Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1086013_0001.png
1086013_0002.png
1086013_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 28. februar 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLAVSags nr.: 1200815Dok nr.: 827607
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 4. januar 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 179 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 179:’’ Kan ministeren oplyse, hvilke foranstaltninger Bornholm kan tilbyde unge derhar prøvet at begå selvmord, der henvises til den internt omdelte henvendelsefra Linda Kofoed Persson, jf. SUU alm. del – bilag 144. Ministeren bedes end-videre kommentere denne henvendelse?”Svar:Jeg har til brug for min besvarelse af spørgsmålet bedt om en udtalelse fraRegion Hovedstaden, der har ansvaret for organisering og tilrettelæggelse afbehandlingstilbuddene på Bornholm til unge, der har forsøgt selvmord. I notataf 15. februar 2012 fra Region Hovedstaden redegøres for de forskellige for-anstaltninger på Bornholm, der kan tilbydes unge, der har forsøgt selvmord.Jeg har vedlagt notatet som bilag til min besvarelse.I henvendelsen, der er vedlagt som bilag til spørgsmålet, beskrives et forløb,hvor en ung pige forsøger selvmord og kort tid efter bliver udskrevet fra hospi-talet til egen læge. Familien oplever efterfølgende, at der ikke bliver fulgt opmed et behandlingstilbud til pigen.Henvendelsen gør naturligvis indtryk på mig. Jeg kan ikke kommentere denkonkrete sag, men den giver mig anledning til at understrege følgende i forholdtil behandling og opfølgning af personer, der har forsøgt selvmord og som og-så fremgår af Sundhedsstyrelsens publikationVurdering og visitation af selv-mordstruede - rådgivning til sundhedspersonalefra 2007.For det første bør der efter endt behandling på somatisk skadestue eller vedindlæggelse på somatisk afdeling for selvmordsforsøg efterfølgende foretagesen psykiatrisk vurdering. Den psykiatriske vurdering foretages af en læge frapsykiatrisk afdeling eller børne- ungdomspsykiatrisk afdeling, mens andre fag-personer som sygeplejersker, psykologer og socialrådgivere kan bidrage medobservationer af patienten, hvilket kan styrke det samlede grundlag for vurde-ringen af patientens tilstand.For det andet skal patienten sikres den nødvendige opfølgning og støtte, efterden akutte fase er overstået. Ved opfølgning forstås, at patienten modtager etrelevant behandlingstilbud. Her vil vurderingen af patientens psykiske tilstandog den umiddelbare selvmordsrisiko være grundlaget for, om behandlingstil-

./.

Side 2
buddet bør bestå i indlæggelse, ambulant psykiatrisk behandling, henvisning tilet selvmordsforebyggende center eller anden intervention.Satspuljepartierne har ved flere lejligheder styrket regionernes centre forselvmordsforebyggelse med henblik på at styrke den hurtige opfølgning efterselvmordsforsøg.Det fremgår af Region Hovedstadens notat af 15. februar 2012, at regionenskompetencecenter for selvmordsforebyggelse samarbejder med ambulatorietpå Bornholm om tilbud om opfølgning til selvmordstruede børn og unge.For det tredje er det afgørende, at den pågældende ikke slippes, før andenstøtte er iværksat. Sundhedsstyrelsen anbefaler i ”Vurdering og visitation afselvmordstruede - rådgivning til sundhedspersonale”, at der for hver selv-mordstruet patient bør foreligge en opfølgningsplan, når den akutte behandlinger overstået. Det bør sikres, at den eller de ansvarlige for den videre behand-ling er orienteret om planen.Henvises patienten til egen læge, er det vigtigt, at epikrisen tilsendes lægenhurtigst muligt (med patientens samtykke). Epikrisen bør altid indeholde oplys-ninger om, hvilke opfølgningstilbud der er indgået aftaler om, eller hvilke tilbudpatienten er blevet foreslået.Kommunerne har også et ansvar i forhold til opfølgning på selvmordstruedebørn, unge og voksne og skal tilbyde relevant støtte. Kommunerne har efterbåde sundheds-, undervisnings- og den sociale lovgivning en forpligtelse til atyde en indsats for børn og unge med særlige behov. Dette sker typisk gennemsundhedsplejen, de pædagogisk-psykologiske rådgivninger, børne-ungerådgivninger o. lign.Sikring af sammenhæng i forløbet er afgørende. Nedskrevne aftaler for sam-arbejdet på tværs af sektorer kan være med til at kvalitetssikre sammenhæng iopfølgningen ved udskrivning. Her er sundhedsaftalerne et redskab kommu-nerne og regionerne med fordel kan anvende i forhold til den videre opfølgningaf selvmordstruede patienter. Jeg har noteret mig, at der i Region Hovedsta-den pågår et projekt med at styrke det selvmordsforbyggende arbejde gennemetablering af en ny samarbejdsmodel mellem region og kommune. Det synesjeg er positivt.Endelig bør patienten altid informeres både mundtligt og skriftligt om mulighe-derne for akut henvendelse ved en eventuel ny krise, bl.a. til psykiatrisk skade-stue. I nogle regioner vil der også være mulighed for akut henvendelse påselvmordsforebyggende center. Jeg har noteret mig i Regions Hovedstadensnotat, at der her er oprettet en vagttelefon, som børn og unge kan ringe til ihverdagene.Samlet set er mit budskab, at der skal følges op på de børn og unge, der for-søger selvmord, og der skal sikres en sammenhængende og tryghedsskaben-de indsats for barnet og de pårørende både under og efter udskrivning.
Side 3
Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr
/
Louise Avnstrøm