Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1119646_0001.png
1119646_0002.png
1119646_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. maj 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMFBESags nr.: 1204981Dok nr.: 903463
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. april 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 472 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra SophieLøhde (V).Spørgsmål nr. 472:’’Hvad kan ministeren oplyse om Region Syddanmarks indførelse af en øko-nomisk tilskyndelse til at øge aktiviteten i børne- og ungdomspsykiatrien, ogherunder hvilke resultater der er opnået for at afkorte ventetiderne?”Svar:Ifølge notat af 25. november 2009 fra Region Syddanmark indførte regionenen takststyringsmodel for regionens psykiatri i forbindelse med, at voksne psy-kiatriske patienter pr. 1. januar 2010 blev omfattet af reglerne om ret til hurtigundersøgelse og behandling. Modellen er et af flere værktøjer til sikring af, atRegion Syddanmark overholder den maksimale ventetid for undersøgelse ogbehandling på 2 måneder i både børne- og ungdomspsykiatrien og voksen-psykiatrien.Takststyringen fungerer som afregningsmodel mellem sygehus og sygehusaf-delinger. Modellen er baseret på, at sygehuset for den ambulante del af aktivi-teten afregnes for mer-/mindreaktivitet udover en fastsat baseline. Sygehusetsbudget kan altså opfattes som en a conto bevilling, hvortil der knyttes krav omgennemførelse af en given aktivitet (baseline). Ved såvel positive som negati-ve afvigelser i aktiviteten reguleres sygehusenes budgetter med den fastsatteafregningstakst, jf. nedenstående.For voksne gælder :Almindelige ambulante besøg på afdelingens matrikel afregnes med55 pct. af taksten for ’samtale med behandlingssigte’ på 989 kr.Ambulante hjemme - og udebesøg afregnes med 55 pct. af taksten for’hjemmebesøg’ på 1.383 kr.For børn og unge gælder :Almindelige ambulante besøg på afdelingens matrikel afregnes med55 pct. af taksten for ’samtale med behandlingssigte’ på 1.690 kr.Ambulante hjemme - og udebesøg afregnes med 55 pct. af taksten for’hjemmebesøg’ på 2.671 kr.Psykiatrisk dagbehandling afregnes med 55 pct. af dagbehandlings-taksten på 6.648 kr.12
1
2
Taksterne er skyggetakster for 2009 løftet med P/L på 2,28 pct.Taksterne er skyggetakster for 2009 løftet med P/L på 2,28 pct.
Side 2
Psykiatrisk behandling under indlæggelse er ikke omfattet af modellen.For at opretholde hensigtsmæssige behandlingsforløb, har regionen løbendeberegnet forholdet mellem antal unikke patienter og antal ambulante besøg.Stiger forholdet mellem antal unikke patienter og ambulante besøg med mereend 2 pct. sammenlignet med året før, påhviler det afdelingsledelsen at påvi-se, at der er sundhedsfaglige eller organisatoriske forhold, der nødvendiggøren sådan udvikling. Er der ikke sundhedsfaglige belæg for vækst i antal ambu-lante besøg pr. unik patient, afregnes der ikke for den del af aktivitetsvæksten,som ligger ud over 2 pct.Succeskriteriet for Region Syddanmarks indførelse af takststyringsmodellenvar, at regionen overholder den maksimale ventetid for undersøgelse og be-handling på 2 måneder. Ifølge regionens notat af 25. november 2009 skaltakststyringsmodellen:understøtte overholdelse af ventetidsrettighederne.understøtte medarbejdernes/afdelingernes/sygehusets mulighed forhurtig reaktion, hvis patientrettighederne medfører pres for øget akti-vitet.understøtte vækst i den ambulante aktivitet.understøtte udgående aktivitet.sørge for at finansieringen følger aktivitetsudviklingen på det ambulan-te område.understøtte udvikling mod øget produktivitet, så flest mulige patienterbehandles.understøtte størst mulig regional selvforsyningsgrad.ikke tilskynde til øget stationær behandling.Region Syddanmark har den 7. maj 2012 overfor Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse bekræftet, at oplysningerne fra ovennævnte notat fortsat ergældende.For så vidt angår, hvilke resultater der er opnået, har Region Syddanmark op-lyst, at regionen ikke har foretaget en egentlig evaluering af indførsel af takst-styring i psykiatrien. Regionen oplyser, at der hos de udførende afdelinger ergjort en stor indsats for at få aktiviteten til at stige med henblik på at få be-handlet patienterne rettidigt. Dette har bl.a. bevirket, at den ambulante aktiviteti regionens psykiatri er steget med 23 pct. fra 2007 til 2011.Regionen oplyser videre, at målopfyldelsesgraden, for så vidt angår ventetid,er på ca. samme niveau før og efter indførslen af takststyringsmodellen. Må-lopfyldelsen ligger for børne- og ungdomspsykiatrien mellem 65 og 72 pct. ogfor voksenpsykiatrien mellem 90 og 94 pct.

Tabel 1: Andel af henviste patienter i behandling inden for 8 uger.

Ventetidsoverholdelse (pct.)200720082009Børn & Unge67%71%72%Voksne*92%91%91%*Esbjerg indgår ikke tallene for 2007 og 2008 pga. dataproblemer.Kilde: Region Syddanmarks psykiatri-sygehus’ egen opgørelse 3. maj 2012.
201065%94%
201167%90%
Side 3
Ses der på den aktuelle ventetidsstatus ultimo 2011, så synes situation ifølgeregionen at vende. Den aktuelle ventetid i børne- og ungdomspsykiatrien erifølge regionen nu maksimalt 8 uger alle steder i Region Syddanmark, mens3ventetiden på voksenområdet varierer mellem 4 og 12 uger . Ved udgangen af2011 er det således den forventede ventetid på voksenområdet, som er forhøj.En medvirkende årsag hertil kan ifølge regionen være en faldende tendens iantallet af henvisninger til børne- og ungdomspsykiatrien fra 2010 til 2011. Pådette område har regionen ellers oplevet en stigning i henvisninger på 54 pct.fra 2007 til 2010. Samtidig ser det ud til, at kapacitetsudvidelserne i regionenspsykiatri er ved at kunne matche efterspørgslen.På voksenområdet tolker regionen foreløbigt, at det modsatte er ved at ske.Antallet af henvisninger er stigende og kapacitetsudvidelserne synes knap atkunne følge med efterspørgslen, hvorfor ventetiden stiger.Region Syddanmark oplyser, at regionen vil fortsætte med at anvende takst-styringsmodellen i psykiatrien. Dette sker ifølge regionen bl.a. fordi, systema-tisk opgørelse af, hvilken aktivitet tiltag på psykiatriområdet kaster af sig, mu-liggør en væsentlig anderledes dialog om opgaverne, end den tidligere ram-mestyring tillod. Hvor drøftelser under rammestyring oftest kom til at dreje sigom, hvor mange medarbejdere, der skulle ansættes, bliver drøftelserne undertaksstyringsregimet i højere grad drejet i retning af, hvor meget behandling,som er nødvendig for at løfte opgaven. Endvidere giver takststyringsmodellenifølge regionen bedre mulighed for at sætte tiltag i gang, selvom man er usik-ker på hvor meget behandlingsaktivitet, en ny indsats vil nødvendiggøre.Region Syddanmark oplyser konkluderende, atdenfaktiske ventetid påvirkesaf flere forhold ud over takststyringsmodellen, herunder rekrutteringsmulighe-der, antallet af henvisninger samt afdelingernes og ledelsernes indsats. Takst-styringsmodellen giver imidlertid nogle rammebetingelser som psykiatrien, af-delinger og medarbejdere kan agere inden for, og modellen påvirker ifølge re-gionen i et vist omfang medarbejdernes adfærd.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Frederikke Beer
3
Psykiatrisygehuset i Region Syddanmarks egne ventetidsopgørelser, som rapporteres løbende.