterer derfor psykiatrien gennem en bredvifte af tiltag, som hver især bidrager til ligestillingen.
10
[Økonomisk ligestilling]
På det økonomiske område er der et efterslæb.Under VK-regeringen har der været en lavere stigning i regionernes udgifter tilpsykiatri end til somatikken.Men vi er en ny regering. Og vi satser på sundhed – selv i disse tider med etmeget lille økonomisk råderum. Det ligger fast, at psykiatrien skal løftes. Ogsåøkonomisk.I november sidste år indgik regeringen sammen med satspuljepartierne en aftale,hvor det lykkedes at tage et første skridt. Med aftalen afsatte vi sammen 830mio. kr. fra 2012 til 2015 til en styrket indsats i psykiatrien. Det er næsten
11
dobbelt så meget som forrige års aftale og en stor del af midlerne er permanente.Det synes jeg godt, at vi kan være stolte af. Især i disse tider med økonomisksmalkost.[Lovgivningsmæssig ligestilling]
På det lovgivningsmæssige område vil regeringen sikre, atallepatienter får rettil hurtige og effektive undersøgelsesforløb, så de hurtigere kan få at vide, hvadde fejler. Det gør vi ved at indføre en differentieret behandlingsgaranti forallepatienter. Det skal ikke – som under VK-regeringen – være et kriterium, omman er fysisk eller psykisk syg. Det afgørende skal i stedet være, hvor syg maner.
12
For at sikre, at der er behandlingskapacitet nok, er det nødvendigt med en lidtlængere periode til indfasning af retten til hurtig udredning og differentieretbehandling i psykiatrien. For det er vigtigt, at der er kapacitet og personale nok,når de nye rettigheder træder i kraft.Derfor er det nødvendigt at drøfte tidsperspektivet med Danske Regioner, såindfasning sker i takt med, at det økonomiske råderum og kapaciteten, herunderuddannet personale, kan tilvejebringes.[Tiltag på forebyggelsesområdet]
Også på sundhedsfremme- og forebyggelsesområdet kommer ligestillingenmellem psykiske og fysiske sygdomme til at spille en central rolle.
13
Når det gælder mental sundhed er der et stort forebyggelsespotentiale i forholdtil at forbedre sundheden. En øget indsats på det område kan være med til atforebygge, at problemer og dårlig trivsel med tiden udvikler sig til en psykisksygdom. Derfor vil mental sundhed indgå i regeringens kommende nationalemål for danskernes sundhed ti år frem i tiden.[Afrunding]
Som jeg har redegjort for, skal ligestilling af psykiske og fysiske sygdomme skepå flere fronter – ikke blot den økonomiske. Det er en lang proces, især i dennuværende økonomiske situation. Men ligestillingen er vigtig for regeringen ogikke mindst for den gruppe af patienter, som ikke har været prioriteret højt nok
14
de seneste ti år. Derfor vil vi fortsætte med at arbejde for ligestilling afpsykiatrien.Jeg vil nu gå over til at besvare det sidste spørgsmål.
15
Samrådsspørgsmål AF:Agter regeringen at indfri løfterne fra regeringspartierne om at finansierepsykiatrien på finansloven, og i bekræftende fald hvornår?[Den nuværende finansiering af psykiatrien]
Behandlingspsykiatrien er i dag hovedsageligt finansieret via bloktilskud fra stattil regioner.Det samlede bloktilskud til regionernes indsats ihelesygehusvæsenet aftalesmellem regeringen og regionerne på de årlige økonomiforhandlinger.Regionerne prioriterer selv deres bloktilskud mellem somatikken og psykiatrieninden for de rammer, økonomiaftalerne stiller op.
16
Som det så ud i 2010, finansierede regionerne omkring 90 pct. af deres udgiftertil behandlingspsykiatrien fra bloktilskuddet. De resterende ca. 10 pct. afudgifterne blev finansieret fra centralt hold af satspuljemidler. De 10 pct. er altsåmålrettede midler til prioritering af psykiatrien. Og det er disse 10 pct. affinansieringen, vi taler om.[Bevillinger fra satspuljen og den øvrige finanslov ligner hinanden]
Bevillinger fra satspuljen har i virkeligheden samme karakter, som andrebevillinger på finansloven.Det gælder for bevillinger fra både satspuljen og fra den øvrige finanslov, at dekan være midlertidige i ét eller flere år – eller de kan være permanente og blivelagt ud i bloktilskuddet.
17
Satspuljepenge er derfor fuldt ud lige så ”gode” eller ”dårlige” bevillinger, somøvrige bevillinger på finansloven.[Det vigtige er, om bevillingerne er permanente]
Det vigtige for regeringen er, at de midler vi afsætter til psykiatrien, erpermanente. Det skaber sikkerhed og tryghed for den langsigtede indsats for depsykisk syge. Derfor er en stor del af midlerne fra satspuljeaftalen for 2012-2015 afsat til en permanent finansiering af nye styrkede indsatser påpsykiatriområdet.[Satspuljemidlerne virker efter hensigten]
Og så er det selvfølgelig også centralt, at vi får noget for pengene.
18
Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut (KREVI) har undersøgt,hvordan satspuljemidlerne bliver anvendt i regionernes psykiatri.KREVI konkluderer, at satspuljemidlerne har fungeret som en løftestang forigangsættelse af prioriterede indsatser i psykiatrien. Indsatser, som i høj gradstemmer overens med regionernes psykiatriplaner.Desuden viser KREVI’s analyse, at regionerne rent faktisk har permanentgjortog videreført indsatserne efter endt projektperiode. Det synes jeg, vi alle skalglæde os over. For det er jo penge vi gennem årene i fællesskab har afsat isatspuljekredsen.[Afrunding på alle tre samrådsspørgsmål]
19
Lad mig afslutningsvis ridse op:1) Regeringenvilstyrke psykiatrien – også selvom den økonomiskesituation er yderst vanskelig. Psykiatriudvalget skal komme med forslaghertil, så vi har et solidt grundlag for at gøre det klogt.2) Psykiatrienskalligestilles med somatikken – ikke bare økonomisk,men hele vejen rundt. Jeg synes vi i satspuljekredsen sammen skal væremeget tilfredse med, at psykiatrien med satspuljeaftalen for 2012-2015 erblevet løftet med 830 mio. kr. Næsten dobbelt så meget som forrige årsaftale.3) Regeringen lægger vægt på, at de bevillinger, der gives til psykiatrien,er permanente. Det giver regionerne mulighed for at fortsætte det gode
20
arbejde, de sætter i gang for satspuljemidlerne. Og permanentesatspuljepenge er dermed i virkeligheden fuldt ud lige så gode, somøvrige permanente bevillinger på finansloven.