Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1100360_0001.png
1100360_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 2. april 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMTKSags nr.: 1203679Dok nr.: 874702
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 13. marts 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 412 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 412:”Vil ministeren indhente Danske Regioners kommentarer til, hvorfor DanskeRegioner ikke ønskede at overtage App’en AkutDanmark kvit og frit, jf. hen-vendelse fra Newish Aps, på SUU alm. del - Bilag 239?”Svar:Jeg har anmodet Danske Regioner om en udtalelse til brug for besvarelse afspørgsmålet.Danske Regioner har udtalt følgende:”Danske Regioner har i denne sag været i dialog med Region Syddanmark,hvor ideen oprindeligt opstod. Samtidig har sagen været behandlet i kredsenaf sundhedsdirektører i regi af Regionernes Sundheds It (RSI).Region Syddanmark besluttede i september 2011 at udvikle en akuthjælpapptil smartphones, som skulle give regionens borgere hurtig information om:Skadestuer og skadeklinikker (herunder aktuelle ventetider til behandling)LægevagtTandlægevagtApoteker og vagtapotekerKiropraktorvagtPsykiatrisk akuthjælpFire leverandører blev inviteret til at give tilbud på udviklingen, deriblandt Ne-wish Aps.Efter en vurdering af de indkomne tilbud valgte Region Syddanmark at giveopgaven til app-bureauet Onlimited. Efterfølgende valgte Newish at udvikleAkutDanmark på eget initiativ, som en konkurrent til Region Syddanmarksprodukt.Region Syddanmarks akuthjælp-app gik i luften den 12. januar 2012, og dener pt. hentet flere end 50.000 gange.Akuthjælp-app’en trækker på interne data for at fungere. Det gælder først ogfremmest i forhold til visning af ventetider på skadestuer og skadeklinikker,som alle sygehuse er blevet bedt om at indrapportere løbende. Newish Apshar efterfølgende bedt om - og fået - tilladelse til også at anvende RegionSyddanmarks ventetidsdata i AkutDanmark-app’en.
Side 2
Region Syddanmarks app er ikke blot en vejviser til de enkelte akutfunktioner,men er tænkt nøje sammen med de arbejdsgange, der er på regionens akut-funktioner, ligesom der er etableret et organisatorisk set-up, som sikrer, atændringer i arbejdsgange hurtigt bliver implementeret i app’en. Det har været -og er også fremadrettet - særdeles vigtigt for Region Syddanmark, at app’enhar en meget høj troværdighed, når borgerne står i akutte situationer. Dettekræver konstant vedligeholdelse og overvågning.Region Syddanmarks akuthjælps-app er gratis for forbrugerne i modsætning tilNewish Aps, hvor borgeren skal betale 6 kroner pr. download. Regionen harafholdt udgifterne til udvikling af deres egen app og vil ligeledes løbende af-holde udgifterne til opdateringer og videreudvikling. I tilbuddet fra Newish vil de”kvit og frit” forære regionerne deres app, men udgifter til nyudvikling og opda-teringer skal afholdes af regionerne, samtidig med at produktet har en downlo-ad pris på 6 kr., der pålægges borgeren.I januar 2012 er det i regi af Regionernes Sundheds It (RSI) besluttet at etab-lere én landsdækkende AkutApp frem for flere regionale løsninger. Det er alt-afgørende, at platformen indrettes efter lokale forhold, da flere regioner har vi-sitation til deres skadestuer. Platformen må ikke blive en simpel vejviser - menskal indeholde funktionalitet og organisationsstrukturer, som tager højde forlokale forhold.Arbejdsgruppen, der ser på én samlet fælles løsning for de 5 regioner, er for-ankret i Region Syddanmark. Tilbuddet fra Newish vil indgå i en samlet vurde-ring af det endelige valg for en fælles tværregional akut app. Det skal dog på-peges, at den løsning, der allerede er udviklet i Region Syddanmark er attrak-tiv og har en langt større udbredelse end eksempelvis Newishs app. Ligeledeshar udviklingsomkostningerne været afholdt til gavn for de øvrige regioner. Enfælles tværregional løsning vil ligeledes give en yderligere dimension til patien-ter, hvis de enten opholder sig andre steder i landet eller bor tæt ved en regi-onsgrænse. Regionerne arbejder ligeledes med, at en AkutApp skal understøt-te korrekt og hurtig kontakt til borgere og patienter, og derfor skal tilbydes gra-tis.Newish Aps er tidligere blevet orienteret om processen og det videre forløb afDanske Regioner.”Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Danske Regioner.
Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr
/
Tove Kjeldsen