Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1167143_0001.png
1167143_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 15. oktober 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2012-6160
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. september2012 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 464 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 464:”På baggrund af artiklen ”Mange dårlige handicapsager i Kalundborg” pådr.dk/P4 /Nordvestsjælland den 20. september 2012 bedes ministeren rede-gøre for, borgerens selvbestemmelsesret i forhold til retssikkerhedsloven, oghvad ministeren agter at gøre, for at få kommunerne til at efterleve Det Soci-ale Nævns afgørelse?”
Svar:For så vidt angår borgernes selvbestemmelsesret, kan jeg oplyse, at der iserviceloven og almenboligloven er regler om frit valg af visse boformer forpersoner, som opfylder betingelserne for at modtage disse tilbud. Borgernekan få vejledning herom hos kommunen eller hos Det Uvildige Konsulent-ordning på Handicapområdet, herunder om de betingelser, der skal væreopfyldt.I forhold til tilrettelæggelse af hjælpen til den enkelte borger, kan jeg oplyse,at det af servicelovens formålsbestemmelse i § 1, stk. 3, 2. pkt. fremgår, atden skal tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering afden enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med denenkelte.Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at den indsats, der ydes ibotilbuddene, leveres i overensstemmelse med servicelovens formål og ioverensstemmelse med den afgørelse, som kommunalbestyrelsen har truffet
2
for den enkelte borger på baggrund af en individuel og konkret vurdering afdennes behov for indsatser efter serviceloven.For så vidt angår kommunernes pligt til at efterleve de sociale nævns afgø-relser, kan jeg henvise til min besvarelse af 27. september 2012 af spørgs-mål 419 og 420 (SOU Alm. del). Som det fremgår heraf, gælder en afgørelsetruffet af et socialt nævn som hovedregel, indtil den eventuelt måtte bliveændret ved en afgørelse fra Ankestyrelsen eller domstolene.Kommunerne skal overholde lovgivningen og efterleve bindende afgørelserfra de sociale nævn. Forekommer der eksempler på, at det ikke er tilfældet,har kommunaltilsynet kompetence til at skride ind.Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at i det omfang en bindendeafgørelse truffet af en kompetent rekurs- eller tilsynsmyndighed ikke efterle-ves af en kommune, er dette i sig selv en ulovlighed, som statsforvaltningenhar kompetence og efter omstændighederne pligt til at skride ind over for(den såkaldte fogedfunktion). Statsforvaltningen vil således, når dette erpåkrævet, kunne pålægge en kommune at efterleve en konkret bindendeafgørelse fra et socialt nævn. Statsforvaltningen har herunder efter omstæn-dighederne mulighed for at træffe afgørelse om tvangsbøder til de medlem-mer af kommunalbestyrelsen, der er ansvarlige for, at kommunalbestyrelsenundlader at udføre en foranstaltning, som den efter lovgivningen har pligt tilat udføre.Økonomi- og Indenrigsministeriet har den 1. oktober 2012 sendt kopi af sva-ret på spørgsmål 419 til statsforvaltningerne.
Karen Hækkerup/ Dorte Bech Vizard