Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1134438_0001.png
1134438_0002.png
1134438_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSBPESags nr.: 1205411Dok nr.: 930585
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 30. april 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 520 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix(EL).Spørgsmål nr. 520:’’Ministeren bedes gøre rede for retsstillingen for børn under 15 år, når de ud-sættes for tvangsbehandling, herunder for, hvordan retsstillingen var for børnunder 15 år før ændringen af Psykiatrilovens tvangsdefinition der trådte i kraft i2007.”Svar:Ifølge lov om anvendelse af tvang i psykiatrien (psykiatriloven) er tvang foran-staltninger, for hvilke der ikke foreligger et informeret samtykke, jf. kapitel 5 isundhedsloven.Sundhedslovens kapitel 5 regulerer spørgsmålet om patienters medinddragel-se i beslutninger. Reglerne har været gældende siden 1998, hvor lov om pati-enters retsstilling trådte i kraft. Det fremgår af sundhedslovens § 15, at der ik-ke må indledes eller fortsættes behandling uden patientens informerede sam-tykke med mindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold tillov eller af sundhedslovens §§ 17-19.Mindreårige patienters medinddragelse i beslutninger er reguleret i sundheds-lovens § 17, hvoraf det fremgår, at patienter, der er fyldt 15 år, selv kan giveinformeret samtykke til behandling, samt at forældremyndighedens indehavertillige skal have information og inddrages i den mindreåriges stillingtagen. Detfremgår endvidere, at såfremt sundhedspersonen efter en individuel vurderingskønner, at patienten, der er fyldt 15 år, ikke selv er i stand til at forstå konse-kvenserne af sin stillingtagen, kan forældremyndighedens indehaver give in-formeret samtykke. Det følger heraf, at det er forældremyndighedens indeha-ver, der giver informeret samtykke til behandling på barnets vegne, når barneter under 15 år.Det er i sundhedslovens § 20 fastsat, at den mindreårige skal informeres oginddrages i drøftelserne om behandlingen, i det omfang denne forstår behand-lingssituationen, medmindre dette kan skade patienten. Den mindreåriges til-kendegivelser skal, i det omfang de er aktuelle og relevante, tillægges betyd-ning.Den nugældende tvangsdefinition – foranstaltninger hvortil der ikke foreliggerinformeret samtykke - blev indført den 1. januar 2007i lov om tvang i psykiatri-
Side 2
en. Den erstattede den ”gamle” tvangsdefinition, hvorefter tvang blev defineretsom foranstaltninger, som patienten modsatte sig. Ændringen i tvangsdefiniti-onen har ikke medført en ændring i mindreårige psykiatriske patienters retsstil-ling, herunder om psykiatriloven finder anvendelse i forhold til mindreårige.Både før og efter ændringen har patienter under 15 år været under forældre-myndighed.Ministeriet har med henvisning til sundhedslovens § 17 anlagt den vejledendefortolkning af reglerne for anvendelse af tvang over for mindreårige patienter,at der alene er tale om tvang efter psykiatriloven i de tilfælde, hvor der ikke fo-religger et gyldigt informeret samtykke, herunder fra forældremyndighedensindehaver, jf. besvarelse af 19. januar 2010 (spørgsmål nr. 240, Alm. del) fraFolketingets Sundhedsudvalg.Men den fortolkning, der er anlagt, er det således sundhedsloven aldersgræn-se på 15 år, der er bestemmende for, om en mindreårig kan anses for at værehabil i forhold til at træffe beslutninger om egne helbredsforhold.Det vil sige, at retsstillingen for børn under 15 år, der udsættes for tvangsbe-handling, er den samme som for patienter over 15 år, hvis forældrene ikke vilgive samtykke til behandlingen. Der vil i sådanne tilfælde blive beskikket pati-entrådgiver til patienten, og der vil være klageadgang.Såfremt forældrene giver informeret samtykke til en behandling, som et barnunder 15 år modsætter sig, så er der ikke tale om tvang i psykiatrilovens for-stand, hvorfor der ikke beskikkes patientrådgiver og ikke er klageadgang forbarnet. Det er således forældrene, der varetager barnets interesser, herundervurderer, om der skal klages over behandlingen.Hvis der træffes beslutning om at behandle et barn under 15 år mod dets viljeog med forældresamtykke, skal der foretages en afvejning af forskellige hen-syn, inden tvangen eventuelt iværksættes. Dette er nærmere beskrevet iSundhedsstyrelsens vejledning nr. 9427 af 20. januar 2011 om forhåndstilken-degivelser, behandlingsplaner, tvangsfiksering og tvungen opfølgning efter ud-skrivning mv. for patienter indlagt på psykiatriske afdelinger. Det fremgår såle-des af vejledningen, at der skal være balance mellem formålet med indgrebetog magtanvendelsen, samt at lægen altid skal opveje fordele og ulemper ogvælge den for barnet mest skånsomme løsning. Det mindste middels principskal altid følges. Ligeledes må overvejelser om forholdet mellem forældre ogbarn inddrages i lægens beslutning.Det fremgår endvidere af vejledningen, at forældremyndighedens indehaverskal informeres om, at denne har mulighed for at frasige sig stillingtagen til an-vendelse af magt over for den mindreårige. Såfremt forældremyndighedensindehaver ikke ønsker at tage stilling, vil den mindreårige være omfattet afpsykiatriloven, hvis de øvrige betingelser for anvendelse af de enkelte tvangs-foranstaltninger er opfyldt. Dette indebærer bl.a., at der er klagemuligheder, ogder vil blive beskikket patientrådgiver.Sundhedsstyrelsen henstiller i vejledningen til, at de børne- og ungdomspsyki-atriske afdelinger registrerer de indgreb, der foretages over for mindreårigepsykiatriske patienter med samtykke fra forældrene, i afdelingens tvangsproto-
Side 3
kol og indberetter det til Sundhedsstyrelsen efter psykiatrilovens regler herom.Som bekendt får Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 kvartalsvise underret-ninger om antallet af sådanne indberetninger.Jeg kan konstatere, at der har været kritik af den anlagte fortolkning. Og der ertilsyneladende gråzoner, der ikke er taget klar stilling til i lovgivningen, og somåbner mulighed for forskellige fortolkninger.Derfor har jeg også ved flere lejligheder sagt, at jeg nu vil give reglerne etgrundigt eftersyn med henblik på lovgivning på området. Det har jeg som be-kendt meddelt Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 ved brev af 21. maj 2012,og det fremgår også af en artikel om emnet i MetroXpress den 1. maj 2012,hvor både jeg selv og Stine Brix (EL) er citeret.For mig er det afgørende at sikre, at mindreårige patienter har den nødvendigeretssikkerhed samtidig med, at deres interesser og behov bliver varetagetbedst muligt, herunder at de får den omsorg, de har krav på, fra såvel forældresom sundhedspersoner.Når jeg har haft mulighed for at sætte mig grundigt ind i problemstillingerne, viljeg således fremsætte et lovforslag med henblik på at få en klar retsstilling formindreårige patienter.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Susanne Beck Petersen