Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1142684_0001.png
1142684_0002.png
Folketingets SocialudvalgDato: 5. juli 2012
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets brev af 8. juni 2012 følger hermedsocial- og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 320,stillet af Pernille Skipper (EL).
www.sm.dk
LSV J.nr. 2012-4200
Spørgsmål nr. 312:”Vil ministeren redegøre for, hvad der efter ministerens vurdering præcis eren bisidders rolle og ansvar i en børnesag, samt om ministeren mener, atdet er hensigtsmæssigt i forhold til denne rolle, at kommunen øjensynligt harmulighed for at opsige et barns bisidder?”Svar:Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, hvor bisidder-ordningen blevindført (L 135, fremsat 31. januar 2007), at baggrunden for § 48a vedr. bi-sidder til børn og unge er, at udsatte børn og unge ikke altid har forældre,som de kan støtte sig til, men at nogle af disse børn og unge i stedet harandre voksne i deres netværk, som de føler sig trygge ved og er fortroligemed. Disse voksne kan det være gavnligt for barnet eller den unge at kunnetage med til møder i kommunen. Det fremgår ligeledes af lovbemærkninger-ne, at retten til en bisidder ikke er en foranstaltning i forhold til barnet ellerden unge, men alene en ret som barnet eller den unge kan gøre brug afefter egen lyst og behov, hvis det har brug for en tillidsperson, der kan delta-ge i møder i kommunen, der oftest er en for barnet eller den unge ukendtsituation at være i.Samtidig er det præciseret i lovbemærkningerne, at information til bisidderenskal foregå gennem barnet eller den unge, da det fortsat er vigtigt, at det erbarnets eller den unges selvstændige ret til at blive hørt, der kommer i cen-trum. Hvis bisidderen modtager mere information end barnet eller den unge,vil der være en risiko for, at bisidderen overtager sagen på bekostning afbarnets eller den unges interesse. Beføjelserne for bisidderen skal såledesalene bestå i at være til stede under møderne og ikke til at kommunikeremed forvaltningen uden om barnet eller den unge selv.Jeg mener, at det er hensigtsmæssigt, at kommunen har mulighed for attilsidesætte et barns bisidder, hvis der er bestemte grunde til at antage, at
2
bisidderen vil varetage andre interesser end barnets eller den unges. Ud-gangspunktet for at nægte barnet eller den unge at medtage en bestemtbisidder skal dog altid være barnets eller den unges tarv og skal samtidigvære baseret på en saglig vurdering af de omstændigheder, der gør, at denpågældende ikke kan fungere som bisidder for barnet eller den unge.I tilfælde af, at kommunen tilsidesætter et barns valg af bisidder kan denunge over 12 år påklage denne afgørelse. Endvidere har kommunen gene-relt, uanset om barnet har bisidder eller ej, pligt til at inddrage barnet ellerden unges synspunkter med passende vægt, samt at gennemføre en børne-samtale inden der træffes afgørelse.
Karen Hækkerup/ Lars Møller Christiansen