Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1132909_0001.png
1132909_0002.png
SocialudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 282 (Alm. del):I brev af 16. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 282:”På baggrund af at ministeren i svar på SOU alm. del - spørgsmål 233skriver, at undervisning, såfremt det har til sigte at fastholde et funkti-onsniveau eller at træne bestemte færdigheder, vil kunne gives som tilbudefter lov om social service, bedes ministeren redegøre for, hvorledesministeren forestiller sig dette.”Svar:Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at serviceloven indeholderflere bestemmelser på voksenområdet rettet mod personer med nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne, der blandt andet har til formål at op-retholde eller forbedre borgerens færdigheder, hvilket uddybes i det føl-gende:Socialpædagogisk bistand og anden støtteDet fremgår af servicelovens § 85, at kommunalbestyrelsen skal tilbydehjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af fær-digheder til personer, som har behov herfor på grund af betydelig nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Deforskellige former for socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85skal tage udgangspunkt i den enkeltes særlige behov og forudsætninger.Støtte efter servicelovens § 85 gives ofte i sammenhæng med andre ydel-ser efter serviceloven, f.eks. personlig og praktisk hjælp efter servicelo-vens § 83 og genoptræning eller vedligeholdelsestræning efter § 86. Soci-alpædagogisk bistand kan bestå af et bredt spektrum af socialpædagogi-ske og andre støtteforanstaltninger. Der kan f.eks. gives optræning oghjælp til selvhjælp til at kunne udføre dagligdagens gøremål mv., opret-holdelse af sociale netværk samt hjælp til administration af personligeforhold og konfliktløsning. Det socialpædagogiske arbejde kan støtte den
07-06-2012
2enkelte til selv at træffe valg og til at få indflydelse på sin egen situation.Til personer med betydeligt nedsat funktionsevne kan den socialpædago-giske bistand f.eks. bestå i træning til at klæde sig på, spisetræning, hjælptil indkøb, genoplæring i daglige færdigheder og udvikling af egne res-sourcer, herunder muligheder for at kommunikere og indgå i samværmed andre.Genoptræning og vedligeholdelsestræningIfølge servicelovens § 86, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde gen-optræning til afhjælpning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget afsygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse. Til-buddet om genoptræning skal rettes imod personens funktionsnedsættel-se, dvs. problemer i kroppens funktioner eller anatomi, samt aktivitets-og deltagelsesbegrænsninger. Endvidere omfatter træningen de færdighe-der, som borgeren har brug for i sine daglige gøremål. Efter servicelo-vens § 86, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde hjælp til at vedlige-holde fysiske eller psykiske færdigheder til personer, som på grund afnedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemerhar behov herfor. Vedligeholdelsestræning skal bidrage til at afhjælpevæsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til atfastholde hidtidige funktionsniveau. Vedligeholdelsestræning har såledesogså et forebyggende sigte. Vedligeholdelsestræning kan bestå af indivi-duel træning og anden form for målrettet træning. Udover træning i egethjem vil aktiviteterne kunne finde sted i f.eks. dagcentre.Aktivitets- og samværstilbudKommunalbestyrelsen skal ifølge servicelovens § 104 tilbyde aktivitets-og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse ellerforbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene. Det enkeltetilbud kan indrettes, så de imødekommer bestemte målgruppers behov. Iforhold til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktions-evne kan det være aktiverende støtte og omsorg, herunder træning i al-mindelige daglige levefunktioner, sprogstimulation og lystbetonede akti-viteter.
Med venlig hilsen
Christine Antorini