Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1141308_0001.png
1141308_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. juli 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
PWN/ J.nr. 2012-2601
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21.06.2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 342 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V)
Spørgsmål nr. 342:”I forlængelse af ministerens besvarelse af SOU alm. del – spørgsmål 243,hvoraf det fremgår, at ministeren forventer, at der i den kommende tid vil skeen væsentlig større driftssikkerhed i forhold til de kommunale nødkaldssy-stemer, bedes ministeren oplyse, hvorvidt det har været tilfældet i maj-junimåned, og samtidig bedes ministeren redegøre for, hvad ministeren konkrethar fulgt op på igennem dialogen med KL?”
Svar:Det er et kommunalt ansvar at sikre, at nødkaldssystemerne er afprøvede ogi orden. Derfor drøftede jeg allerede i slutningen af marts 2012 sagen omsvigtende nødkald med KL og bad om at få oplyst, hvordan kommunernefølger op på sagen. Jeg modtog i forlængelse heraf et brev fra Anny Winther,formand for KL’s Social- og sundhedsudvalg, hvor det fremgik, at KL havdeopfordret kommunerne til at drøfte problemstillingerne om nødkald og sikre,at der i fornødent omfang udarbejdes retningslinjer for brug og kontrol afnødkaldssystemerne.Social- og Integrationsministeriet var efterfølgende i dialog med KL om mu-ligheden for en yderligere opfølgning. Det blev besluttet, at KL ville gennem-føre en spørgeskemaundersøgelse i alle landets kommuner. Undersøgelsenskulle kortlægge, om de enkelte kommuner på baggrund af denne sag hartaget initiativ til at følge op på driftssikkerheden af nødkaldene, herunder omkommunerne har været ude hos borgerne for at tjekke nødkaldssystemerne.
2
Resultatet af KLs undersøgelse blev offentliggjort den 7. juni 2012.Heraf fremgår det blandt andet:”At 98 pct. af kommunerne har fulgt op på, om der har været rappor-teret utilsigtede hændelser om nødkald, og på, om der er blevetiværksat tiltag for at løse de problemer, der eventuelt har været.At 80 pct. af kommunerne har instrukser for løbende opfølgning på,om nødkaldene virker, og om der reageres tilstrækkeligt på dem. Forde resterende kommuner er der enten tale om, at instrukserne erved at blive udarbejdet – eller at de ikke findes i kommunen, menhos det private vagtselskab, som kommunen har aftale med om le-vering og kvalitetssikring af nødkaldsapparaterne.At 75 pct. af kommunerne har tjekket, at alle nødkald fungerer, somde skal. For de øvrige kommuner er der enten tale om, at det er enløbende proces at tjekke efter, om nødkaldene fungerer, eller at dealene har tjekket de nødkaldsapparater, der ikke har været aktivereti længere tid, eller som der har været problemer med.”
Jeg kan derfor konstatere, at kommunerne er opmærksomme på driftsikker-heden ved nødkaldene. Jeg mener dog, at der fortsat er grund til at følge,om udviklingen går den rigtige vej. Derfor har jeg aftalt med KL, at der følgesop med en lignende undersøgelse om et halvt år. Der ønsker jeg at få etmere præcist billede af, hvad kommunerne konkret har foretaget sig for atsikre, at nødkaldene fungerer.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen