Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 27. september 2012
KMU/ J.nr. 2012-5842
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. august2012 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 418 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 418:”Ministeren bedes redegøre for regeringens strategi for udenlandske hjemlø-se, der befinder sig i Danmark, herunder konkret redegøre for:- hvor stort problemet/omfanget er- hvor stort belægningen er på hjemløsesteder af henholdsvis udenlandskeog danske hjemløse- hvilke særlige problemer/udfordringer giver de udenlandske hjemløse an-ledning til- hvordan agter myndighederne at håndtere de udenlandske hjemløse, derkommer eller forventes at komme til Danmark i den kommendetid/vinterperiode- hvad regeringen gør i forhold til den hjemløses nationalstat i forhold til athjembringe den hjemløse- hvilke lande kommer de udenlandske hjemløse fra- hvilke særlige problemer/udfordringer der er i forhold til at den/de hjemløsetil at tage retur til deres eget land- om dansk underhold og indkvartering spiller ind på motiveringen til hen-holdsvis at komme til Danmark og forlade landet igen- hvordan og på hvilken måde Danmark er forpligtet til at tage sig af hjemlø-se ikke-danske EU-borgere og hjemløse fra tredjelande med lovligt ophold iet andet EU-land, samt hjemløse fra tredjelande uden lovligt opholdsgrund-lag i et EU-land- hvor længe udenlandske hjemløse som oftest bliver i Danmark- hvordan dødsfald håndteres, når der er tale om en hjemløs udlænding.”
2
Svar:Jeg kan oplyse, at følgende fremgår af den seneste nationale kortlægning afhjemløshed i Danmark, som SFI – Det Nationale Forskningscenter for Vel-færd har gennemført for Social- og Integrationsministeriet, og som blev of-fentliggjort i januar 2012: Der er i uge 6 i 2011 optalt 5.290 hjemløse i Dan-mark. 19 pct. af de hjemløse har angivet at have en anden nationalitet enddansk. 2 pct. kommer fra de andre nordiske lande. 3 pct. kommer fra detøvrige EU (inklusive de østeuropæiske EU-lande), og 2 pct. fra det øvrigeEuropa. 5 pct. har en mellemøstlig baggrund, og 5 pct. er af afrikansk her-komst. 2 pct. kommer fra øvrige verdensdele.Jeg kan endvidere oplyse, at det af den seneste opgørelse over brugere afbotilbud efter servicelovens § 110 (herberg og forsorgshjem), som Ankesty-relsen offentliggjorde i november 2011, fremgår, at 10 pct. af opholdene påbotilbuddene var af brugere med ikke-vestligt statsborgerskab, mens 2 pro-cent af brugerne var fra EU og Norden. Social- og Integrationsministeriet erikke i besiddelse af generelle statistikker over, hvor længe udenlandskehjemløse som oftest opholder sig i Danmark. Men jeg er dog bekendt med,at det i en undersøgelse fra april 2012, som Projekt Udenfor har udarbejdetfor Københavns Kommunes socialudvalg, skønnes, at antallet af udenland-ske hjemløse - i dette tilfælde for så vidt angår københavnsområdet - for-mentlig er højere i perioder om sommeren end i andre perioder af året.For så vidt angår håndteringen af problematikker vedrørende udenlandskehjemløse i Danmark, kan jeg henlede spørgerens opmærksomhed på, atserviceloven fastslår, at hjælp efter loven er forbeholdt personer, der harlovligt ophold i landet. Personer uden lovligt ophold skal efter udlændinge-myndighedernes gældende retningslinjer udrejse af landet. Spørgsmål ved-rørende identifikation, vurdering af opholdsgrundlag, herunder både hvadangår ikke-danske EU-borgere og personer fra tredjeverdenslande med elleruden lovligt ophold i et andet EU-land, finansiering af hjemtransport mv.henhører således under samme myndigheder.Bevæggrundene for den enkelte person til at komme til Danmark eller forden sags skyld til at blive hhv. tage retur til eget hjemland igen varierer udentvivl. Men jeg vil gerne slå fast, at jeg i udgangspunktet ikke mener, at derskal ske en udvidelse af de sociale tilbud til gruppen af udenlandske hjemlø-se, som opholder sig i Danmark uden lovligt opholdsgrundlag.Det er dog imidlertid samtidig min holdning, at vi i de koldeste vintermånederkan have en humanitær forpligtelse til hjælp af akut karakter i form af over-natningstilbud til personer uanset opholdsgrundlag. På den baggrund harsatspuljekredsen tidligere afsat midler til en nødovernatningspulje. Midlerne ipuljen har givet mulighed for, at organisationer kunne oprette akutte nødo-
3
vernatningstilbud til hjemløse uden lovligt ophold i de koldeste vintermåne-der.Mere langsigtede løsninger i forhold til udenlandske hjemløse i Danmark,mener jeg, skal findes på europæisk niveau. Under det nyligt afsluttede dan-ske formandskab blev der bl.a. sat fokus på hjemløseproblematikker i Euro-pa med afholdelsen af den såkaldte PEP (People Experiencing Poverty)-konference d. 10.-11. maj 2012.Afslutningsvis kan jeg for så vidt angår dødsfald blandt udlændinge, somopholder sig i Danmark, oplyse, at det i forbindelse med håndteringen herafikke er afgørende, om den pågældende er hjemløs eller ej.
Karen Hækkerup/Mikkel Boje