Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. juni 2012
EJB/ J.nr. 2012-2909
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. april 2012følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 263(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)Stine Brix (EL)
Spørgsmål nr. 263:”Ministeren bedes kommentere artiklen "Handicappedes demokratiske med-borgerskab sjofles" fra Kristeligt Dagblad den 23. april 2012.”
Svar:I artiklen kommenterer landsformændene for de fire organisationer, Lands-foreningen LEV, Dansk Handicapforbund, Landsforeningen SIND og Spasti-kerforeningen de regler om handlekommune på det specialiserede socialom-råde, der blev indført ved lov nr. 550 af 26. maj 2010.Reglerne indebærer, at en persons oprindelige opholdskommune forbliverhandlekommune for den pågældende med hensyn til ydelser efter lov omsocial service, når denne kommune eller en anden offentlig myndighed harmedvirket til, at den pågældende har fået ophold i en boform efter lov omsocial service eller andre nærmere angivne boformer i en anden kommune.Formålet med lovændringen var at give kommunerne bedre mulighed for atstyre økonomien på det specialiserede socialområde.Synspunktet i artiklen er, at reglerne har negative konsekvenser for de be-rørte borgeres retssikkerhed og demokratiske muligheder. På den baggrundforeslår de fire landformænd, at reglerne ændres.
2
Det beskrives i artiklen, at ”regeringen har for nylig spillet ud med et forslagtil reform af den kommunale udligning. Reformforslaget har ikke en løsningpå det problem, vi her har beskrevet, men det kunne det måske få. Vi vilderfor bede økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) se re-formforslaget efter en ekstra gang. Gør kommunernes konkrete handicapud-gifter til et udligningsparameter til fordel for den kommune, hvor borgerenmed handicap bor og lever – ikke hvor de en gang boede.”Økonomi- og indenrigsministeren har oplyst, at regeringen den 16. maj 2012har indgået en aftale med Enhedslisten om justeringer i udligningssystemet.Disse justeringer har til formål at øge præcisionen i udgiftsbehovsopgørelseni udligningen med udgangspunkt i kommunernes nuværende opgave- ogbyrde-fordeling. Det gælder også i forhold til kommunernes udgifter på detspecialiserede socialområde.Der indgår ikke i aftalen overvejelser om tilpasninger i udligningen som følgeaf ønsker om ændrede regler om handlekommune og mellemkommunalrefusion på det sociale område.Det skal bemærkes, at de ændrede regler havde baggrund i et ønske om atopnå en bedre sammenhæng mellem ansvaret for henholdsvis opgave ogfinansiering hos kommunerne.Det skal også bemærkes, at der i udligningssystemet udlignes efter objektiveog upåvirkelige kriterier for ikke at påvirke kommunernes incitamenter i op-gaveløsningen. Det vurderes således ikke, at kommunernes realiseredeudgifter kan anvendes som en udligningsparameter.Det skal herudover bemærkes, at der i arbejdet om evalueringen af kommu-nalreformen, der er igangsat i februar 2012, blandt andet er sat fokus påopgavevaretagelsen på det specialiserede sociale område, herunder ombehovet for at understøtte en øget koordinering i forhold til udbuddet af me-get specialiserede tilbud.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 169 2009-10) til hand-lekommunereglerne på det specialiserede socialområde vil Socialministerietfølge de administrative virkninger af forslaget for de berørte borgere, derespårørende og kommunerne med henblik på, at Folketingets Socialudvalginden udgangen af Folketingsåret 2011-12 kan modtage en redegørelse herfor.Jeg har til brug her for bedt Ankestyrelsen gennemføre en evaluering, derbelyser ikke blot de administrative virkninger af de ændrede handlekommu-neregler, men også skal afdække opfattelser og erfaringer vedrørende reg-lerne på tværs af kommuner, botilbud, borgere og pårørende samt interes-seorganisationer.
3
Evalueringen er i dag sendt til Folketingets Socialudvalg.
Karen Hækkerup
/ Dorte Bech Vizard