Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. juli 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMHESags nr.: 1205303Dok nr.: 972189
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. april 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 481 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraSophie Løhde (V).Spørgsmål nr. 481:’’Vil ministeren oplyse, hvor mange af landets regioner/sygehuse, der ved ind-køb har udfaset medicinsk udstyr med indhold af ftalater, hvor der eksisterersikre alternativer i forhold til fx katetre og blodposer?”Svar:Som det fremgår af min foreløbige besvarelse af 7. maj 2012, har jeg anmodetDanske Regioner om en række oplysninger til brug for besvarelsen. Jeg harnu modtaget disse oplysninger og kan på den baggrund oplyse følgende:Danske Regioner har bedt alle regioner om at oplyse, hvorvidt man i forbindel-se med indkøb ser bort fra medicinsk udstyr med ftalater.Region Sjælland har i den forbindelse oplyst, at man ser bort fra medicinskudstyr indeholdende ftalater inden for alle områder, hvor der eksisterer sikrealternativer på markedet, herunder til særligt sårbare patientgrupper som fxsmåbørn og gravide.Region Nordjyllandhar oplyst, at man i sin indkøbspraksis er opmærksom påftalater, når man indkøber udstyr, ligesom man har fokus på udfasning af ud-styr indeholdende ftalater. Region Nordjylland foretager således en vurderingaf markedet inden udbud for at afdække, hvorvidt det vil være økonomisk for-svarligt at stille krav om alternativer til ftalat som blødgører. Regionen vurde-rer, at der fortsat er produktgrupper, hvor man af økonomiske eller fagligegrunde ikke vælger at stille et sådant krav.Region Midtjyllandhar oplyst, at der altid stilles krav om, at tilbudsgiverne skaloverholde den relevante lovgivning vedrørende de tilbudte produkter. Regio-nen forholder sig desuden altid til, om der skal stilles et mindstekrav om, hvor-vidt et produkt må indeholde Latex, PVC, ftalater eller lignende, eller om det”blot” skal være et konkurrenceparameter (”bør”-krav), således at det er tilladt,at produktet indeholder lovlige ftalater. Ved vurderingen af hvorvidt det skalvære et mindstekrav eller et ”bør”-krav, har man fokus på såvel patienter sommedarbejdere og andre miljømæssige forhold.Region Syddanmarkhar oplyst, at der ikke sker noget bevidst fravalg af pro-dukter med ftalater i regionens udbud af forbrugsvarer til sygehusene. Dog op-
Side 2
lyser regionen, at den i forbindelse med udbud over indkøb af produkter medPVC og ftalater stiller krav/ønske om, at produkterne ikke bør indeholde PVC,og hvis de indeholder PVC, at der ikke er anvendt blødgørerne DEHP, DMEP,DBP, DIBP eller BBP. Dette krav/ønske indgår på niveau med andrekrav/ønsker under vurdering af produktets kvalitet. Regionen har endvidereoplyst, at idet produkterne bl.a. anvendes til kritisk syge patienter, har man ik-ke villet gå på kompromis med patientsikkerheden for at kunne opfylde et øn-ske om mere miljørigtige indkøb. Så produktkvalitet og sikkerhed har altid haftstørst betydning i produktvalget.Region Hovedstadenoplyser, at det er regionens politik, at man til særlig ud-satte patientgrupper som børn, gravide og ammende patienter i muligt omfangsøger at undgå produkter med sundhedsskadelige ftalater. Eksisterer der etsikkert (kvalitets- og funktionelt) alternativt produkt - og er en produktdifferenti-ering administrerbar i dagligdagen - vil et sådant blive efterspurgt. Regionen ersåledes villig til at betale den merpris, som et sådant produkter måtte koste.Regionen har endvidere nævnt, at der for hvert udbud vil blive vurderet, hvor-vidt det er relevant at stille krav angående ftalater (fri for sundhedsskadeligeftalater) enten som et mindstekrav eller et konkurrenceparameter. I overvejel-serne om, hvorvidt der skal stilles krav om hel eller delvis ftalatfrihed, indgårnetop vurderingen af, hvorvidt der findes et sikkert alternativ, idet den direktepatientsikkerhed (produktets funktionalitetskrav, fx risiko for at en ftalatfri slan-ge kinker) må have forrang for den mere indirekte risiko, som sundhedsskade-lige ftalater udgør.Endelig anfører regionen, at afvejningen mellem at stille kravet som et mini-mumskrav eller som et konkurrenceparameter - henset til den økonomiske an-svarlighed som regionen skal udvise - vil afhænge af, hvor mange tilbudsgive-re, der vurderes at kunne tilbyde produkter uden de nævnte ftalater.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich