Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 29. februar 2012Enhed: Juridisk EnhedSagsbeh.: SUMJVISags nr.: 1201955Dok nr.: 823613
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. februar 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 339 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 339:”Hvordan
vil ministeren på baggrund af ministerens svar på spørgsmål S 1968,1969, 1971 og 1972 sikre, at vi ikke igen oplever flere af de dårlige speciallæ-ger?”Svar:Jeg overvejer i øjeblikket – i samarbejde med Sundhedsstyrelsen - følgende for-anstaltninger med det sigte at øge patientsikkerheden vedrørende behandling påprivate klinikker og lignende, herunder kosmetisk behandling:1.Øget information til Sundhedsstyrelsen om læger, hvis virksomhed lider afalvorlige mangler. Initiativet vedrører information til den centrale tilsynsmyndighedi tilfælde, hvor eksempelvis en sygehusafdeling bliver opmærksom på en læge,hvis virksomhed lider af alvorlige mangler – i nogle tilfælde så graverende mang-ler, at afdelingen vælger at afskedige den pågældende. Der sigtes imod en øgetopmærksomhed blandt læger på forventningen om, at hensynet til patient-sikkerheden i sådanne situationer må gå forud for mulige kollegiale beskyttelses-hensyn. Sundhedsstyrelsen overvejer nærmere initiativer med Lægeforeningenog Danske Regioner.2.Krav til markedsføring af sundhedsydelser på hjemmesider. Det overvejesat stille krav om, at man på klinikkens hjemmeside har adgang til Sundhedssty-relsens seneste inspektionsrapport – i tilfælde af, at der er tale om en ny klinik,den seneste inspektionsrapport om den klinik, hvor den eller de registrerede læ-ger senest har arbejdet.3.Krav om information i selve klinikken. Det overvejes at stille krav om, atseneste inspektionsrapport fra Sundhedsstyrelsen er opslået i klinikken.4.Krav om information om læger, der er registreret på klinikken. Krav om in-formation overvejes stillet i forhold til læger, der har fået offentliggjort kritik fra Pa-tientklagenævnet/Disciplinærnævnet, eller som er undergivet en af Sundhedssty-relsens tilsynsforanstaltninger, f.eks. skærpet tilsyn, påbud eller virksomhedsind-skrænkning. Et informationskrav kunne omfatte såvel en hjemmeside som opslagi selve klinikken.5.Øget mulighed for at advare om udokumenteret behandlingsform. Detovervejes at udbygge Sundhedsstyrelsens lovbestemte muligheder for at gribeind med tilsynsforanstaltninger i forhold til lægelig og anden sundhedsfaglig virk-somhed, herunder markedsføring, som ikke kan anses for at være sundhedsvi-denskabeligt dokumenteret eller være en alment accepteret behandlingsmetode.
Side 2
6.Krav om information fra virksomhedsansvarlig læge. Ved en stramning afloven om virksomhedsansvarlige læger kunne der indføres en udtrykkelig pligt forden virksomhedsansvarlige læge til uden ophør at informere Sundhedsstyrelsen,hvis lægen afskediges, hvis ejeren beslutter at lukke klinikken, og hvis lægen bli-ver opmærksom på manglende overholdelse af sundhedslovgivningen.7.Godkendelse af virksomhedsansvarlig læge. Ved en stramning af loven omvirksomhedsansvarlige læger kunne Sundhedsstyrelsen få ret til at bestemme,hvorvidt en læge kan accepteres som virksomhedsansvarlig – med andre ord engodkendelsesordning. Styrelsen kunne herved få mulighed for eksempelvis atnægte godkendelse, hvis lægen har fast bopæl uden for Danmark, hvis lægen erundergivet Sundhedsstyrelsens individtilsyn, eller hvis lægen har fået frataget sinordinationsret, men skal være virksomhedsansvarlig på et sted, som behandlermed afhængighedsskabende lægemidler.8.Ophævelse af godkendelse som virksomhedsansvarlig læge. I lov om virk-somhedsansvarlige læger kunne der skabes en hjemmel for Sundhedsstyrelsentil at fratage en læge virksomhedsansvaret, hvis der er problemer med patientsik-kerheden på klinikken.9.Uafhængig lægelig rådgivning forud for kosmetisk indgreb. Det overvejesat etablere en ordning, hvorefter det bliver en betingelse for at udføre de mestindgribende former for kosmetisk behandling, at patienten over for den kosmeti-ske klinik dokumenterer forudgående at have konsulteret og rådført sig med enlæge uden økonomisk interesse i det ønskede indgreb.10. Øget og lettere tilgængelig information om kosmetisk behandling på Sund-hedsstyrelsens hjemmeside. På forsiden af Sundhedsstyrelsens hjemmeside erder nu et link til en underliggende hjemmeside om kosmetisk behandling, hvorpåder er links til styrelsens egne registre over klinikker, der er registreret til at udførekosmetisk behandling (behandlingssteder), og over læger, der er registreret til atudføre kosmetiske behandlinger (behandlere), til inspektionsrapporter fra be-handlingsstederne samt links vedrørende patientklagemuligheden og mulighedenfor at søge om patienterstatning. Sundhedsstyrelsen overvejer mulighederne foren udbygget og mere let tilgængelig autoritativ information. Der kunne fra denunderliggende hjemmeside via links eksempelvis etableres lettere adgang styrel-sens elektroniske autorisationsregister, der indeholder oplysning om, hvorvidt denenkelte læges autorisation fortsat er gyldig, til styrelsens egen tilsynsliste, til Pati-entombuddets elektroniske liste over offentlige afgørelser med navn og kritik ogeventuelt også henvisning til andre relevante hjemmesider med information, ek-sempelvis Dansk Selskab for Kosmetisk Plastikkirurgi.11. Privat medfinansiering af patienterstatninger. Som det fremgår af lovpro-grammet agter regeringen at fremsætte lovforslag, som vil forpligte private be-handlingssteder til at deltage i finansieringen af patienterstatningsordningen.
Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr
/
Jane Vinther Brøndum