Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1151624_0001.png
1151624_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 29. august 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LLA/ J.nr. 2012-5058
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 31. juli 2012følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 388(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål nr. 388:”Idet henvises til artiklen: ”Milliarder til handicappede bruges i blinde” fraBerlingske den 25. juni 2012 ønskes oplyst, om ministeren har gjort sigovervejelser om alternativer til Tilbudsportalen?”
Svar:Tilbudsportalen er en statslig database over tilbud på det sociale område,som blev oprettet i forbindelse med kommunalreformen, og som administre-res af Socialstyrelsen.Tilbudsportalen indeholdt ved starten oplysninger om kommunale, regionaleog private tilbud på det sociale område. Derudover indeholdt Tilbudsportalenoplysninger om behandlingstilbud til alkoholmisbrugere og almene ældrebo-liger, som er tilvejebragt med særlig henblik på at betjene personer medbetydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Senere er Til-budsportalen udvidet til også at omfatte plejehjem, almene plejeboliger samtfriplejeboliger. Portalen giver et overblik over indhold, pris mv. på tilbuddene.Først og fremmest er Tilbudsportalen et redskab for kommunerne til at søgeom oplysninger om de sociale tilbuds profil i databasen, men borgerne harogså adgang til databasen.Registrering i Tilbudsportalen er en betingelse for, at kommunen må anven-de tilbuddet, og det er obligatorisk for alle godkendte tilbud at lade sig regi-
2
strere. Socialstyrelsen fører en stikprøvekontrol med, om oplysningerne iTilbudsportalen svarer til de faktiske forhold. Styrelsen udarbejder en rapportfor hver stikprøvekontrol, og rapporten og evt. påbud i forbindelse hermedoffentliggøres på Tilbudsportalen i tilknytning til de enkelte tilbud.Det er vigtigt at understrege, at det er kommuner og regioner, der har ansva-ret for, at Tilbudsportalens oplysninger om de enkelte tilbud er korrekte, ligesom det er kommunernes ansvar, at de ikke anvender tilbud, der ikke regi-streret i Tilbudsportalen.Der er ikke overvejelser om at finde alternativer til Tilbudsportalen, men deter vigtigt for anvendeligheden, at portalens oplysninger er ajourførte og rele-vante. Hvis det sidste ikke er tilfældet, er det der, skal sættes ind, og det erder også løbende fokus på i dialog med KL.I forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for 2011 blev det derforbesluttet at styrke Tilbudsportalen som redskab i kommunernes leverandør-styring og forbedre kvaliteten af de indberettede oplysninger. Som opfølg-ning herpå er igangsat en række initiativer, jf. mit svar på spørgsmål 389.Derudover kan en styrkelse af tilsynet med tilbuddene være med til at kvalifi-cere oplysningerne på Tilbudsportalen og dermed skabe øget gennemsig-tighed og højere kvalitet. Det er derfor også noget, der indgår i mit arbejdemed en kommende tilsynsreform.
Karen Hækkerup/ Dorte Bech Vizard