Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1143675_0001.png
1143675_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. juli 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MLN/ J.nr. 2012-4641
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. juli 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 361 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 361:”Med henvisning til at det af § 2, stk. 2, i bekendtgørelsen vedr. hjemmetræ-ning af børn fremgår, at hvis forældrene ikke ønsker at modtage det anvistetilbud, kan kommunalbestyrelsen godkende, at forældrene helt eller delvisttræner barnet eller den unge i hjemmet, bedes ministeren redegøre for omdet indebærer, at forældrene kun kan søge om hjemmetræning, hvis de ikkeønsker at modtage det anviste tilbud fra kommunen?”
Svar:Det følger af § 2, stk. 2, i bekendtgørelse (nr. 1130 af 27. september 2010)om hjælp til børn og unge, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysiskeller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller særlig støtte, at barneteller den unge skal være anvist et konkret offentligt tilbud, førend forældrekan anmode om hjemmetræning. Denne systematik og fremgangsmåde isagsbehandlingen fremgår ligeledes af bemærkningerne til lovforslaget L154. Det er således en betingelse for at bevilge hjemmetræning, at foræl-drene har afvist en anvisning til et offentligt tilbud, jf. bekendtgørelsens § 2,stk. 1.I forlængelse af ovenstående skal der gøres opmærksom på Ankestyrelsensprincipafgørelse 115-12. Om fortolkningen af denne principafgørelse harAnkestyrelsen oplyst følgende:
2
”Sagen blev behandlet for at afklare, hvilken betydning det har for retten tilhjemmetræning, at barnet er visiteret til et tilbud efter folkeskoleloven, jf.servicelovens § 32.Ankestyrelsen vurderede i den konkrete sag, at der kunne bevilges hjemme-træning, selv om barnet var visiteret til et tilbud efter folkeskoleloven. Anke-styrelsen lagde vægt på, at hjælpen til børn, der på grund af betydelig ogvarigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp ellersærlig støtte, kan tilrettelægges i særlige tilbud. Hjælpen kan også udføreshelt eller delvis af forældrene i hjemmet, når betingelserne herfor i øvrigt eropfyldt.Ankestyrelsen har i den generelle vejledning i principafgørelsen redegjort for,at hjemmetræning kan være et alternativ til et konkret pasningstilbud, mendet er ikke en betingelse for bevilling af hjemmetræning, at der er givet etbestemt tilbud. Det er tilstrækkeligt, at betingelserne for at anvise et sådanttilbud er opfyldt.Afgørelsen betyder, at forældrene til et barn, som opfylder betingelserne forbevilling af hjemmetræning, kan vælge at hjemmetræne barnet, uanset ombarnet konkret er visiteret til en SFO, til et dagtilbud, eller barnet endnu ikkeer visiteret til et konkret tilbud.Der er ikke tale om en ændring af den målgruppe, der kan modtage hjemme-træning.Afgørelsen om hjemmetræning kan ses i sammenhæng med Principafgørel-se 240-11, hvor det fastslås, at det er kommunerne selv, der beslutter, omde vil opfylde deres pligt til at anvise et tilbud til børn med særlige behov vedat anvise til en SFO tilknyttet en specialskole eller i et særligt dagtilbud. Nårkommunerne har ret til at opfylde deres forsyningsforpligtelse ved brug afflere forskellige typer af tilbud, er det ikke typen af tilbud, der er afgørendefor, om forældre har ret til at hjemmetræne.”
Karen Hækkerup/ Karin Ingemann