Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 24. oktober 2011Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMJMYSags nr.: 1111520Dok nr.: 687619
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. oktober 2011stillet følgende spørgsmål nr. 37 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 37:’’Inden samrådet om Epilepsihospitalet Filadelfia den 25. oktober 2011 bedesministeren oplyse, hvilke initiativer, der er taget i Sundhedsministeriet, sidenarbejdsgruppen om afklaring af ansvarsforhold for tilbud om behandling vedvisse af de foreningsejede specialsygehuse kom med sine anbefalinger i de-cember 2009.”Svar:Rapporten, som nævnes i spørgsmålet, vedrører visse foreningsejede special-sygehuse, og de ydelser disse leverer inden for fritvalgsrammen.Arbejdsgruppen bag rapporten anbefalede, at de foreningsejede specialsyge-huse, der blev gennemgået i rapporten, fortsat bør være omfattet af sundheds-lovens § 79, stk. 2. Det blev også anbefalet, at det bør sikres, at de omhandle-de specialsygehuses ydelser udvikler sig i takt med det øvrige sundhedsvæ-sen. Arbejdsgruppen anbefalede derfor for det første, at beliggenhedsregio-nerne gennem driftsoverenskomsterne med specialsygehusene skal stille kravtil specialsygehusene om, at specialsygehusenes målgrupper afgrænses vedfastsættelse af visitationsretningslinjer.For det andet blev det anbefalet, at specialsygehusene etablerer formaliseretsamarbejde med relevante regionale specialafdelinger for at sikre, at deresbehandlings- og rehabiliteringstilbud indgår i den samlede udvikling og priorite-ring af sundhedsvæsenets indsatser med hensyn til udvikling af behandlings-metoder, forskning, kvalitetsudvikling og kompetenceudvikling.For det tredje anbefalede gruppen, at specialsygehusene på så tidligt et tids-punkt som muligt inddrager bopælskommunen med henblik på at skabe sam-menhæng mellem specialsygehusets ydelser og de kommunale ydelser, sompatienten modtager eller skal modtage efter afslutning af behandlings- og re-habiliteringsforløbet på specialsygehuset. For det fjerde skal specialsygehusetvære bekendt med og agere i henhold til relevante dele af de indgåede sund-hedsaftaler. Og for det femte skal der ske en registrering i Landspatientregi-stret, bl.a. for at sikre den korrekte kommunale medfinansiering i forhold til reg-lerne.Arbejdsgruppen anbefalede videre, at Sundhedsstyrelsen tager initiativ til atindkalde specialsygehusene og relevante parter til et møde med henblik på at
Side 2
afklare behovet for assistance til at sikre den pligtige indberetning til Landspa-tientregistret og muliggøre afregning af den kommunale medfinansiering.Endeligt anbefalede arbejdsgruppen, at der blev igangsat et arbejde med del-tagelse af regioner, specialsygehuse og Sundhedsstyrelsen med henblik på atgennemgå DRG/DAGSs-afregningssystemet i forhold til de særlige ydelser,specialsygehusene leverer, og vurdere, om der skal ske afledte tilpasninger iDRG/DAGS-systemet og/eller udarbejdes referencetakster. Målet er at arbejdehen imod, at specialsygehusene anvender DRG/DAGS-takster for alle ydelser.Rapportens anbefalinger var således rettet mod primært institutionerne og re-gionerne og forudsatte ikke initiativer fra ministeriets side.Hvad konkret angår Epilepsihospitalet, har ministeriet gennem det sidste halveår haft en række møder med parterne og forsøgt at bidrage til at opnå enighedblandt dem. Ministeriet har i den udarbejdet et overordnet notat, der kunnedanne grundlag for parternes videre forhandlinger, herunder den nyligt indgå-ede driftsoverenskomst, en aftale om de langtidsindlagte og bilaterale aftalermed de enkelte regioner samt endelig aftaler under det udvidede frie valg.
Med venlig hilsen
Astrid Krag / Jesper Myrup