Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1145110_0001.png
1145110_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. juli 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
PWN/ J.nr. 2012-4580
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. juni 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 347 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 347:”Ministeren bedes redegøre for, hvilke indberetningsregler plejehjemsledereog –ansatte skal følge, når beboere på plejehjem i Danmark udsættes forseksuelle overgreb.”
Svar:Der findes ikke særlige centralt fastsatte indberetningsregler på ældreområ-det. Jeg tror, at mange borgere ville opfatte det som uværdigt at blive omfat-tet af særlige underretningspligter af den ene årsag, at de når en vis alder.Da de mest sårbare ældre oftest bor på plejecentre eller lignende steder, harledelsen på disse steder et stort ansvar for at være opmærksom på og und-gå overgreb. Eventuelle problemer med overgreb vil således generelt kunneforebygges og imødegås ved en ledelsesmæssig indsats på plejecentrene.Hvis ansatte bliver opmærksomme på en situation, hvor en borger er udsatfor et overgreb, og de bliver usikre på, hvordan de skal håndtere situationen,skal de orientere ledelsen, og det er dermed ledelsens ansvar at vurderesituationen og træffe beslutning om, hvorvidt pårørende og andre myndighe-der, herunder tilsynet, skal underrettes og inddrages. Kommunalbestyrelsenhar, udover den generelle pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunaleopgaver løses, blandt andet en særlig pligt efter servicelovens § 151, stk. 2,til hvert år at foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem, pleje-boligbebyggelser m.v.
2Det er desuden min opfattelse, at de gældende regler i blandt andet service-loven efterkommer de behov, der er for at beskytte særligt sårbare ældre,selvom der ikke er tale om egentlige indberetningsregler.Her kan jeg særligt henvise til lovens bestemmelser om omsorgspligt, jf. §82, stk. 1, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen skal yde hjælp tilpersoner med betydelig nedsat psykisk funktionsevne, der ikke kan tagevare på deres egne interesser, uanset om der foreligger samtykke fra denenkelte. Omsorgspligten suppleres af reglerne om magtanvendelse i lovenskapitel 24. Reglerne om omsorgspligt og magtanvendelse har til formål atbeskytte svage ældre mod overgreb. På den ene side fastsætter reglerne, atmagtanvendelse skal begrænses til det absolut nødvendige og aldrig måerstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk bistand. På den anden sideindebærer reglerne om en omsorgspligt, at der også gives de nødvendigemidler til at udøve omsorg – når det eksempelvis kræver magtanvendelse ogindgreb i selvbestemmelsesretten at undgå vanrøgt eller personskade.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen