Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1113150_0001.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 1. maj 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
ALH/ J.nr. 2012-2380
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. april 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 242 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 242:”Ministeren bedes på baggrund af sit løfte på samrådet i Socialudvalget den29. marts 2012 redegøre nærmere for planerne for et centralt register forindberetning af børnesager; hvor omfattende bliver registret, hvilke oplysnin-ger vil kunne trækkes, hvilke 'alarm-knapper' vil blive indbygget og hvornårvil myndighederne fra centralt hold reagere på indberetningerne, hvilke stati-stikker vil blive offentliggjort, og vil disse blive opdelt på kommuner, herunderredegøre for hvornår registret forventes i drift.”
Svar:Jeg er helt enig i, at der er behov for et bedre datagrundlag i forhold til at fået overblik over de underretninger, som kommunerne modtager om børn ogunge, som nogen er meget bekymrede for. Men vi skal sikre, at dette data-grundlag indhentes og udformes på en intelligent måde, således at derkommer de rette data ind, uden at kommunerne belastes unødvendigt. Der-for har jeg bedt det ekspertpanel, der i øjeblikket ser på de seneste års en-keltsager på området, om at se på, hvordan disse udfordringer løses bedstmuligt. Jeg afventer derfor anbefalingerne fra ekspertpanelet, som liggerinden sommerferien.
Karen Hækkerup/ Lars Møller Christiansen