Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del
Offentligt
1086324_0001.png
1086324_0002.png
1086324_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 29. februar 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMLABSags nr.: 1114259Dok nr.: 832940
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. december 2011stillet følgende spørgsmål nr. 161 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 161:’’Vil ministeren støtte en undersøgelse af det hensigtsmæssige i at indføre enfrit lejde ret til nybagte forældre (som det kendes fra Tyskland)? Retten vil in-debære, at nybagte forældre, der ikke ser sig i stand til at tage vare på deresspædbørns tarv, kan aflevere barnet til det nærmeste sygehus eller andenform for offentligt omsorgssted, således at barnet kan overdrages til ansvarligevoksne frem for at risikere at komme af dage på tragisk vis eller eksempelvisblive efterladt i ekstrem sårbar tilstand i en indkøbspose.”Svar:Som det fremgår af det foreløbige svar på spørgsmålet af 10. januar 2012 erder indhentet bidrag til besvarelsen af spørgsmålet.Sundhedsstyrelsen oplyser følgende om de faglige anbefalinger for støtte tiludsatte og belastede gravide, som jeg kan henholde mig til:”Af Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorg (2009) fremgår, atdet anbefales at differentiere indsatsen på fire niveauer. Niveau 3 og 4 inde-bærer samarbejde med specialiserede institutioner og behandlingstilbud samtudvidet støtte og kontakt med sundhedsvæsen og socialforvaltning, når der ertale om særlig komplicerede problemstillinger af enten økonomisk eller famili-ær karakter, ved svære psykiske/psykiatriske lidelser og alvorlige sociale be-lastninger.Af bekendtgørelse nr. 1344 af 03/12/2010 § 16 fremgår, at kommunalbestyrel-sen skal tilbydes en særlig indsats, herunder en øget rådgivning og bistand fraden kommunale sundhedstjeneste.Der påhviler således såvel region som kommune særlige forpligtelser til at va-retage omsorgen for udsatte og belastede gravide og sikre, at disse kvindertilbydes den fornødne støtte i graviditeten, således at kvinden kan gennemføreen sund graviditet og vellykket fødsel og efterfølgende være i stand til at træffede rette valg for sig selv og det nyfødte barn.”Ud over faglige anbefalinger er der i serviceloven en række bestemmelser,som har til formål at hjælpe vordende og nybagte forældre til at tage bedst mu-ligt vare på deres nyfødte barn samt en pligt for det offentlige til at gribe ind,
Side 2
hvis man bliver opmærksom på forhold, som kan bringe barnets udvikling ellersundhed i fare. Social- og Integrationsministeriet oplyser følgende om service-lovens bestemmelser, som jeg kan henholde mig til:”Vordende samt nybagte forældre har allerede i dag mulighed for at henvendesig til kommunen for at bede om rådgivning, jf. servicelovens § 11, hvorefterkommunen er forpligtet til at tilbyde denne rådgivning til børn, unge og deresfamilier, som på grund af særlige forhold må antages at have behov herfor.Vordende eller nybagte forældre, der søger rådgivning efter § 11, stk. 1, skalkunne modtage denne anonymt og som et åbent tilbud. Hvis vordende ellernybagte forældre f.eks. ikke ser sig i stand til at tage vare på deres spædbarnstarv, har kommunerne således en generel forpligtelse til at yde gratis familie-orienteret rådgivning til løsning af de vanskeligheder, som vordende eller ny-bagte forældre evt. oplever. Endvidere kan kommunalbestyrelsen, når det måanses for at være af væsentlig betydning for barnets særlige behov for støtte,tilbyde konsulentbistand til forældrene med hensyn til barnets forhold, jf. § 11,stk. 3.Hvis det herudover vurderes, at et vordende eller nybagt forældrepar er i en si-tuation, som vil kunne bringe et barns udvikling eller sundhed i fare, er rådgi-veren forpligtet til at underrette kommunen herom. I disse situationer skalkommunen herefter vurdere, om forældre og barn kan have behov for yderligestøtte end rådgivning efter servicelovens § 11, jf. servicelovens § 50 og 52.Hvis vordende eller nybagte forældre således har problemer af en karakter, sådet må antages, at der kan være behov for at iværksætte en indsats over forbarnet umiddelbart efter fødslen, skal kommunalbestyrelsen foretage en bør-ne-faglig undersøgelse af de vordende eller nybagte forældres forhold, jf. ser-vice-lovens § 50, stk. 1 og 8. Undersøgelsen af de vordende forældres forholdskal så vidt muligt gennemføres i samarbejde med forældrene selv, så deresegen opfattelse af problemerne og eventuelle forestillinger om, på hvilken må-de disse kan afhjælpes, indgår i undersøgelsen.En evt. afgørelse om støtte efter servicelovens § 52 og 52 a kan f.eks. gives iform af forskellige typer af støtte i hjemmet, og den kan være af pædagogiskkarakter såvel som af praktisk eller økonomisk art mv. Endelig kan det i forbin-delse med undersøgelsen også vurderes, om der er grundlag for en anbringel-se af spædbarnet uden for hjemmet, jf. servicelovens § 52, stk. 3. I særlige til-fælde kan det endvidere vurderes, om der er grundlag for at iværksætte enadoption efter reglerne i adoptionsloven. I begge tilfælde forudsætter en sådanafgørelse en grundig vurdering af, hvorvidt en sådan foranstaltning er nødven-dig af hensyn til barnets særlig behov for støtte og stabilitet i opvæksten m.v.,samt om der af hensyn til barnets tarv evt. er grundlag for at iværksætte ensådan foranstaltning uden forældrenes samtykke, jf. servicelovens § 56 ogadoptions-loven.Endelig kan det bemærkes, at udsatte unge gravide og mødre i nogle tilfældekan være tilbageholdende med at kontakte kommunen. Satspuljen finansiererderfor blandt andet projekter, der inddrager de frivillige foreninger i indsatsenfor unge, sårbare mødre, fx via Mødrehjælpen eller familiehuse, så der i dagogså er tilbud i civilsamfundsregi, som er målrettet denne gruppes behov forrådgivning og særlig støtte mv.”
Side 3
Vordende og nybagte forældre skal selvsagt give sig til kende for sundheds-væsenet og/eller myndighederne, for at kunne benytte social- og sundheds-væsenets tilbud. I de situationer, hvor et spædbarn efterlades kort tid efterfødslen, er der formentlig ofte tale om kvinder, som har gennemført bådesvangerskab og fødsel skjult, og som social- og sundhedsvæsenet derfor ikkehar mulighed for at nå.Der er ikke aktuelle planer om en undersøgelse af fordele og ulemper ved enordning, som gør det muligt at aflevere sit spædbarn anonymt på eksempelviset sygehus.
Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr
/
Louise Borgstrøm