Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1058471_0001.png
1058471_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. december 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
HHJ/ J.nr. 2011-7912
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 6. december2011 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.59 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 59:”Ministeren bedes redegøre for, om det ifølge serviceloven er tilladt forkommuner at erstatte manuel støvsugning med en robotstøvsuger, og i givetfald om en kommune kan pålægge borgeren selv at købe en robotstøvsu-ger.”
Svar:Kommunalbestyrelsen har efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 2, pligt til atsikre, at personer, der midlertidigt eller varigt har behov for praktisk hjælp ogstøtte til nødvendige opgaver i hjemmet, kan få tilbud om hjælp til dette.Det er den enkelte kommunalbestyrelse, som har både det indholdsmæssigeog økonomiske ansvar for tilrettelæggelsen af den kommunale ældrepleje.Siden 1. januar 1999 har det været lovpligtigt for kommunerne at udarbejdekvalitetsstandarder for hjælpen efter servicelovens § 83. Kvalitetsstandar-derne skal dels formidle de overordnede politiske beslutninger, kommunal-bestyrelsen har truffet om serviceniveau, ressourcer og værdier i plejen, delsde konkrete, operationelle mål for, hvorledes disse politiske beslutninger skalføres ud i livet. Det er således de enkelte kommunalbestyrelser, som fast-lægger serviceniveauet for bl.a. tilbud om rengøring.Lokale serviceniveauer skal fastsættes inden for de rammer, der fastlæggesi den konkrete bestemmelse og af lovgivningen i øvrigt, herunder generelleregler i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (rets-
2
sikkerhedsloven) og serviceloven samt de mere generelle forvaltningsretligeregler og grundsætninger.Med udgangspunkt i det politisk vedtagne serviceniveau skal kommunalbe-styrelsen træffe afgørelse om personlig og praktisk hjælp på baggrund af enkonkret og individuel vurdering af den enkeltes behov for hjælp. De konkreteafgørelser må aldrig træffes alene med henvisning til et fastsat serviceni-veau, men skal afgøres efter en konkret, individuel vurdering af borgerensbehov.Det er de forskellige klageorganer på det sociale område, som behandlersager og træffer afgørelse i forhold til kommunernes tildeling af hjælp efterservicelovens § 83.Reglerne om behandling af klager og om prøvelsesgrundlaget i sociale sa-ger er fastlagt i retssikkerhedsloven. Kommunalbestyrelsens afgørelser omtildeling af hjælp efter servicelovens § 83 kan påklages til Det Sociale Nævn.Det Sociale Nævns afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativmyndighed. Ankestyrelsen kan dog optage en sag til behandling, når Anke-styrelsen skønner, at sagen har principiel eller generel betydning.Kommunalbestyrelsens beslutning om fastsættelse af det generelle service-niveau kan ikke indbringes for anden administrativ klagemyndighed. Sådan-ne klager må rettes til kommunalbestyrelsen. I henhold til den kommunalestyrelseslov er det de kommunale tilsynsmyndigheder (Statsforvaltningerne),der udøver et retligt tilsyn med kommunerne og påser, at kommunerne over-holder lovgivningen på det sociale område. Tilsynet omfatter i den henseen-de også det generelle serviceniveau efter serviceloven. Enhver, der mener,at en kommune overtræder lovgivningen, kan henvende sig til de kommuna-le tilsynsmyndigheder. Der er således ikke – som ved klager til de socialeklagemyndigheder – regler om, at kun den, som sagen vedrører, kan klage.Ankestyrelsen har for nyligt besluttet at antage to sager vedrørende brug afrobotstøvsugere til principiel behandling. Spørgsmålet om, i hvilket omfangder kan gives afslag på hjælp efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 2, medhenvisning til, at borgeren kan anskaffe tilgængelige hjælpemidler, herunderf.eks. en robotstøvsuger, og herefter selv udføre opgaven, vil blive behandletaf Ankestyrelsen i den nærmeste fremtid.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen