Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1135804_0001.png
1135804_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1111926Dok nr.: 947214
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. oktober 2011stillet følgende spørgsmål nr. 51 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed endeligt besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 51:’’Vil ministeren oplyse, om stamcellevirksomheden EmCell’s hjemmeside stri-der mod lovgivningen i Danmark, da det er ulovligt at anprise ikke dokumente-ret behandling? Vil ministeren arbejde for ensartede retningslinjer i EU for,hvorledes hjemmesider må omtale ikke dokumenteret behandling?”Svar:I min besvarelse af 15. november 2011, har jeg i forhold til den sidste del afspørgsmålet (om ensartede retningslinjer i EU) anført følgende:”Med lov nr. 227 af 22. april 2002 om tjenester i informationssamfundet, herunder visseaspekter af elektronisk handel, implementeredes e-handels-direktivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige aspekter afinformationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det indre marked). Dennelov henhører under Erhvervs- og Vækstministeriet. Mit ministerium har derfor anmodetdette ministerium om at redegøre for, hvorvidt derallerede i dag findes fællesskabsret-lig regulering for markedsføring på internettet af en sådan tjenesteydelse som den om-handlede, således at det er et krav, at rigtigheden af angivelser i markedsføringsøje-med om den givne tjenesteydelses faktiske forhold skal kunne dokumenteres.Jeg vil efterfølgende informere udvalget om redegørelsen herom fra Erhvervs- ogVækstministeriet.Jeg skal for god ordens skyld afslutningsvis gøre opmærksom, at der i den konkretesag er tale om et behandlingssted i et land uden for EU (Ukraine), som markedsføreren sundhedsydelse her i landet.”
Mit ministerium har den 4. juni 2012 modtaget Erhvervs- og Vækstministerietsbidrag, som har følgende ordlyd i sin helhed:”Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 200/31/EF af 8. juni 2000 om visse retligeaspekter af elektronisk handel i det indre marked (e-handelsdirektivet) indeholder ikkematerielle regler om rigtigheden af angivelser i markedsføringsøjemed.Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomhe-ders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked (direktivet omurimelig handelspraksis) indeholder regler om erhvervsdrivendes markedsføring overfor forbrugerne. Direktivet forbyder urimelig, vildledende eller aggressiv handelspraksis
Side 2
ud fra en række kriterier fastsat i direktivet. Derudover indeholder direktivet en liste overformer for handelspraksis, som under alle omstændigheder anses for at være urimeli-ge. Det beror på en konkret vurdering, om EmCell’s markedsføring falder ind under di-rektivets anvendelsesområde og i givet fald er uforenelig med direktivet.Direktivet er bl.a. implementeret i markedsføringslovens § 3 om forbud mod vildledendemarkedsføring. Markedsføringsloven håndhæves af Forbrugerombudsmanden.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal bemærke, at direktivet om urimelig handels-praksis er et horisontalt regulerende direktiv, der viger for regulering i sektorspecifikkedirektiver.”
Med hensyn til ensartede retningslinjer i EU for, hvorledes hjemmesider måomtale ikke dokumenteret behandling, vil jeg i første omgang drøfte sagenmed mine europæiske kollegaer og kommissær John Dalli. Jeg forventer, atjeg vil få lejlighed til at rejse spørgsmålet i forbindelse med det uformelle mini-stermøde den 10.-11. juli 2012 på Cypern.Jeg vil også få undersøgt, hvorledes udvalgte EU-lande håndterer denne sær-lige problemstilling i deres nationale lovgivning som input til overvejelserne omrevision af lov om markedsføring af sundhedsydelser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen