Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1044558_0001.png
1044558_0002.png
1044558_0003.png
1044558_0004.png
1044558_0005.png
1044558_0006.png
1044558_0007.png
1044558_0008.png
1044558_0009.png
1044558_0010.png
1044558_0011.png
1044558_0012.png
1044558_0013.png
1044558_0014.png
1044558_0015.png
1044558_0016.png
1044558_0017.png
1044558_0018.png
1044558_0019.png
1044558_0020.png
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1111928Dok. Nr.: 712509Dato:9. november 2011
Notat om henvisning til speciallæge og fysioterapeut
Side 2
IndholdNotat om henvisning til speciallæge og fysioterapeut .................................................................................. 11. Baggrund .......................................................................................................................................... 32. Almen Praksis som henviser ............................................................................................................ 32.1 Lovgivningsmæssige rammer ......................................................................................................... 32.2 Overenskomstmæssige rammer ..................................................................................................... 42.3 Gruppe 1 og gruppe 2 ..................................................................................................................... 42.4 Roller og opgaver i almen praksis................................................................................................... 42.5 Almen praksis’ arbejdsområde ........................................................................................................ 52.6 Definition af ”henvisning”................................................................................................................. 52.7 Henvisningsmønstret i almen praksis ............................................................................................. 53. Henvisning til speciallægepraksis (fokus på dermatologi og gynækologi) ....................................... 73.1 Vurdering af mulighederne for ændrede henvisningskrav til speciallægepraksis........................... 73.1.2 Fordele ved at bevare kravet om lægehenvisning til speciallægepraksis.................................... 83.1.3 Fordele ved at fjerne kravet om lægehenvisning til speciallægepraksis...................................... 93.2 Gynækologi og obstetrik ................................................................................................................. 93.3 Aktivitet hos praktiserende speciallæger i gynækologi ................................................................. 103.4 Ydelser, der foretages både i almen praksis og speciallægepraksis............................................ 103.5 Dermato-venerologi...................................................................................................................... 113.6 Aktivitet hos praktiserende speciallæger i dermato-venerologi .................................................... 123.7 Samlet vurdering af mulighederne for eventuel fjernelse af henvisningskravet til praktiserendespeciallæger i gynækologi/obstetrik og dermato-venerologi............................................................... 124. Henvisning til fysioterapi................................................................................................................. 134.1 Fysioterapi med tilskud ................................................................................................................. 134.2 Vederlagsfri fysioterapi.................................................................................................................. 134.3 Vurdering af mulighederne for ændrede henvisningskrav til fysioterapi ....................................... 144.3.1 Fordele ved at fastholde krav om lægehenvisning til fysioterapi: .............................................. 144.3.2 Fordele ved at afskaffe kravet om henvisning til fysioterapi ...................................................... 154.4 Erfaringer med direkte adgang til fysioterapi i andre lande .......................................................... 154.5 Samlet vurdering vedrørende henvisningskravet til fysioterapi .................................................... 165. Udgifter til speciallæger og fysioterapi ........................................................................................... 175.1 Kontakter ....................................................................................................................................... 175.2 Udgifter .......................................................................................................................................... 175.3. Illustration af potentielle merudgifter ved fri adgang til fysioterapi og speciallæger, herunderdermato-venerologi samt gynækologi/obstetrik .................................................................................. 185.4 Konsekvenser for aktiviteten i almen praksis ved fri adgang til fysioterapi og speciallæger ........ 196. Konklusion ...................................................................................................................................... 20
Side 3
1. BaggrundForespørgsel F 31 har følgende ordlyd:”Hvad kan ministeren oplyse om lægehenvisning til fysioterapeut, hudspecialist og gynækolog, herunderhvorvidt disse lægehenvisninger med fordel kan afskaffes?”I forbindelse med folketingsbehandlingen af F 31 opfordrede Folketinget regeringen til fortsat at væreopmærksom på, at de praktiserende lægers visitatorfunktion i forhold til det specialiserede sundhedsvæ-sen til stadighed er sundhedsøkonomisk hensigtsmæssig og til gavn for patienterne. I forlængelse herafopfordredes regeringen til at iværksætte en undersøgelse, der skal afdække, om der på enkelte områder– indenfor den eksisterende økonomiske ramme - kan lempes på kravet om lægehenvisning for gruppe 1sikrede personer til praktiserende speciallæge.I vedtagelsesteksten (V 55) opfordres alene til en undersøgelse af, om der kan ændres på henvisnings-kravet til praktiserende speciallæge, men under folketingsdebatten blev det tilkendegivet, at en undersø-gelse også bør omfatte fysioterapiområdet.I dette notat gennemgås i afsnit 2 almen praksis som henviser, herunder regelgrundlaget og en gennem-gang af henvisningsmønstret i almen praksis. Derefter følger afsnit 3 vedrørende henvisning til special-lægepraksis med fokus på gynækologi og hudsygdomme (dermatologi). I afsnit 4 fokuseres på reglernem.v. for henvisning til fysioterapi. I afsnit 5 følger et afsnit om udgifterne til fysioterapi og speciallæge-hjælp, herunder en analyse af konsekvenser for aktiviteten i almen praksis ved fri adgang til fysioterapi ogspeciallæger. Endelig følger den samlede konklusion på analysen i afsnit 6.
2. Almen Praksis som henviserAlmen praksis er borgernes primære indgang til sundhedsvæsenet, hvor alle almindelige sygdomme ogtilstande hos befolkningen varetages. Almen praksis har som den primære indgang en bred berørings-flade med befolkningen. I 2009 var der i alt 41 mio. kontakter til almen praksis svarende til at hver enkeltborger i gennemsnit havde kontakt til almen praksis ca. 8 gange årligt. Enhver med bopæl i Danmark harret til at tilmelde sig en praktiserende læge eller praksis.2.1 Lovgivningsmæssige rammer1Sundhedslovens regler om lægevalg samt lægehjælp hos praktiserende læge fremgår af lovens kapitel15. Det fremgår af § 59, at personer, der er omfattet af sikringsgruppe 1, skal vælge alment praktiserendelæge og meddele det til kommunen. Af § 60 fremgår, at regionsrådet yder vederlagsfri behandling hosden valgte alment praktiserende læge til personer, der er omfattet af sikringsgruppe 1, og at regionsrådettil personer, der er omfattet af sikringsgruppe 2, yder tilskud til behandling hos alment praktiserende lægemed samme beløb, som afholdes for tilsvarende lægehjælp til personer omfattet af sikringsgruppe 1. I22009 var 98 pct. tilmeldt gruppe 1, mens ca. ½ pct. var tilmeldt gruppe 2.Regionsrådet er endvidere forpligtet til at yde visse forebyggende undersøgelser m.v. Ifølge § 61 yderregionsrådet vederlagsfri forebyggende helbredsundersøgelser hos en læge samt vejledning om svan-gerskabshygiejne til kvinder ved graviditet, og ifølge § 62 skal regionsrådet yde vederlagsfri vejledningom anvendelse af svangerskabsforebyggende metoder til personer uanset sikringsgruppe hos en almentpraktiserende læge efter personens eget valg. I henhold til § 63 skal regionsrådet tilbyde alle børn under
12
LBK nr. 913 af 1. juli /2010De resterende ca. 1 ½ pct. udgøres af institutionsanbragte, værnepligtige og personer med bopæl i udlandet.
Side 4
den undervisningspligtige alder syv vederlagsfri, forebyggende helbredsundersøgelser ved alment prakti-serende læger, herunder tre undersøgelser i barnets første leveår.Retten til almen lægehjælp for gruppe 1- og gruppe 2-sikrede er yderligere reguleret ibekendtgørelse om3behandling hos læge i praksissektoren, men selve detailreguleringen fremgår af landsoverenskomsten4om almen praksis . Det fremgår således af § 2 i bekendtgørelsen, at gruppe 1-sikrede personer har ret tilvederlagsfri behandling hos den valgte alment praktiserende læge i overensstemmelse med de regler,der er fastsat i landsoverenskomsten om almen lægehjælp, og at disse personer i akutopståede situatio-ner m.v., kan søge lægehjælp hos enhver alment praktiserende læge, der har tilsluttet sig overenskom-sten.2.2 Overenskomstmæssige rammerDe nærmere vilkår for almen praksis fastlægges i Landsoverenskomsten om almen praksis, der indgås afPraktiserende Lægers Organisation (PLO) og Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN). Der findes ilandsoverenskomsten specifikke regler om, at lægen kan henvise til speciallægeundersøgelse og –behandling (§ 42) og til behandling hos fysioterapeut (§ 44).2.3 Gruppe 1 og gruppe 2Gruppe-1 sikredeEfter den nuværende ordning kræver vederlagsfri behandling for gruppe-1 sikrede personer hos praktise-5rende speciallæger - som alt overvejende hovedregel - en lægehenvisning fra patientens egen læge . Detindebærer, at den praktiserende læge afgør, om en patient har et medicinsk defineret behov for et videreforløb i det øvrige sundhedsvæsen. Lægen skal sikre, at henvisning sker på den rigtige indikation, på detrette tidspunkt til det rette niveau og den rette instans.Gruppe 2-sikredePersoner, der ikke ønsker at være underlagt kravet om lægehenvisning i forbindelse med behandling hospraktiserende speciallæge, kan undgå dette ved at vælge sikringsgruppe 2.Personer, der har valgt sikringsgruppe 2, har således adgang til at søge behandling hos alment praktise-rende læger og hos privatpraktiserende speciallæger uden henvisning fra en alment praktiserende læge.Behandlingen ydes i øvrigt på samme vilkår og med de samme begrænsninger som ved behandling afgruppe 1-sikrede personer.Gruppe 2 sikrede har ret til delvis dækning af udgifter til behandling hos læge og hos speciallæge sva-rende til det beløb, som det offentlige betaler for en gruppe 1-sikrets behandling.2.4 Roller og opgaver i almen praksis6Almen praksis´ rolle og opgaver er nærmere beskrevet i et protokollat til overenskomsten Det fremgårbl.a. heraf, at den praktiserende læge som ”frontlinielæge” er ansvarlig for alle sine tilmeldte patienter i enuselekteret patientpopulation og håndterer ethvert problem, patienten opfatter som et sundhedsproblemuanset personens alder, køn eller andre karakteristika.
34
Bekendtgørelse nr. 1238 af 5. december 2006Overenskomst om almen praksis af 03-06-1991, senest ændret ved aftale af 21-12-2010 (med virkning fra 01-04-2011), indgået imellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Praktiserende Lægers Organisation5Vederlagsfri behandling hos privatpraktiserende øjen- og ørelæger for gruppe 1-sikrede kræver ikke lægehenvis-ning. For yderligere undtagelser til henvisningskravet se afsnit 3.1.6Protokollat om roller og opgaver i almen praksis af 21-12-2010
Side 5
I mødet med patienten afgør den praktiserende læge somgatekeeeper,om der er et medicinsk behovfor, at patienten henvises til andre dele af det primære sundhedsvæsen eller til det sekundære sund-hedsvæsen.Somtovholderskal almen praksis bidrage til overblik og kontinuitet i patientforløbet defineret ud fra pati-entens behov. Tovholderfunktionen betyder, at almen praksis med sit kendskab til patienten og historik-ken i patientens forskellige helbredsproblemer samler trådene og sikrer, at der er en logisk sammenhængi de tilbudte undersøgelser og behandlinger, så behandlingen forbliver relevant i forhold til patientenshelbredsproblem.2.5 Almen praksis’ arbejdsområdeI ovennævnte protokollat beskrives endvidere almen praksis´ arbejdsopgaver. Almen praksis varetageren lang række almindelige behandlingsopgaver på en række områder, der falder inden for det almenme-dicinske kompetenceområde. Det er opgaver, der endvidere ligger i naturlig forlængelse af almen praksisroller og funktioner. I protokollatet nævnes en række væsentlige opgaver, der er behov for, at almenpraksis har fokus på i fremtiden, bl.a. behandling afakutte sygdomstilfælde og mindre skaderog behand-ling af patienter medkronisk sygdom.Det anføres endvidere, at almen praksis beskæftiger sig med denpatientrettede forebyggelseover for patienter med kroniske sygdomme eller patienter med risikofaktorer.Endeligt gøres der rede for, at almen praksis har en række opgaver relateret til samarbejde med det øvri-ge sundhedsvæsen - herunder om særlige patientgrupper, bl.a. den socialmedicinske indsats i forhold tilressourcesvage patienter, misbrugere, børn/unge med særlige behov og ældre patienter.2.6 Definition af ”henvisning”.”Henvisninger” i almen praksis kan defineres som:”nården alment praktiserende læge anmoder en spe-cialist eller anden sundhedsperson om at modtage patienten og levere en særlig specialiseret indsats iforbindelse med udredning, behandling, kontrol eller pleje, for hvilket denne er direkte ansvarlig over forpatienten”.2.7 Henvisningsmønstret i almen praksisSom borgerens primære indgang til sundhedsvæsenet varetager almen praksis som nævnt en funktionsom gatekeeper til specialiseret behandling i sundhedsvæsenet. Den alment praktiserende læge vurde-rer, om patienter har et lægefagligt begrundet behov for videre udredning og behandling i det øvrigesundhedsvæsen.En almen praktiserende læge har i gennemsnit kontakt med 40 patienter om dagen og henviser ca. de 4af disse til det øvrige sundhedsvæsen. Opgjort i procent betyder det, at ca.10 pct. af alle kontakter (kon-sultationer, besøg og telefonkonsultationer) fører til en henvisning til det øvrige sundhedsvæsen. I ca. 35pct. af tilfældene henvises til sygehusvæsenet (ambulant eller indlæggelse), og i stort set lige så mangetilfælde henvises til speciallæge. Herudover er ca. 15 pct. af henvisningerne til røntgen i speciallæge-praksis eller på sygehus, mens de resterende ca.15 pct. går til fysioterapeut, fodterapeut, psykolog eller et kommunalt tilbud.30 % af borgere tilmeldt gruppe 1 henvises til / henvender sig til praktiserende speciallæger i løbet af etår. For de specialer, som kræver en henvisning, henvises den største andel af de tilmeldte borgere tilspecialerne hudlæge (5,2 %), gynækologi/obstetrik (2,4 %), kirurgi (2,1 %), radiologi (1,5 %) og reumato-logi (1,1 %).7
7
Oplysningerne, herunder de anførte talværdier, i dette afsnit bygger på publikationen: ”Henvisningsmønsteret ialmen praksis”, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, 2008.
Side 6
Der er som ovenfor nævnt ikke krav om henvisning til praktiserende øjenlæger og øre-næse-hals læger.Ca. 16 % af de tilmeldte borgere påbegynder en behandling hos en øjenlæge og/eller en øre-næse-halslæge i løbet af et år, hvilket således er betydelig mere end til de andre specialer.Hyppigst henvisteDe 10 pct. hyppigst henviste står for 25 pct. af henvisningerne til speciallæger og 20 pct. af henvisninger-ne til sygehus. Disse hyppigst henviste til speciallæger får i gennemsnit knap 4 henvisninger på et år.Mens de, der henvises hyppigt til sygehuse, får i gennemsnit 3,3 henvisninger pr. år. Hyppigt henvistekan både være henvist flere gange i forbindelse med udredning og behandling for én sygdom, men kanogså være henvist flere gange af helt forskellige og uafhængige årsager.Henvisningsmønster ift. sygdomsgrupper og formålEn tredjedel af alle henvisninger vedrører muskelskeletsygdomme, som dermed er den sygdomskategori,der hyppigst foranlediger en henvisning. Derefter følger sygdomme relateret til mave-tarm, gynækologi ogurinveje med 11 pct. og hudsygdomme med 10 pct. af henvisningerne. Kræft og hjerte- karsygdomme erårsagen til henvisning i henholdsvis. 7,7 og 6,8 pct. af de tilfælde, hvor der henvises. Hovedformålet medgodt halvdelen af alle henvisninger er udredning ved mistanke om sygdom, hvilket er relativt højt sam-menlignet med udlandet. En tredjedel af henvisningerne foretages med henblik på behandling og kontrolaf sygdommen. Genoptræning, rehabilitering og forebyggelse er formålet med i alt godt en tiendedel afal-le henvisninger. Det skal bemærkes, at godt halvdelen af henvisningerne foretages i forbindelse medalmen praksis´ egen udredning af patienter.Udviklingen i henvisningsmønsteret over tidI perioden 2002 til 2006 er der sket et mindre fald på 2 pct. i det samlede antal henvisninger til speciallæ-ger og sygehuse fra almen praksis. Der er samtidig sket en mindre forskydning i henvisningsmønsteretsåledes, at en relativ nedgang i henvisninger til sygehus til dels opvejes af en stigning i henvisninger tilspeciallæge. Det vides dog ikke, hvorvidt der viderehenvises fra speciallæge til sygehus.Fra 2002-2006 er det totale antal af henvisninger pr. 1.000 personer i praksispopulation til praktiserendespeciallæger, fysioterapeuter, fodterapeuter og psykologer steget 5 pct. Der ses særligt stigninger indenfor specialerne kirurgi med en stigning på 32 pct. psykiatri og intern medicin med hver 15 pct. samt fysio-terapi med en stigning på godt 10 pct.I samme periode har der været et fald på 5,8 pct. i henvisninger pr. 1.000 tilmeldte til ambulante syge-huskontakter og et fald på 11,1 pct. i henvisninger til sygehusindlæggelser fra den alment praktiserendelæge.Variation i henvisningsmønsteretDer er variation i henvisningsmønsteret fra almen praksis i Danmark til sygehuse og speciallæger (inkl.fysioterapeut, psykolog, fodterapeut og radiologi på private klinikker). Registerstudier viser, at nogle prak-sis henviser 11 gange oftere end andre praksis til speciallæge. Således foretog nogle praksis omkring 3henvisninger pr. 100 konfrontationer (konsultationer og hjemmebesøg) til speciallæge, mens andre fore-tog knapt 30 henvisninger. Det er imidlertid ganske få praksis, der henviser hhv. relativt mange og få pa-tienter. De fleste praksis henviser til speciallæger i nogenlunde samme omfang som gennemsnittet på 14henvisninger pr. 100 konfrontationer.En del af denne variation kan umiddelbart forklares ved den forskellighed, der er i den regionale tilrette-læggelse/planlægning af radiologispecialet. Således foretages radiologiske undersøgelser i det tidligereH:S og Københavns samt Århus amter delvist hos privatpraktiserende radiologer (og tæller derfor medsom henvisninger til speciallæger), mens de i resten af landet foretages på sygehusambulatorier. Hvishenvisninger til radiologi ikke medregnes, er variationsfaktoren for henvisninger til speciallæge således
Side 7
reduceret fra 11 til 4. Beregnes variationen for 90 pct. intervallet er variationen mellem praksis faktor 1,5,nårVariation mellem kommunerneOpdelt på kommuner ses, at almen praksis i nogle kommuner henviser gennemsnitligt dobbelt så ofte tilspeciallæge som almen praksis i de kommuner, hvor der gennemsnitligt henvises færrest. Mens der inogle kommuner blev foretaget ca. 10 henvisninger fra almen praksis til speciallæger pr. 100 konfrontati-onskontakter, blev der i andre kommuner gennemsnitligt foretaget ca. 20 henvisninger. Beregnes variati-onen inden for 90 pct. intervallet, reduceres variationsfaktoren til 1,4. De fleste ligger dog tæt på gennem-snittet på knap 14 henvisninger pr. 100 konfrontationer. Dette ses ved at standardafvigelsen er 1,5 hen-visninger pr. 100 konfrontationskontakter. Ses på henvisninger til sygehusene henviser almen praksis inogle kommuner gennemsnitligt 1,3 gange oftere end de kommuner, hvor almen praksis henviser fær-rest.Variation mellem regionerneOpdelt på regioner ses en lille variation i det gennemsnitlige antal henvisninger pr. lægekontakt, hvilketbl.a. skyldes, at der er tale om større enheder, hvor forskellen i lægernes henvisningsmønster til delsudlignes. Variationsfaktoren for henvisninger til speciallæge er ca. 1,3 og for henvisninger til sygehuse erden ca. 1,1. Der foretages gennemsnitligt 15,6 henvisninger til speciallæger pr. 100 konfrontationer i Re-gion Hovedstaden. Det er mere end landsgennemsnittet og ca. 30 pct. flere, end der henvises i RegionNordjylland, som med 12,3 henvisninger pr.100 konfrontationskontakter er den region, hvor der henvisesfærrest til speciallæger.
3. Henvisning til speciallægepraksis (fokus på dermatologi og gynækologi)3.1 Vurdering af mulighederne for ændrede henvisningskrav til speciallægepraksisDer er lavet en del undersøgelser vedrørende henvisningsmønsteret, bl.a. Indenrigs- og Sundhedsmini-steriets Henvisningsmønstret i almen praksis, som også refereres ovenfor. Disse undersøgelser dannerbl.a. baggrund for nedenstående beskrivelse af fordele ved at bevare hhv. afskaffe kravet om lægehen-visning til speciallægepraksis. Herudover fremgår det af figur 1, at kravet om henvisning fra alment prakti-serende læge allerede i dag fraviges på flere områder i speciallægepraksis.Figur 1: Områder i speciallægepraksis, hvor der ikke er krav om henvisning fra egen lægeGenerelt for specialet:-Øjenlægehjælp (oftalmologi).Der kræves ikke henvisning fra alment praktiserende læge forbehandling ved øjenlæge.-Ørelægehjælp (otologi).Der kræves ikke henvisning fra alment praktiserende læge for be-handling ved ørelæge.Specifikke ydelser:- Dermato-venerologi. (1) Patienter, som er henvist til undersøgelse og behandling forhudkræftkan, uden fornyet henvisning fra den alment praktiserende læge, indkaldes til nødvendig kontrol.(2) Diagnostik og behandling afseksuelt overførbare sygdommekan gennemføres uden hen-visning fra alment praktiserende læge.- Gynækologi og obstetrik. Fordysplasiudredning og –behandlingsamt udredning/behandlingafkroniske lidelsersamt ydelsenskift af ringpessarkan indkaldes til nødvendig kontrol udenfornyet henvisning fra den alment praktiserende læge.Kilde: Overenskomst om speciallægehjælp.
Side 8
3.1.2 Fordele ved at bevare kravet om lægehenvisning til speciallægepraksisFaglig vurdering (gatekeeper)- Symptomer kan skyldes tilstande i forskellige organsystemer, hvorfor en faglig vurdering er væ-sentlig i forhold til at sikre, at patienten kommer det rigtige sted hen (f.eks. skyldes mange hu-dudslæt infektionssygdomme, fysiske symptomer som mavesmerter m.v. kan være udtryk for fxen angst- eller depressionslidelse).- Ved alvorlige symptomer kan den praktiserende læge sikre, at patienten bliver tilset hurtigt af enspeciallæge.- Patienten kan blive informeret om baggrunden for henvisningen, og planen for, hvad der videreskal ske.-Mange problemstillinger forsvinder uden behandling, hvilket de praktiserende læger har med i de-res overvejelser af, om der er behov for en henvisning med det samme eller om man kan ”se ti-den an”. Hermed vil ”unødvendige” henvisninger blive undgået.-De praktiserende læger vurderer symptomerne ud fra hyppigheden af sygdommene i befolknin-gen, mens de privat-praktiserende speciallæger vurderer hyppigheden af sygdomme i en selekte-ret gruppe. Uvisiteret adgang til de privatpraktiserende speciallæger kan derfor betyde, at patien-terne vil blive udredt for alvorlige lidelser uden grund.-De praktiserende læger vurderer, at indikationen for deres henvisning til speciallæger er tvivlsomi ca. 5 % af tilfældene. Man må formode, at der vil være flere ”tvivlsomme” henvendelser, hvislægehenvisningen bortfalder.Helhedssyn (tovholder)-Kendskabet til den enkelte patient har betydning for vurderingen af patientens symptomer – ogdermed behovet for henvisning.-Den praktiserende læge har overblik over patientens forløb, herunder evt. henvisninger til flerespeciallæger samtidig. Lægen varetager desuden en række opagaver i forhold til særlige patient-grupper, bl.a. den socialmedicinske indsats i forhold til ressourcesvage patienter, misbrugere,børn/unge med særlige behov og ældre patienter.-Den praktiserende læge kan være med til at undgå, at nogle patienter ser utallige læger for sam-me problemstilling (også kaldet ”doctor-shopping”).Ventetid-Ventetiden til praktiserende speciallæger er ofte lang, og specielt øjenlæger (som ikke kræverlægehenvisning) er kendt for at have lang ventetid. Ventetiden hos de praktiserende speciallægermå forventes at stige, hvis henvisningen forsvinder.Økonomi-Hvis patienten søger speciallæge for en problemstilling, som kunne være klaret af den almentpraktiserende læge, er udgiften højere. Henvisningskravet er således et vigtigt element til at sik-re den bedste ressourceanvendelse i sundhedsvæsenet i forhold til hvor patienterne behand-les/på hvilket specialiseringsniveau. Det er således centralt for den bedst mulige ressourcean-vendelse, at patienter behandles på det laveste, effektive omsorgs- og behandlingsniveau (detsåkaldte LEON-princip).-Da sundhedsydelserne hos speciallægerne er gratis for patienterne, vil fjernelse af henvis-ningskravet med stor sandsynlighed øge efterspørgslen, idet der ikke findes en ”pris” til at regu-lere denne, som på et almindeligt marked (”gratis” er i princippet lig med uendelig efterspørg-sel).-Undersøgelser tyder desuden på, at der er en økonomisk gevinst ved at bevare lægehenvisnin-gen til speciallæge, hvilket også er vurderingen i en dansk analyse, hvor det vurderes, at denfrie adgang til øre-næse-hals læger og øjenlæger måske får brugen af disse til at stige.
Side 9
Patientgruppens sammensætning-Nogle patienter søger læge hurtigere end andre. Denne viden er vigtigt for vurderingen af beho-vet for henvisning. Dette er med til at sikre en effektiv ressourceudnyttelse.3.1.3 Fordele ved at fjerne kravet om lægehenvisning til speciallægepraksisFaglig vurdering-De praktiserende speciallæger har en større viden om sygdomme indenfor deres speciale,hvorved patienten får mulighed for en hurtig diagnose og behandling.Ventetid-Patienterne undgår både at skulle vente på en konsultation hos den praktiserende læge og hosspeciallægen.Økonomi-I det omfang patienten opsøger en speciallæge direkte spares det offentliges udgift til egen læ-ges honorar.Second Opinion-Patienterne kan få en ”second opinion”, idet de kan vælge at gå til flere forskellige behandlerefor samme problemstilling.3.2 Gynækologi og obstetrikSpecialet gynækologi og obstetrik er beskrevet i Sundhedsstyrelsens specialevejledning for gynækologiog obstetrik, 2010.Det fremgår heraf, at gynækologi omfatter forebyggelse, diagnostik og behandling af sygdomme ogsymptomer i de kvindelige kønsorganer, behandling af kvinder med kønshormonrelaterede sygdomme,diagnostik og behandling af infertilitet, svangerskabsforebyggelse, problemer i den tidlige graviditet ogsvangerskabsafbrydelse. Gynækologi omfatter endvidere diagnostik og behandling af kvinder med syg-domme, der skyldes forandringer i bækkenbund og nedre urinveje.Obstetrik omfatter sundhedsfremme, forebyggelse, diagnostik og behandling under svangerskab, fødselog barselsperiode. Desuden varetager specialet den prænatale genetiske rådgivning og de prænatalediagnostiske prøveudtagninger i et nært samarbejde med de genetiske centre.Almen praksisvaretager diagnostik og eventuelt behandling af gynækologisk obstetriske patienter samthenvisning af gynækologisk obstetriske patienter til behandling i speciallægepraksis eller på sygehus.Desuden varetager almen praksis opfølgning og kontrol af gynækologisk obstetriske patienter efter be-handling på sygehus. Svangerskabsforebyggelse, svangreomsorg og gynækologiske problemstillingerudgør således en del af aktiviteten hos almen praktiserende læger.Der fandtes i 2009 70 fuldtidspraksis og 2 delepraksis indenfor specialet. Hovedparten af disse special-lægepraksis findes i de større byområder, heraf 56 pct. i Region Hovedstaden. Denne uensartede kon-centration af praktiserende speciallæger i Danmark har medført, at det ikke nødvendigvis er de sammeopgaver, der varetages i hhv. speciallægepraksis og sygehuse i de forskellige dele af landet.8
8
Omkostnings- og indtjeningsundersøgelse i speciallægepraksis 2008, Foreningen af speciallæger (FAS), 2008.
Side 10
Et eksempel er konisationer (keglesnit), der i Østdanmark fortrinsvis laves i speciallægepraksis, mensfunktionen i de øvrige dele af landet hovedsageligt udføres på sygehus.3.3 Aktivitet hos praktiserende speciallæger i gynækologiAntallet af konsultationer i gynækologisk speciallægepraksis fremgår af nedenstående tabel. Det fremgårsåledes, at kvinder har godt 150.000 førstegangskonsultationer pr. år hos praktiserende speciallæger igynækologi. Dertil kommer ca. 1.000 førstegangskonsultationer blandt mænd, formentlig i forbindelsemed fertilitetsbehandling.Borgere, der vælger at være tilmeldt gruppe 2, kan frit vælge at gå til en praktiserende speciallæge udenforudgående henvisning fra en alment praktiserende læge. Nogle har formentlig valgt gruppe 2 specifiktfor at kunne gå direkte til en praktiserende speciallæge i gynækolog.
Tabel 1:Konsultationer i gynækologisk speciallægepraksis fordelt på kvinder i Gruppe 1 og2, 2008-2009Gruppe 12.769.220 kvinder9Samlet antalPr 1.000konsultationer kvinder147.9385395.19834Gruppe 216.472 kvinderSamlet antalPr. 1.000konsultationer kvinder3.4102071.26477
1. konsultation (0110), kunkvinderSenere konsultation (0120), kunkvinder
Kilde: Sygesikringsregisteret, gennemsnitstal for 2008 og 2009.
Som det fremgår af ovenstående tabel, har gruppe 2 patienter forholdsmæssigt betydelig flere kontaktertil speciallægerne i gynækologi end gruppe 1 patienter har. Der er få patienter i gruppe 2, og Sundheds-styrelsen kender ikke forskellene på denne gruppe og gruppe 1, men grupperne kan have forskelligeprofiler, helbredsmæssigt og socioøkonomisk. Sundhedsstyrelsen vil dog ud fra ovenstående forvente, attendensen vil være, at borgernes adfærd vil udvikle sig mod gruppe 2 patienternes adfærd, hvis henvis-ningskravet bortfalder. Dvs., at der kommer flere henvendelser til speciallægerne end som situationen er idag.3.4 Ydelser, der foretages både i almen praksis og speciallægepraksisEn række ydelser kan foretages både i almen praksis og i gynækologisk speciallægepraksis. Udtagningaf prøve fra livmodermunden (betegnet som ”smear” i gynækologisk speciallægepraksis) er en sådanydelse, som alle alment praktiserende læger kan udføre, men som også foretages i gynækologisk speci-allægepraksis.Blandt gruppe 1 patienter foretager gynækologisk speciallægepraksis ca. 18 % af de celleprøver, somforetages i praksissektoren, mens det blandt gruppe 2 patienterne er 76 %, jf. nedenstående tabel.
9
Pr. 1. oktober 2009 på baggrund af tal fra Danske Regioner om samlet antal borgere i hhv. gruppe 1 og 2. For beg-ge grupper er andelen af kvinder sat til 50.4 %.
Side 11
Tabel 2: Udtagning af celleprøve (smear) i almen praksis og gynækologisk speciallægepraksis,2008-2009Gruppe 1251.56555.30918 %Gruppe 25601.77376 %
Almen praksisGynækologerAndel udført hos gynækologKilde: Som tabel 1.
Hvis kravet om henvisning bortfalder, kan man forestille sig, at gruppe 1 patienterne ændrer deres adfærdi retning af gruppe 2 patienterne. Det vil betyde, at et større antal patienter vil henvende sig til en praktise-rende gynækolog, når de skal have udført en celleprøve, selvom den kunne varetages af den almentpraktiserende læge. Det vil betyde øgede udgifter til den enkelte prøve (da undersøgelsen er ca. 30 pct.dyrere hos speciallægen), dvs. ringere ressourceanvendelse, og behov for flere speciallæger.Svangerskabsforebyggelse er også et område, som foregår både i almen praksis og i speciallægepraksis,men her er der i vid udstrækning tale om komplementære opgaver i almen praksis og speciallægepraksis,hvorfor disse næppe vil blive påvirket af ændring i henvisningskravet.Svangerskabsafbrydelse sker i et samarbejde, hvor det er den praktiserende læge som rådgiver og hen-viser forud for indgrebet og varetager opfølgningen bagefter, mens selve indgrebet foregår enten på sy-gehus eller i speciallægepraksis. Denne arbejdsdeling findes hensigtsmæssig, da denne gruppe patienterofte har behov for anden opfølgning end den rent specialiserede medicinske behandling, som foregår ispeciallægepraksis eller på sygehus.3.5 Dermato-venerologiSpecialet dermato-venerologi er beskrevet i Sundhedsstyrelsens specialevej-ledning for dermato-venerologi, 2010.Specialet omfatter forebyggelse, diagnostik, behandling, symptomlindring og rehabilitering af patientermed sygdomme, skader og medfødte misdannelser i huden samt med seksuelt overførte sygdomme.Almen praksisvaretager diagnostik og eventuelt behandling af dermato-venerologiske patienter samthenvisning af dermato-venerologiske patienter til behandling i speciallægepraksis eller på sygehus. Derforetages behandling af ukomplicerede tilfælde, fx sår, hudinfektioner, medikamentelle eksantemer, pso-riasis, benigne hudtumorer, kondylomer, chlamydiainfektioner og verrucae vulgaris (vorter). Desudenvaretager almen praksis forebyggelse, fx med HPV-vaccine, samt opfølgning og kontrol af dermato-venerologiske patienter efter behandling i speciallægepraksis og på sygehus.Dermato-venerologisk speciallægepraksisdiagnosticerer og behandler patienter inden for alle diagnose-grupper i specialet og varetager størsteparten af hoved-funktionerne inden for dermato-venerologi. Der er104 praktiserende speciallæger i dermato-venerologi. Fordelingen af speciallægerne er geografisk megetvarierende. Desuden varierer opgaverne i speciallægepraksis betydeligt. Speciallægepraksis modtagerpatienter henvist fra almen praksis eller fra lokale sygehusafdelinger.Patienter med seksuelt overførte sygdomme kan henvende sig i speciallægepraksis uden henvisning.Visitation til sygehus med dermato-venerologisk funktion afgøres først og fremmest af sygdommenssværhedsgrad, behandlingsresistens og sjældenhed, men også behovet for kompleks diagnostik og be-handling er afgørende. Langt de fleste patienter, som henvises til dermatologisk speciallægepraksis, ud-redes og færdigbehandles i speciallægepraksis.
Side 12
3.6 Aktivitet hos praktiserende speciallæger i dermato-venerologiAntallet af konsultationer i dermato-venerologisk speciallægepraksis fremgår af nedenstående tabeller.Ydelserne er opgjort på fire hovedområder: 1) diagnostik og behandling af hudsygdomme, 2) allergiud-redning, 3) eksemudredning og 4) diagnostik og behandling af seksuelt overførbare sygdomme. Detfremgår, at der er over 300.000 førstegangskonsultationer pr. år hos praktiserende speciallæger i derma-to-venerologi.Tabel 3: Konsultationer i dermatologisk speciallægepraksis på hovedområder fordelt på Gruppe 1og 2, 2008-2009Diagnostik og behandling afhudsygdommeGruppe 1Gruppe 25.494.486 personer1032.683 personerSamlet antalPr. 1.000Samlet antalPr. 1.000konsultationer borgerekonsultationerborgere294.190544763146693.1231267115218
1. konsultation (0110)Anden + senere konsultation(0120+0130)Allergiudredning
1. konsultation (0210)Senere konsultation (0220+0230)Eksemudredning
Gruppe 1Gruppe 25.494.486 personer32.683 personerSamlet antalPr. 1.000Samlet antalPr. 1.000konsultationer borgerekonsultationerborgere10.7342802,428.4255,21554,7Gruppe 1Gruppe 25.494.486 personer32.683 personerSamlet antalPr. 1.000Samlet antalPr. 1.000konsultationer borgerekonsultationerborgere16.2813722,240.0557,31905,8Gruppe 1Gruppe 25.494.486 personer32.683 personerSamlet antalPr. 1.000Samlet antalPr. 1.000konsultationer borgerekonsultationerborgere3630,0730,096280,1160,17
1. konsultation (0240)Senere konsultation (0250+0260)Behandling af seksuelt overfør-bare sygdomme
1. konsultation (6110)Senere konsultation (6120+6130)Kilde: Som tabel 1.
Gruppe 2 patienter har – jf. Tabel 3 – betydelig flere kontakter til speciallægerne i dermato-venerologi endgruppe 1 patienter, når det handler om diagnostik og behandling af hudsygdomme. Ved allergi- og ek-semudredning, samt og behandling af seksuelt overførbare sygdomme er tallene nogenlunde ens.3.7 Samlet vurdering af mulighederne for eventuel fjernelse af henvisningskravet til praktiserendespeciallæger i gynækologi/obstetrik og dermato-venerologiSundhedsstyrelsen vurderer, at en ophævelse af henvisningskravet vil kunne medføre et behov for etøget antal ydelser hos de praktiserende speciallæger. Dette vil resultere i en øget ventetid eller et behovfor oprettelse af flere ydernumre, som der vil skulle tages højde for. Denne vurdering bygger dels påydelsesmønstret hos patienter, der er sikrede i gruppe 2, og dels det høje antal ydelser hos de speciallæ-ger, hvor der allerede er fri adgang, dvs. speciallæger i øjensygdomme og øre-næse-hals sygdomme.
10
Pr. 1. oktober 2009, tal fra Danske Regioner
Side 13
Patienter med seksuelt overførte sygdomme kan allerede henvende sig i speciallægepraksis uden hen-visning. Sundhedsstyrelsen finder det hensigtsmæssigt, at dette fortsætter. Sundhedsstyrelsen kan ikkepege på eventuelle andre områder, hvor henvisningskravet til praktiserende speciallæger i hhv. gynæko-logi/obstetrik og dermato-venerologi hensigtsmæssigt kan fjernes.Hvis patienten søger speciallæge for en problemstilling, som kunne være klaret af den alment praktise-rende læge, er udgiften. Henvisningskravet er således et vigtigt element til at sikre den bedste ressource-anvendelse i sundhedsvæsenet ift. hvor patienterne behandles/på hvilket specialiseringsniveau. Det ersåledes centralt for den bedst mulige ressourceanvendelse, at patienter behandles på det laveste, effek-tive omsorgs- og behandlingsniveau (det såkaldte LEON-princip).Selvom de praktiserende speciallæger må antages at have en større viden om sygdomme indenfor deresspeciale, og patienten dermed får mulighed for en hurtig diagnose og behandling, forudsætter det dog, atborgeren har henvendt sig til en læge inden for det rigtige speciale. Hvis ikke dette er tilfældet, er derrisiko for at borgeren skal henvende sig til forskellige sundhedspersoner, før den rigtige findes (dette eren af styrkerne ved at have almen praksis som den lægefaglige vurdering af hvorhen i sundhedsvæsenetborgerne skal).I det omfang patienten opsøger en speciallæge direkte, spares det offentliges udgift til egen læges hono-rar, men det må forventes, at en henvisning ofte er forudgået af en lægelig vurdering. Endvidere vurderesdet ikke sandsynligt, at alle lægekonsultationer, der har resulteret i en henvisning, kan forventes at bort-falde. Herudover omfatter en lægehenvisning allerede i dag op til 6 konsultationer hos en praktiserendespeciallæge (limitering). Patienter behøver derfor ikke at henvende sig til den alment praktiserende lægehver eneste gang de har behov for behandling hos en speciallæge.
4. Henvisning til fysioterapiEn patient kan i medfør af sundhedsloven få:Tilskud til fysioterapi, jf. § 67Vederlagsfri fysioterapi, jf. § 140a.Begge former for fysioterapi kræver en lægehenvisning. Henvisningskravet omfatter både gruppe 1- oggruppe 2-sikrede.Tilskuddet til fysioterapi ydes med samme beløb til gruppe 1-sikrede og gruppe 2-sikrede. Vederlagsfrifysioterapi ydes med samme ydelser til gruppe 1-sikrede og gruppe 2-sikrede.Tilskud til fysioterapi og vederlagsfri fysioterapi gives også i begrænset omfang i form af ridefysioterapi.4.1 Fysioterapi med tilskudDet er regionen, som yder et tilskud til fysioterapi i praksissektoren. Tilskuddet udgør 39,3 pct. af behand-lingsudgiften.Gruppe 1 sikrede kan vælge blandt de fysioterapeuter, der har tilsluttet sig overenskomsten. Gruppe 2sikrede kan herudover vælge blandt fysioterapeuter, der ikke har tilsluttet sig overenskomsten.4.2 Vederlagsfri fysioterapiDet er kommunen, som yder vederlagsfri fysioterapi. Den vederlagsfri fysioterapi kan ydes i praksissekto-ren, men en kommune kan også tilbyde vederlagsfri fysioterapi ved at etablere tilbud på egne institutionereller ved at indgå aftaler med andre kommuner eller private.
Side 14
Personer, der er henvist til vederlagsfri fysioterapi, kan frit vælge mellem at modtage vederlagsfri fysiote-rapi hos en praktiserende fysioterapeut eller i et kommunalt tilbud. Det er også muligt at vælge tilbud omvederlagsfri fysioterapi ved andre kommuners institutioner.Gruppe 1 sikrede kan vælge blandt de fysioterapeuter, der har tilsluttet sig overenskomsten. Gruppe 2sikrede kan herudover vælge blandt fysioterapeuter, der ikke har tilsluttet sig overenskomsten.Vederlagsfri fysioterapi er rettet mod funktionsnedsættelser relateret til en nærmere afgrænset gruppe afdiagnoser. Målgruppen er:Patienter med svært fysisk handicapPatienter med funktionsnedsættelse som følge af progressiv sygdom.Den nærmere afgrænsning af målgruppen er fastlagt i Sundhedsstyrelsens vejledning om adgang til ve-derlagsfri fysioterapi.For patienter med funktionsnedsættelser skal diagnosen være stillet af sygehusafdeling eller en special-læge i neurologi, reumatologi eller andet relevantspeciale.4.3 Vurdering af mulighederne for ændrede henvisningskrav til fysioterapiNedenfor beskrives fordele ved henholdsvis at fastholde og afskaffe kravet om lægehenvisning til fysiote-rapi.4.3.1 Fordele ved at fastholde krav om lægehenvisning til fysioterapi:Faglig vurdering og patientforløb- Den praktiserende læges kendskab til den enkelte patient og dennes samlede sygdomsbillede harbetydning for vurderingen af patientens symptomer og dermed vurderingen af behovet for henvisningtil relevant udredning og behandling.- Den praktiserende læge fungerer som ”tovholder”, idet lægen har overblik over patientens forløb,herunder øvrige henvisninger til udredning og behandling i sundhedsvæsenet.- Symptomer i bevægeapparatet kan skyldes alvorlige tilstande. Den praktiserende læge kan i tvivlstil-fælde sikre direkte henvisning til udredning på speciallægeniveau.- Lægen kan tage stilling til det samlede udrednings- og behandlingsbehov, herunder behovet for me-dicinsk behandling, fx i forbindelse med akutte lænde- rygsmerter- Mange smertetilstande, herunder akutte lænderygsmerter, bedres spontant uden behandling, hvilketde praktiserende læger skal have med i deres overvejelser af, om der er behov for en henvisningmed det samme, eller om man kan se tiden an. Dermed reduceres risikoen for overbehandling.- Den praktiserende læge har – typisk - til forskel fra patienten viden om de forskellige tilbud hos prak-tiserende fysioterapeuter, kiropraktorer, i kommunalt regi og i sygehusregi (fysiurgi), og kan dermedsikre, at der henvises på relevant indikation til relevant tilbud, frem for, at patienten ”forsøger sigfrem”.- Patienten kan blive informeret om baggrunden for en henvisning og planen for, hvad der videre skalske.- Den praktiserende læge kan være med til at undgå, at nogle patienter opsøger utallige læger ellerfysioterapeuter for samme problemstilling (”doctorshopping”).- Hvad angår vederlagsfri fysioterapi, er det Sundhedsstyrelsens vurdering, at det kræver en lægefag-lig vurdering, om en patient opfylder kriterierne for at modtage vederlagsfri fysioterapi.
Side 15
Ventetid- I tilfælde, hvor patientens sygdom efterfølgende lægefagligt viser sig at skulle udredes på specialist-niveau, undgås et forsinket udredningsforløb, hvor patienten først og unødvendigt har været hospraktiserende fysioterapeut.- Henvisningskravet sikrer, at efterspørgslen efter fysioterapi ikke øges på forkerte indikationer, hvilketmedvirker til at ventetiderne til fysioterapi ikke forøges unødigt.Økonomi- Der vil som følge af en mere begrænset patienttilgang også være mindre pres på kapaciteten ogdermed mindre pres for at øge antallet af ydernumre.- Dermed sikrer henvisningskravet bedre mulighed for overholdelse af en økonomisk ramme for fysio-terapi sammenlignet med en situation uden henvisningskrav, som må forventes at medføre øgedeudgifter som følge af større efterspørgsel og patienttilgang og overbehandling.- Patienter med private forsikringsordninger, der dækker selvbetalingsandelen, og hvor en henvisninger påkrævet, vil formentlig i større omfang søge fysioterapi, hvis henvisningskravet bortfalder. Dissepatienter har mindre tilskyndelse til at begrænse forbruget af fysioterapiydelser, da forsikringen dæk-ker egenbetalingen, og en øget efterspørgsel vil dermed medføre øgede offentlige udgifter til fysiote-rapi.- Hvad angår vederlagsfri fysioterapi har patienter i denne ordning ingen økonomisk tilskyndelse til atfravælge eller ophøre med fysioterapeutisk behandling. Fysioterapeuter har desuden et incitament tilat imødekomme patienternes efterspørgsel. Det vurderes, at væsentligt flere patienter vil blive omfat-tet af den vederlagsfri ordning, hvis der ikke er et krav om henvisning. Henvisningskravet er derfor udfra et økonomisk hensyn derfor særligt væsentlig for denne gruppe.4.3.2Fordele ved at afskaffe kravet om henvisning til fysioterapi
Faglig vurdering og patientforløb- For patienter, hvor fysioterapi er den rette behandling, vil der spares et besøg hos egen læge og11dermed muligvis blive et kortere sygdomsforløb.Økonomi- I de tilfælde, hvor fysioterapi er den rette behandling, spares konsultationshonoraret til egen læge veddirekte adgang. Der kan spares honorar til den praktiserende læge i tilfælde, hvor konsultationenudelukkende omhandler en henvisning.-Direkte adgang til fysioterapi og et evt. hurtigere udrednings- og behandlingsforløb kan betyde spare-de udgifter til fysioterapeutiske behandlinger, diagnostiske undersøgelser, medicin samt udgifter til12sygefravær.
4.4 Erfaringer med direkte adgang til fysioterapi i andre landeDanske Fysioterapeuter har i notat af 11. maj 2010 beskrevet undersøgelser af erfaringer med direkteadgang til fysioterapi i Storbritannien, Holland og Norge.Sundhedsstyrelsen har vurderet notatet og har i den forbindelse foretaget en systematisk litteratursøg-ning vedrørende undersøgelser af selvhenvisning i Norge, Sverige, Holland og Storbritannien. Disse lan-de blev valgt, da deres sundhedsvæsen har mange ligheder med det danske. Litteratursøgningen omfat-ter offentliggjorte artikler fra 2005 til 2010.
Danske Fysioterapeuter finder, at nogle patienter vil få en kortere sygdomsperiode, som følge af, at de ikke gen-nemgår overflødige udredninger eller perioder, hvor man ser tiden an. Der er imidlertid ikke evidens for, at de udred-ninger, som fører til henvisning til fysioterapi, er overflødige, idet konsultationen også kan have andre formål somf.eks. at udelukke sygdomme, som kræver andre former for behandling end fysioterapi mv.12Evidensen herfor er ifølge Sundhedsstyrelsen dog usikker, jf. nærmere herom i afsnit 4.4
11
Side 16
Notatet fra Danske Fysioterapeuter er baseret på 12 kilder, hvoraf de 3 er videnskabelige artikler, dvs.beskrivelser af systematiske undersøgelser, som er offentliggjort i ”peer-reviewed” tidsskrifter. Sundheds-styrelsen har herudover fundet 5 videnskabelige artikler vedrørende selvhenvisning til fysioterapi.Danske Fysioterapeuter konkluderer, at erfaringerne viser, at direkte adgang til fysioterapi medfører kor-tere sygeforløb for patienter og reducerede udgifter til sundhedsvæsnet og samfundet generelt som følgeaf:- Færre kontakter hos fysioterapeut pr. patient.- Færre diagnostiske undersøgelser og medicinordinationer- Hurtigere påbegyndelse af fysioterapeutisk behandling- Hurtigere tilbagevenden til arbejdeDe 5 øvrige artikler, som Sundhedsstyrelsen har fundet, modsiger ikke konklusionen fra Danske Fysiote-rapeuter, men det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at ingen af de kilder, som Danske Fysioterapeutereller Sundhedsstyrelsen har fundet, giver et tilstrækkeligt grundlag for at konkludere, at direkte adgang tilfysioterapi vil medføre reducerede udgifter som følge af færre sygedage mv. De undersøgelser, som ar-tiklerne er baseret på, er ikke kontrollerede forsøg, og det er ikke muligt at afgøre, om de sammenlignedegrupper af patienter er ens.Sundhedsstyrelsen peger på, at der i undersøgelserne ikke er taget stilling til relevansen af henvendel-serne til fysioterapi. Det må antages, at generne hos nogle af patienterne ville være forsvundet uden be-handling. I en af undersøgelser, som Danske Fysioterapeuter refererer til, modtager 10 pct. af patienternekun den indledende undersøgelse hos fysioterapeuten. Denne gruppe patienter kan være blevet rådet tilat gå til egen læge eller have afsluttet forløbet, da generne er forsvundet. Det må formodes, at en delpatienter, som selvhenviser sig til fysioterapi, ville være blevet raske af sig selv.Årsagen til at selvhenviste patienter har færre fysioterapeutiske kontakter, får færre diagnostiske under-søgelser og mindre medicin samt kommer hurtigere tilbage på arbejde end lægehenviste patienter, kansåledes være, at flere i førstnævnte gruppe er mindre syge eller generelt er mere ressourcestærke.Danske Fysioterapeuter peger på, at der ifølge analyserne fra England, Skotland og Norge ikke har væretet øget antal patienter, når der foretages en sammenligning af en periode før og efter indførelsen af direk-te adgang til fysioterapi. Det er dog samtidig Danske Fysioterapeuters vurdering, at kapaciteten genereltvar udnyttet i de pågældende lande, hvilket er baggrunden for, at der generelt ikke har været en øgetpatienttilgang.4.5 Samlet vurdering vedrørende henvisningskravet til fysioterapiDen praktiserende læges kendskab til den enkelte patient og lægens funktion som tovholder giver et godtgrundlag for at vurdere, om en patient bør henvises til fysioterapi eller anden form for udredning ellerbehandling.Det vurderes, at konsekvensen af ophævelse af henvisningskravet bl.a. vil være, at nogle patienter over-behandles eller forsinkes i et udrednings- og behandlingsforløb, der ikke skulle være begyndt hos enfysioterapeut.Til trods for eventuelle besparelser som følge af bl.a. sparede lægehonorarer, idet færre patienter ser denpraktiserende læge forud for fysioterapeutisk behandling, vurderes der at være en væsentlig risiko for enforøgelse af de samlede offentlige udgifter som følge af bl.a. en øget tilgang af patienter og overbehand-ling i privat fysioterapipraksis.
Side 17
5. Udgifter til speciallæger og fysioterapi5.1 KontakterAntallet af kontakter til almindelig fysioterapi (speciale nr. 51) og til vederlagsfri fysioterapi er i perioden2002-2009 steget fra hhv. 2,8 mio. og 1,9 mio. til 3,3 mio. og 2,4 mio., svarende til stigninger på hhv. 21og 27 pct.,jf. figur 2.a.I perioden 1999 til 2009 er antallet af kontakter til speciallæger steget fra 4,6 mio. til 5,0 mio., svarende tilen stigning på 10 pct. I samme periode er antallet af kontakter til Dermato-Venerologi (hudlæger) stegetfra 1.137.995 til 1.182.672, svarende til en stigning på 4 pct., mens antallet af kontakter til Gynækolo-gi/Obstetrik er steget fra 321.831 til 454.523, svarende til en stigning på 41 pct.,jf. figur 2.b.Figur 2.a Antal kontakter til fysioterapi i perio-den 2002-2009Figur 2.b Antal kontakter for alle speciallæger,Dermato-Venerologi samt Gynækolo-gi/Obstetrik 1999-2009
Kilde: SygesikringsregisteretAnm.: Som følge af skift i registreringspraksis kan kon-takter til fysioterapi først opgøres fra 2002
Kilde: SygesikringsregisteretAnm.: Alle specialer: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 17, 18, 20,22, 23, 24, 25, 26, 28, 35, 19, 39, 15, 16, 21, 41.
5.2 UdgifterFra 1999 til 2009 er udgifterne til almindelig fysioterapi (speciale nr. 51) og til vederlagsfri fysioterapi ste-get fra hhv. 248 og 431 mio.kr. til 339 og 607 mio.kr., svarende til stigninger på 37 og 41 pct.,jf. figur 3.a.I samme periode er udgifter til speciallæger steget fra 2.085 mio.kr. til 2.891 mio.kr., svarende til en stig-ning på 39 pct. Fsva. Dermato-Venerologi (hudlæger) er udgifterne steget fra 304 mio.kr. til 354 mio.kr.,svarende til en stigning på 16 pct., mens udgifterne til Gynækologi/Obstetrik er steget fra 160 mio.kr. til259 mio.kr., svarende til en stigning på 62 pct.,jf. figur 3.b.
Side 18
Figur 3.a Udgifter til fysioterapi 1999-2009 (2009-pl) (mio.kr.)
Figur 3.b Udgifter til alle speciallæger, Dermato-Venerologi samt Gynækologi/Obstetrik 1999-2009(2009-pl) (mio.kr.)
Kilde: Sygesikringsregistret
Kilde: SygesikringsregistretAnm.: Alle specialer: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 7, 8, 20, 22,23, 24, 25, 26, 28, 35, 19, 39, 15, 16, 21, 41
5.3. Illustration af potentielle merudgifter ved fri adgang til fysioterapi og speciallæger, herunderdermato-venerologi samt gynækologi/obstetrikDet vurderes sandsynligt, at forbruget af ydelser hos fysioterapeuter og speciallæger, herunder hudlægerog gynækologer vil stige, såfremt kravet om henvisning fra praktiserende læge fjernes, jf. afsnit 2-4. Delser adgangen lettere, når patienter kan gå direkte og ikke skal bruge tid på at kontakte en læge først. Delsvil nogle patienter gå til fysioterapeut eller speciallæge i de tilfælde, hvor et henvisningskrav ellers villehave medført, at lægen ville henvise til anden udredning/behandling eller anbefale at ”se tiden an”. Detbemærkes i den forbindelse, at der er et væsentligt større antal henvendelser til de speciallæger, hvor deri dag er fri adgang (øjenlæger og øre-næse-halslæger), jf. notatets afsnit 2.7.Tabel 6 illustrerer de potentielle merudgifter ved en 10, 20 eller 30 pct. stigning i udgifterne til fysiotera-peuter og speciallæger.En stigning i udgifterne til almindelig fysioterapi (speciale nr. 51) på 10-30 pct. vil indebære potentiellemerudgifter i størrelsesordenen 33 til 100 mio.kr., mens en stigning i udgifterne til speciallæger på 10-30pct. vil medføre merudgifter i størrelsesordenen 285 til 857 mio.kr.Ses der alene på merudgifter til hudlæger og gynækologer, vil en stigning i udgifterne på 10-30 pct. hertilindebære potentielle merudgifter i størrelsesordenen 35 til 105 mio.kr. for hudlæger og 26 til 77 mio.kr. forgynækologer,jf. tabel 6.Tabel 6. Potentielle merudgifter ved fri adgang til speciallæger og fysioterapi (mio.kr.)Alm. fysioterapiHudlægeGynækologAlle speciallæger(speciale nr. 51)Nuværende udgiftsniveau334,1348,8255,72.858,5(2009)10 pct. stigning33,434,925,6285,820 pct. stigning66,869,851,1571,730 pct. stigning100,2104,676,7857,5
Side 19
Kilde: SygesikringsregistretAnm.: Der er taget udgangspunkt i nuværende udgifter til sikrede i sygesikringsgruppe 1.
Der må tages forbehold for, at aktivitetsstigningen hos speciallæger og fysioterapeuter formentlig i et vistomfang vil begrænses af kapacitetsproblemer.5.4 Konsekvenser for aktiviteten i almen praksis ved fri adgang til fysioterapi og speciallægerDer må ved vurdering af de potentielle merudgifter ved direkte adgang til fysioterapeuter og speciallægertages højde for, at en sådan adgang vil bidrage til lavere aktivitet i almen praksis, idet patienter i mindreomfang vil opsøge en alment praktiserende læge med henblik på en henvisning til fysioterapeuter ogspeciallæger.Det fremgår af rapporten ”Henvisningsmønstret i almen praksis – Delanalyse 2. En registerundersøgel-se”, at hver 1.000 konfrontationskontakter i almen praksis (alm. konsultation, aftalt forebyggelseskonsul-tation samt hjemmebesøg) i gennemsnit fører til 16,1 henvisninger til fysioterapi, svarende til en honorar-omsætning for de pågældende kontakter på anslået 39,4 mio.kr.Samtidig fører 1.000 konfrontationskontakter i almen praksis til gennemsnitligt 107 henvisninger til speci-allæger, heraf 17,1 til hudlæge og 8,3 til gynækolog. Det svarer til en andel af honoraromsætningen forde pågældende kontakter på 258,1 mio.kr., heraf 41,9 mio.kr. til hudlæger og 20,3 mio.kr. til gynækolo-ger,jf. tabel 7.Det kan ikke forventes, at alle besøg hos praktiserende læger forud for henvendelser til fysioterapi ogspeciallæger bortfalder, såfremt der åbnes op for fri adgang, idet den praktiserende læge i et vist omfangfortsat vil fungere som rådgiver eller videreformidler i forhold til patientens brug af fysioterapi eller special-læge. I nedenstående er derfor regnet på de potentielle besparelser ved, at 25 pct. og 50 pt. af besøgenei almen praksis forud for henvendelser til fysioterapi og speciallæger bortfalder.For kontakter inden besøg hos fysioterapi vil det føre til en potentiel besparelse i størrelsesordenen 9,9-19,7 mio.kr, mens det for kontakter inden besøg hos speciallæger vil føre til en potentiel besparelse på25,2-50,4 mio.kr., heraf 10,5-20,9 mio.kr. for kontakter inden besøg hos hudlæge og 5,1-10,2 mio.kr. forkontakter inden besøg hos gynækolog.Tabel 7. Potentielle besparelser i almen praksis som følge af fri adgang til fysioterapi og special-lægerFysioterapi Hudlæge Gynækolog Alle speciallægerHenvisninger pr. 1000 konfrontationskontakteri almen praksis (2006)Andel af nuværende honoraromsætning forkonfrontationskontakter (2008) (mio.kr)Besparelse ved 25 pct. fald (mio.kr)Besparelse ved 50 pct. fald (mio.kr)16,139,49,919,717,141,910,520,98,320,35,110,2107,0258,125,250,4
Kilde: ”Henvisningsmønstret i almen praksis – Delanalyse 2. En registerundersøgelse” (juli 2008) og Sygesikringsre-gistretAnm.: Konfrontationskontakt defineret som alm. konsultation, aftalt forebyggelseskonsultation samt hjemmebesøg.Der er taget udgangspunkt i en samlet omsætning for konfrontationskontakthonorarer på 2,45 mia.kr. For ”Alle speci-allæger” er der taget højde for, at der i dag er fri adgang til øjenlæger - og øre-, næse- og halslæger.
Side 20
6. KonklusionDet vurderes, at almen praksis´ funktion somtovholderbidrager til at skabe overblik og kontinuitet i pati-entforløbet defineret ud fra patientens behov. Tovholderfunktionen betyder, at almen praksis med sitkendskab til patienten og historikken i patientens forskellige helbredsproblemer samler trådene og bidra-ger til sammenhæng i de tilbudte undersøgelser og behandlinger, så behandlingen forbliver relevant iforhold til patientens helbredsproblem.I mødet med patienten afgør den praktiserende læge somgatekeeeper,om der er et medicinsk behovfor, at patienten henvises til andre dele af det primære sundhedsvæsen eller til det sekundære sund-hedsvæsen, og hvis der er behov herfor, hvilke dele af sundhedsvæsenet, der er fagligt relevant for denvidere undersøgelse og behandling..For så vidt angår spørgsmålet om fjernelse af henvisningskravet tilpraktiserende speciallægervurderes,at en ophævelse af henvisningskravet vil kunne medføre et behov for et øget antal ydelser hos de prakti-serende speciallæger, og at dette vil resultere i en øget ventetid eller et behov for oprettelse af flere yder-numre, som der vil skulle tages højde for. Patienter med seksuelt overførte sygdomme kan allerede i daghenvende sig i speciallægepraksis uden henvisning, og Sundhedsstyrelsen kan ikke pege på eventuelleandre områder, hvor henvisningskravet til praktiserende speciallæger i hhv. gynækologi/obstetrik og der-mato-venerologi hensigtsmæssigt kan fjernes.For så vidt angår henvisningskravet tilFysioterapivurderes det, at den praktiserende læges kendskab tilden enkelte patient og lægens funktion som tovholder giver et godt grundlag for at vurdere, om en patientbør henvises til fysioterapi eller anden form for udredning eller behandling, og det må antages, at konse-kvensen af at fjerne henvisningskravet bl.a. vil være, at nogle patienter overbehandles eller forsinkes i etudrednings- og behandlingsforløb, der ikke skulle være begyndt hos en fysioterapeut.Som det fremgår af afsnit 5 vurderes det, at de samlede potentielle merudgifter ved at give fri adgang tilfysioterapi og speciallæger overstiger de potentielle besparelser i almen praksis.Hvis patienten søger speciallæge for en problemstilling, som kunne være klaret af den alment praktise-rende læge, er udgiften højere. Henvisningskravet er således et vigtigt element til at sikre den bedsteressourceanvendelse i sundhedsvæsenet ift., hvor patienterne behandles/på hvilket specialiseringsni-veau. Det er således centralt for den bedst mulige ressourceanvendelse, at patienter behandles på detlaveste, effektive omsorgs- og behandlingsniveau (det såkaldte LEON-princip).Det kan herefter hverken på baggrund af faglige eller økonomiske overvejelser på nuværende tidspunktanbefales at afskaffe kravet om henvisning til speciallægehjælp, herunder indenfor specialerne gynæko-logi og dermatologi, ligesom det ikke kan anbefales at fjerne henvisningskravet ved fysioterapi.