Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1110256_0001.png
1110256_0002.png
1110256_0003.png
1110256_0004.png
1110256_0005.png
1110256_0006.png
1110256_0007.png
1110256_0008.png
1110256_0009.png
1110256_0010.png
1110256_0011.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Tilhørerkreds:

Anledning:

Taletid:

Tid og sted:

Dok nr.:

Sundhedsudvalget

Samråd V og W

Ca. 10 min.

Tirsdag den 17. april 2012 fra kl. 14.00

887986

Samrådet i dag omhandler lukningen af Videns- og forskningscenter forAlternativ behandling – også kaldet VIFAB.
2
Før jeg besvarer de konkrete samrådsspørgsmål vil jegindledningsvisoplyseom baggrunden for lukningen af VIFAB.

[Baggrund for lukning – ministeriets handlingsplan]

Initiativet omeffektiv administration– som også var en del af den tidligereregerings politik – har sammen med andre økonomiske tiltag medførtbevillingsreduktioner for Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.Ministeriet har udarbejdet en handlingsplan for at skabe balance iministerområdets økonomi. Målet er, at dersamletpå ministerområdet skalspares ca. 108 mio. kr. i 2013 stigende til 125 mio. kr. i 2015.Ministeriets handlingsplan har overordnettre typer initiativer:
3
Strukturelle tilpasninger- fx sammenlægninger afstyrelser (Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen) og nedlæggelse affunktioner som VIFAB og UVKL [Nationalt Udvalg til Vurdering afKræftlægemidler].
Etablering afadministrative fællesskaber- fxsammenlægning af personalefunktioner og økonomifunktioner for heleministerområdet.
Gennemførelse
af
en
lang
række
institutionsspecifikke initiativer,herunder nedlæggelse af stillinger.Lukningen af VIFAB pr. 1. januar 2013 er således en del af ministerietshandlingsplan, der skal sikre balance i statens budgetter. Men som jeg vil
4
komme ind på i det følgende, vil en række af VIFABs funktioner blivevidereført i regi af Sundhedsstyrelsen.

[Samling af viden om alternativ behandling - overførsel af opgaver til

Sundhedsstyrelsen]

VIFAB har siden etableringen af centeret løst en vigtig opgave i forhold tilformidling af viden om alternativ behandling til både befolkningen,sundhedsprofessionelle og alternative behandlere.Hovedformålet har været at formidle objektiv viden om alternativ behandlingmed henblik på at sikre, at de danskere, der benytter sig af alternativbehandling, kan gøre det på et så oplyst grundlag som muligt.
5
Denne formidlingsfunktion – som jeg synes er meget vigtig –videreføres påtrods af VIFABs lukning i regi af Sundhedsstyrelsen.Sundhedsstyrelsen har allerede i dag en række opgaver i forhold til alternativbehandling.Sundhedsstyrelsen har blandt andet etRåd for Alternativ Behandling,hvor deforskellige paraplyforeninger for alternative behandlere er repræsenteret.Rådet er det overordnede, centrale samarbejdsforum mellem alternativebehandlereogderelevantemyndigheder.Samtidigvaretager
Sundhedsstyrelsen også den såkaldteRAB-ordning(registrerede alternativebehandlere). Det vil sige, at det er Sundhedsstyrelsen, der godkender deforeninger, der kan administrere registreringen af alternative behandlere.
6
Ved
blandt
andet
at
overføre
VIFABs
formidlingsfunktion
til
Sundhedsstyrelsensamler vi alle funktioner vedrørende alternativbehandling et sted.Sundhedsstyrelsen er den øverste sundhedsfaglige myndighed i Danmark, ogen samling af alle funktioner vedrørende alternativ behandling vil – efter minvurdering – være med til at sikre, at der i højere grad end i dag kan byggesbro mellem alternative behandlere og sundhedsprofessionelle.

[Besvarelse af samrådsspørgsmål V – sikring af fortsat samarbejde

mellem sundhedsfagligt personale, brugere og alternative behandlere]

7
Samrådsspørgsmål V omhandler, hvordan jeg vil sikre en fortsættelse af detbrede samarbejde mellem sundhedsfagligt personale, brugere og alternativebehandlere, som VIFAB har etableret.Det videre samarbejde sikres først og fremmest gennem det udmærkedesamarbejde, der allerede eksisterer mellem relevante myndigheder – herunderForbrugerrådet (brugerne) - og alternative behandlere iSundhedsstyrelsensRåd for Alternativ Behandling.Samtidig vil Sundhedsstyrelsen efter VIFABs lukning også inddragesundhedsprofessionelle i rådet.Både Dansk Sygeplejeråd og Lægeforeningenvil få pladser i Rådet.
8
To af Rådets opgaver vedrører netop brobygning. Det fremgår klart af rådetskommissorium.Fx skal rådet være inspirator til igangsættelse af brobygningsprojektermellem det etablerede sundhedsvæsen og alternative behandleresamtdrøfteintegrering af alternativ behandling i det etablerede sundhedsvæsen.Rådet vil således have repræsentanter fra de alternative behandlere,sundhedsprofessionelle og de relevante myndigheder.Jeg synes, at dette er et godt grundlag for vidensudvekslinger ogmeningsudvekslinger mellem de relevante aktører på området.
9

[Besvarelse af samrådsspørgsmål W – videreførelse af viden og

forbrugeroplysning på VIFABs hjemmeside]

Så er der samrådsspørgsmål W, som vedrører, hvordan jeg vil sikrevidereførelse af viden og forbrugeroplysning på VIFABs hjemmeside.Som jeg tidligere har nævnt videreføres VIFABs hjemmeside i regi afSundhedsstyrelsen.På den måde sikrer vi, at viden om de forskellige behandlingsformer, deresvirkning m.v. er tilgængelig for de danskere, der ønsker at benytte sig afalternativ behandling.
10
I
spørgsmålet
nævnes
eksplicit
oplysninger
om
RAB-behandlere
(registreredealternative behandlere).Her kan jeg oplyse, at VIFABshjemmeside i dag henviser til Sundhedsstyrelsens hjemmeside, hvor der er enliste over godkendte foreninger. Det er nemlig Sundhedsstyrelsen, dervaretager RAB-ordningen. Også på dette punkt kan en samling affunktionerne i Sundhedsstyrelsen medføre en mere entydig information tilbrugerne.

[Afslutning]

Så for at opsummere:- En række af VIFABs funktioner fortsætter således i regi afSundhedsstyrelsen efter 1. januar 2013, hvor VIFAB lukkes.
11
- Samtidig vil der også være tale om en samling af alle opgaver vedrørendealternativ behandling i Sundhedsstyrelsen – hvilket efter min mening blandtandet vil være med til at styrke brobygningen mellem alternative behandlereog sundhedsprofessionelle.