Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1157016_0001.png
1157016_0002.png
SocialudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 391 (Alm. del):I brev af 6. august 2012, der er omtrykt den 21. august 2012, har udvalgetefter ønske fra Hans Andersen (V) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 391:”Handicappedes ret til at kommunikere er sikret i FN's Handicapkonven-tion, som også Danmark har skrevet under på. Hvordan forholder mini-steren sig til handicaporganisationernes og eksperternes råd om at styrkede spastiske børns rettigheder og leve op til FN's Handicapkonventionved at skrive retten til at kommunikere ind i den danske lovgivning?”Svar:Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalel-se fra Social- og Integrationsministeriet, der er ansvarlig for koordinationaf regeringens forpligtelser i henhold FN’s Handicapkonvention:”FN’s Handicapkonvention skal overholdes af alle retsanvendende myn-digheder, herunder stat, regioner og kommuner, og skal iagttages ved nylovgivning og i forhold til lokal udmøntning af lovgivningen.På handicapområdet gælder et sektoransvarlighedsprincip, der betyder, atden offentlige instans, der udbyder en ydelse, en service eller et produkttil personer uden handicap, tillige er ansvarlig for, at den pågældendeydelse og indsats også ydes til og er tilgængelig for personer med handi-cap. Det betyder, at opgaverne skal løses i den sektor, hvor den pågæl-dende ydelse almindeligvis hører hjemme, og ikke lægges til en bestemtsektor, f.eks. socialsektoren, blot fordi det handler om personer medfunktionsnedsættelse eller manglende erhvervs- eller arbejdsevne.Netop Danmarks efterlevelse af Handicapkonventionens artikler om til-gængelighed i forhold til bl.a. kommunikation omfatter et bredt spektrumaf sektorer, som hver især er forpligtet til at overholde Handicapkonven-tionen.”
17-09-2012
2Jeg kan oplyse følgende for så vidt angår folkeskoleområdet:Efter bestemmelserne i folkeskoleloven er kommunalbestyrelsen forplig-tet til at sørge for undervisning i grundskolen og 10. klasse af alle børn ogunge under 18 år, der bor eller opholder sig i kommunen, og hvis foræl-dre ønsker dem optaget i folkeskolen.Det påhviler desuden kommunalbestyrelsen at give specialundervisningog anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis udvikling kræver ensærlig hensyntagen eller støtte i specialklasser og specialskoler. Der givesogså specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn,hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres medstøtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt.Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, herunder denødvendige undervisningsmidler, gives således ud fra en vurdering afbarnets undervisningsmæssige behov og ikke efter barnets handicap.Henvisning til specialundervisning sker efter pædagogisk-psykologiskrådgivning og efter samråd med barnet og forældrene. Barnets synspunk-ter skal tillægges passende vægt under hensyntagen til barnets alder ogmodenhed.For børn, der ikke er omfattet af bestemmelserne om specialundervis-ning, men har behov for taleundervisning, gives taleundervisning efterbestemmelserne om supplerende undervisning i folkeskolelovens § 5, stk.6.Til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, tilbydes der efterfolkeskolelovens bestemmelser specialpædagogisk bistand, hvis det på-gældende barns udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte. Denspecialpædagogiske bistand tilbydes især til børn med sprog- og talevan-skeligheder.Som det fremgår, har børn med særlige undervisningsbehov ret til taleun-dervisning i henhold til den gældende lovgivning.Jeg mener derfor, at den gældende lovgivning lever op til FN’s Handicap-konvention.
Med venlig hilsen
Christine Antorini