Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 29. august 2012
LLA/ J.nr. 2012-5058
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 31.juli 2012følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 389(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 389:”Idet henvises til artiklen ”Milliarder til handicappede bruges i blinde” fra Ber-lingske mandag den 25. juni 2012 ønskes oplyst, hvad ministeren vil gørefor, at Tilbudsportalens indhold kvalitetssikres? Hvad mener ministeren, atder konkret skal gøres for, at portalen fremover bliver fri for fejlagtige ogmanglende oplysninger?”
Svar:Tilbudsportalen administreres i Socialstyrelsen. Styrelsen er blevet bedt omat bidrage til besvarelsen af spørgsmålet, og har udtalt følgende:”Tilbudsportalen rummer kvantitative og kvalitative oplysninger om 4.300tilbud og 7.600 ydelser efter Serviceloven. Tilbud efter Serviceloven skalvære registreret i tilbudsportalen for, at en kommune må visitere til det.Det er helt centralt for sagsbehandlere og borgere, at de sociale tilbud be-skriver deres tilbud korrekt og at oplysningerne er opdaterede, så borgerenkan få det relevante tilbud.Kommuner og regioner har pligt til løbende at indberette og opdatere oplys-ningerne på Tilbudsportalen, og til at sikre oplysningerne er korrekte. Social-styrelsen gennemfører lovfæstet stikprøvekontrol af oplysningerne.
2
Som supplement til stikprøvekontrollerne tilbydes kommuner og regionergratis undervisning i indberetning til Tilbudsportalen og i behandling af disseindberetninger.Sagsbehandlere, borgere, organisationer og andre brugere af Tilbudsporta-len opfordres i øvrigt til at rette henvendelse med evt. kritik og forslag til for-bedringsmuligheder, herunder ukorrekte eller ikke-opdaterede oplysninger tilSocialstyrelsen.Der udvikles løbende it-værktøjer, som understøtter sikring af korrekte op-lysninger. Udviklingen sker i takt med den stigende it-modenhed hos kom-muner og regioner, så brugerne er i stand til at bruge værktøjerne.Der er således taget en ny og brugervenlig indberetningsplatform i brug, somgør det lettere for brugerne at navigere rundt og indberette oplysninger.I sommeren 2012 er der igangsat udvikling af yderligere it-understøttendetiltag som skal sikre korrekte oplysninger og samtidig lette indberetningsop-gaven.Ved implementering af forretningsregler i indberetningen minimeres mulig-hederne for fejlindberetninger, fx ved at mulighederne for valg af tilbudstypebegrænses alt efter tilbuddets juridiske grundlag.Herudover implementeres målrettede vejledningstekster og adviseringsfunk-tion, der under indberetningen løbende informerer brugerne om særlige for-hold de skal være opmærksomme på.Endvidere udvikles et tjek-værktøj til støtte af kommunernes og regionernesbehandling af indberetningerne. Værktøjet tjekker om der umiddelbart ersærlige forhold i tilbuddenes indberetninger, som man skal være opmærk-som på inden man godkender.”Jeg kan henholde mig til Socialstyrelsens udtalelse og kan i øvrigt oplyse, atder føres en løbende dialog med bl.a. KL om, hvordan Tilbudsportalens kva-litet og anvendelighed kan forbedres.Som nævnt i mit svar på spm. 388 er sammenhængen mellem tilsyn og Til-budsportalen også noget, der indgår i mit arbejde med en kommende tilsyns-reform.
Karen Hækkerup/ Dorte Bech Vizard