Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1068715_0001.png
1068715_0002.png
Folketingets SocialudvalgDato: 19. januar 2012Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. december2011 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 81 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LSV/ J.nr. 2012-109
Spørgsmål nr. 81:”Hvordanvil social- og integrationsministeren sikre, at kommunernedokumenterer, at de ved anbringelse af børn med massive sociale proble-mer (alkoholskadede børn og børn af stofmisbrugere) sikrer sig, at de ansat-te på institutionerne og på opholdsstederne har de nødvendige kvalifikatio-ner samt at plejefamilierne får den nødvendige supervision og uddannelse iforhold til denne helt specielle gruppe af børn?”Svar:Det er kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune, der har ansvaretfor at anbringe barnet på et anbringelsessted, der er kvalificeret til at imøde-komme barnets behov.En anbringelse uden for hjemmet kan kun ske på et anbringelsessted, somenten er kommunalt eller regionalt, eller som er privat og godkendt af enkommunalbestyrelse. Det er den offentlige eller private driftsherre, der førstog fremmest har ansvaret for, at anbringelsesstedet – uanset om det er endøgninstitution, opholdssted eller en plejefamilie – har de nødvendige res-sourcer og kompetencer til at give de børn, der anbringes på stedet, denhjælp og støtte, der er behov for.For de anbringelsessteder, som skal godkendes af en kommunalbestyrelse,dvs. plejefamilier og private opholdssteder, skal den godkendende kommunedesuden kunne stå inde for, at stederne med de ressourcer og kompetencer,der er til stede, er egnede til at løfte opgaven i forhold til målgruppen. Nårder er tale om særligt tunge målgrupper med massive sociale problemer, erdet naturligvis særlig vigtigt at sikre, at personalet på anbringelsessteder harde nødvendige kvalifikationer til at opfylde målgruppens behov.Med lovforslaget om Barnets Reform, som trådte i kraft 1. januar 2011, blevdet besluttet, at plejefamilier – udover det indledende kursus der allerede varlovkrav om – skulle have ret og pligt til løbende supervision samt to dagesårlig efteruddannelse. Dette blev vedtaget netop for at sikre, at plejefamilier-ne får den nødvendige løbende supervision og opkvalificering, således at deer i stand til at håndtere plejebørnenes problemer og opfylde deres behov.
2
Enkelte undersøgelser peger dog på, at der ikke altid ydes den lovpligtigesupervision og efteruddannelse. Bl.a. på den baggrund har jeg indgået etpartnerskab med KL om indsatsen på socialområdet, og som led heri skalder tilvejebringes data om implementeringen af Barnets Reform og følges opi forhold til dette overfor kommunerne.For at styrke det kommunalpolitiske fokus på godkendelses- og tilsynsopga-ven har Jan Trøjborg, formand for KL, og jeg desuden i regi af partnerskabeti december 2011 henvendt os til samtlige kommuner med opfordring til atforetage et eftersyn af tilsyns- og godkendelsesopgaven og til at øge dettværkommunale samarbejde omkring tilsyn med anbringelsessteder.Herudover vil KL og Social- og Integrationsministeriet støtte op om kvalitets-løftet i kommunernes godkendelse og tilsyn ved bl.a. at formidle gode ek-sempler på godkendelse og tilsyn af høj faglig kvalitet, hensigtsmæssig or-ganisering samt tværkommunale samarbejder om tilsynet.Der vil også blive set på, hvilke andre muligheder for at styrke kvaliteten iindsatsen, der kan være, herunder på mulighederne for at højne de fagligeog indholdsmæssige krav til de tilbud, der oprettes efter serviceloven.Endelig vil regeringen, for at styrke kvaliteten af kommunernes tilsyn medbl.a. anbringelsesstederne, gennemføre en godkendelses- og tilsynsreform,som vil gennemgå hele godkendelses- og tilsynsområdet for at vurdere, omreglerne, som de er i dag, sikrer en tilstrækkelig kvalitet i de tilbud, sombørn, unge og voksne tilbydes efter serviceloven.
Karen Hækkerup/ Lars Møller Christiansen
i