Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1112783_0001.png
1112783_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 1. maj 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
PWN/ J.nr. 2012-2601
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12.04. 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 243 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 243:”Hvordan vil ministeren sikre, at alle kommuner har nødkaldsanlæg til ældre ieget hjem der virker, når der er brug for det?”
Svar:Det er helt uacceptabelt og falsk tryghed, hvis borgere kommer i en situation,hvor de har brug for hjælp, og deres nødkald ikke virker efter hensigten, ellerresponstiden er meget lang.Det er kommunernes ansvar at sikre, at de nødkald, der udleveres til bor-gerne, er afprøvede og fungerer. Jeg har drøftet sagen med KL og har enklar forventning om, at kommunerne tager ved lære af disse sager og følgerop på brugen og kontrollen af nødkaldssystemerne.Patientombuddets OBS-meddelelse viste, at der sker for mange fejl mednødkald i kommunerne, og at der typisk er tale om fejl, som vil kunne fore-bygges. Derfor forventer jeg mig, at vi i den kommende tid vil opleve en væ-sentlig større driftsikkerhed i forhold til de kommunale nødkaldssystemer.Det har jeg tænkt mig at følge op på ved at fortsætte dialogen med KL.
Karen Hækkerup
2
/ Eva Pedersen