Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1061511_0001.png
1061511_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. december 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JUB/ J.nr. 2011-7320
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. november2011 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 53 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Maiken Brix (EL).Spørgsmål nr. 53:”Ministeren bedes kommenterer lederen i LEV bladet, nr. 7, november 2011,og redegøre for hvorvidt der er tale om et lovbrud i omtalte sag fra Kalund-borg Kommune.”
Svar:Det er nyttigt for demokratiet, når LEV er med til at kaste lys over konse-kvenser af kommuners generelle beslutninger om udmøntningen af hjælpentil udviklingshæmmede i de enkelte kommuner.En kommune har ret til at justere sit serviceniveau inden for lovens rammerog dernæst revurdere alle sager konkret og individuelt.Det fremgår af servicelovens § 85, at kommunalbestyrelsen skal tilbydehjælp, omsorg, eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdighe-der til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysiskeller psykisk funktionsevne. Det kan f.eks. være støtte i forbindelse medmadlavning. Kommunalbestyrelsen kan således på baggrund af en individu-el og konkret vurdering af den enkelte borgers behov for støtte have truffeten afgørelse i forhold til den pågældende, der indebærer, at vedkommendeefter afgørelsen har krav på at modtage hjælp til madlavning. Når en kom-munalbestyrelse træffer afgørelse om hjælp efter blandt andet § 85 i service-loven, skal den ifølge § 89 i serviceloven oplyse ansøgeren skriftligt om,hvilken hjælp der er bevilget.Det fremgår af servicelovens § 3, stk. 2, at forvaltningslovens kapitel 3-7 ombl.a. partshøring, begrundelse og klagevejledning, finder anvendelse vedkommunens beslutninger om væsentlige ændringer i den konkrete indsats.Om der i forhold til den enkelte borger foreligger en sådan væsentlig æn-dring af den konkrete indsats, der indebærer, at forvaltningslovens kapitel 3-
2
7 finder anvendelse, har borgeren mulighed for at få afgjort hos Det SocialeNævn. Bestemmelsen giver også adgang til, at borgeren kan klage overbeslutninger om væsentlige ændringer i den konkrete indsats.Borgeren har således mulighed for at klage til Det Sociale Nævn, herunderf.eks. med støtte fra en pårørende eller værge. Jeg har ikke mulighed for atafgøre, om kommunens disposition i forhold til den enkelte borger er i over-ensstemmelse med retsgrundlaget.
Karen Hækkerup/ Karin Ingemann