Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1120845_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 16. maj 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMJMJSags nr.: 1205002Dok nr.: 918407
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. april 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 474 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 474:’’Mener ministeren, at der på genoptræningsområdet er behov for at sikre me-re ensartet registreringspraksis i kommunerne, idet kommunerne registrererforskelligt, hvilket slører de reelle kommunale forskelle i ventetid på genoptræ-ning?”Svar:Jeg kan oplyse, at ventetid på almen ambulant genoptræning måles som detantal dage, der går, fra en genoptræningsplan er registreret i Landspatientre-gistret, til personen modtager genoptræning i kommunalt regi første gang.Den gennemsnitlige ventetid på almen genoptræning var i 2010 på 28 dage –hvor kommunen med den korteste ventetid tilbød genoptræning 10 dage efter,at genoptræningsplanen var registreret i landspatientregistret, mens kommu-nen med den længste ventetid tilbød genoptræning efter 54 dage.Den nuværende opgørelse af ventetider er behæftet med nogen usikkerhed.Usikkerheden kan bl.a. skyldes forskelle i registreringspraksis, hvor noglekommuner registrerer opstart, når de ser borgeren første gang til en visitati-onssamtale, mens andre kommuner først registrerer, når de starter selve gen-optræningsforløbet. Usikkerheden kan også skyldes, at ikke alle patientersgenoptræning kan igangsættes umiddelbart efter udskrivning fra sygehus, idetder kan være sundhedsfaglig begrundet ventetid, fx fordi et operationssår skalhele. Herudover kan fx slør i kommunikation af genoptræningsplaner mellemsygehus og kommune, uhensigtsmæssige arbejdsgange og ønsker fra borge-ren om at udskyde opstart af et genoptræningsforløb også være en kilde tilusikkerhed i ventetidsopgørelsen.En mere ensartet registreringspraksis i kommunerne vil givet sikre mere valideventetidsdata. Jeg har i den forbindelse noteret mig, at kommunerne vil arbej-de mere systematisk med at dokumentere og evaluere effekten af de kommu-nale indsatser på sundhedsområdet, jf. KL’s udspil om ”Det nære sundheds-væsen”.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Jacob Meller Jacobsen