Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets SocialudvalgFolketinget
DatoJ. nr.
14. november 20112011-3569
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Socialudvalget har i brev af 26. oktober 2011 stillet mig følgende spørgsmål 28(SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra René Christensen (DF).
”Vil ministeren venligst - på ministerens ressortområde - undersøge omfangetaf borgerklager over vognfirmaet VBT bl.a. i forhold til transport af syge oghandicappede samt oplyse, hvor stor en del af markedet, det pågældende firmadækker?”
Jeg har indhentet en udtalelse fra Movia, der oplyser, at VBT A/S eftertrafikselskabets opfattelse ikke udskiller sig nævneværdigt i forhold til Moviasøvrige operatører. Movia oplyser i øvrigt følgende:”Den 1. januar 2009 overtog Movia fra KFS (Koordinerende Funktion forSpecialundervisning) alle de kontraktlige forhold, herunder bl.a. samarbejdetmed VBT A/S, vedrørende kørsel i henhold til folkeskolelovens § 26 ogservicelovens § 19, 32 og 36 samt bekendtgørelse 628 af 15. juni 2006.I august 2010 blev kørslen genudbudt, og i den forbindelse blev der indgåetkontrakter med VBT A/S for en fireårig periode. Kontrakten omhandler dagligplanlægning og kørsel til 20 institutioner/skoler og kørsel af ca. 850 borgere.Der udføres godt 1,3 mio. kørsler pr. år til skole og specialundervisning. Dagligtbefordres godt 3.200 borgere i alderen fra 5 år til 60 år. VBT A/S’smarkedsandel i Movia – Flextrafik Rute er således godt 25 pct.Movia er bekendt med, at der i forbindelse med skoleårets start kommer en delhenvendelser og klager, hvilket oftest skyldes nye skemaer, nye børn og dermednye ruter. Movia har hidtil i 2011 modtaget 80 borgerhenvendelser. Heraf er 14borgerklager og 7 af klagerne vedrører VBT A/S.
Side 2/2
Udover Flextrafik Rutes kørsel blev der ligeledes i forbindelse med udbuddetpr. 1. august 2010 indgået kontrakt med VBT A/S om, at firmaet også skal køregarantivognskørsel for Movia, som er den del af Movias kørsel, som omhandlerden individuelle handicapkørsel, Flextur, kommunalt visiterede og patienter.Patientkørsler vedrører siddende patientbefordring for Region Sjælland. VBTA/S kører med 3 vogne dagligt i op til 9 timer. Der er ikke modtaget nogleborgerklager for denne type kørsel. VBT A/S’s andel af den samlede kørsel iFlextrafik Handicapordning udgør 3 ud af 1.300 vogne i kontrakt.”Jeg har endvidere indhentet en udtalelse fra Region Hovedstaden, der oplyserfølgende:”Region Hovedstaden har på nuværende tidspunkt kontrakt medvognmandsfirmaet VBT om den siddende patientbefordring i hele regionenundtaget Bornholm.I 2010 gennemførte VBT 585.048 kørsler for Region Hovedstaden. Rentopgørelsesmæssigt er én kørsel det samme som én patient, der er kørt én vejtil/fra hospitalet. I 2010 afholdt Region Hovedstaden siddendepatientbefordring med VBT for i alt 113 mio. kr.Vedrørende omfanget af patientklager over den siddende patientbefordringmed VBT har Region Hovedstadens koncernstab og regionsrådet modtaget i alt18 klager hidtil i 2011 til dato. Disse omfatter klager over den siddendepatientbefordring, herunder både den konkret ydede VBT-service, fxhjælpsomhed og høflighed, og regionens serviceniveau.Regionen er bekendt med, at der derudover foregår en dialog mellem patienterog VBT og mellem patienter og hospitaler/afdelinger, hvoraf noget kan havekarakter af klager. Der findes ikke en opgørelse af omfanget af dennekommunikation.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen