Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1072940_0001.png
1072940_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 30. januar 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
FRS/ J.nr. 2011-8286
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. december2011 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 78 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål nr. 78:”Ministeren bedes redegøre for om ministeren mener, at lovgivningen eroverholdt i den pågældende sag?”
Svar:Til brug for besvarelsen har Social- og Integrationsministeriet indhentet enudtalelse fra Ankestyrelsen. Ankestyrelsen har efter kontakt med Det SocialeNævn, Statsforvaltningen Sjælland, oplyst, at Det Sociale Nævn ikke har haftsager om magtanvendelse omkring flytning af beboere fra botilbuddet Kyst-pensionen.Ankestyrelsen har gjort opmærksom på, at styrelsen i 2004 i en principafgø-relse tog stilling til, at en dement kvindes flytning fra en bolig på en skærmetafdeling til en anden bolig på et andet plejehjem ikke skulle vurderes efterservicelovens regler om flytning uden samtykke, da den afdeling, kvindenboede på, skulle nedlægges.For så vidt angår Kystpensionen fremgår det, at Kystpensionens godkendel-se er inddraget. Dermed kan Kystpensionen ikke være optaget i Tilbudspor-talen, jf. servicelovens § 14, og botilbuddet kan derfor ikke indgå i en kom-munes opfyldelse af sin forsyningsforpligtigelse.Flytningen af den pågældende beboer fra Kystpensionen er således en kon-sekvens af, at botilbuddet efter fratagelsen af sin godkendelse ikke længerekunne indgå i Vordingborg Kommunes forsyning med botilbud. En flytning til
2
et andet særligt botilbud vil ikke være en flytning som er omfattet af service-lovens magtanvendelsesregler, jf. Ankestyrelsens principafgørelse fra 2004,da flytningen er forårsaget af, at det botilbud, kvinden skulle fraflytte, ikkelængere kunne indgå i kommunens forsyning med botilbud.Med de oplysninger, der således foreligger for Social- og Integrationsmini-steriet, er der ikke holdepunkter for, at Vordingborg Kommune i sagen skullehave overtrådt lovgivningen.Jeg vil dog afslutningsvis bemærke, at det selvfølgelig er vigtigt, at en evt.flytning – uanset om baggrunden herfor er magtanvendelse eller nedlæggel-se af et tilbud – sker så hensynsfuldt og skånsomt som muligt.
Karen Hækkerup/ Frode Svendsen