Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1143905_0001.png
1143905_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. juli 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2012-4600
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. juli 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 358 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraAnne-Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 358:”Hvordan vil ministeren sikre, at borgere, der ansøger om hjælpemidler efterservicelovens § 112, ikke venter månedsvis på kommunens afgørelse ombevilling?”
Svar:Det er vigtigt, at der til stadighed er fokus på at gøre sagsbehandlingstidenså kort som muligt. Kommunalbestyrelsen skal således efter retssikkerheds-lovens § 3, stk. 1, behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt.Det er imidlertid vurderingen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt med cen-tralt fastsatte generelle frister for, hvornår afgørelser skal foreligge eller fasterammer for de tidsfrister, kommunerne efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2,kan fastsætte på de enkelte områder, idet fristernes længde vil bero på såvelsagernes karakter som det serviceniveau, der lokalt er fastlagt af kommu-nalbestyrelsen i den enkelte kommune.Frister kan være længere for typer af sager, som erfaringsmæssigt kræverlængere tid, før der kan træffes en afgørelse og kortere for sager, der sæd-vanligvis kan afgøres på kort tid. En helt uforholdsmæssig lang sagsbehand-lingstid vil imidlertid kunne sidestilles med et afslag med den virkning, atklageinstansen, det vil sige Det Sociale Nævn, kan behandle sagen. Det vilbero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om sagsbehandlingstidenhar en sådan længde.
2
Karen Hækkerup/ Karin Ingemann