Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1110114_0001.png
1110114_0002.png
SocialudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
25-04-2012Svar på spørgsmål 233 (Alm. del):I brev af 3. april 2012 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 233:”Ministeren bedes redegøre for hvilke uddannelsestilbud, der i dag findesfor personer med multiple funktionsnedsættelser, der sætter dem i standtil at fastholde deres nuværende funktions- og kompetenceniveau.”Svar:Det lægges tilsyneladende til grund, at uddannelsestilbud skal medvirketil at fastholde et eksisterende funktions- og kompetenceniveau. Jeg er afden opfattelse, at der skal være progression i et uddannelsestilbud.På det foreliggende grundlag kan jeg pege på lov om specialundervisningfor voksne (kompenserende specialundervisning), hvor kommunalbesty-relsens opgaver og forpligtelser retter sig mod alle borgere i kommunenover den undervisningspligtige alder med fysiske eller psykiske handicapsom følge af funktionsnedsættelser, der har behov for særlig tilrettelagtundervisning og rådgivning for at afhjælpe eller begrænse virkningerne affunktionsnedsættelsen.Målsætningen for støtten er afgørende for, hvilket tilbud der skal tilby-des. Er formålet, at borgeren skal lære nogle metoder, beherske nyehandlemåder eller opnå bestemte færdigheder, der medfører et bedrefunktionsniveau, vil et tilbud fra kommunalbestyrelsen om kompense-rende specialundervisning være relevant. Hvis formålet derimod er atvedligeholde et funktionsniveau eller at træne bestemte færdigheder ogfunktioner, vil tilbud herom kunne gives efter bestemmelser i servicelo-ven eller sundhedslovgivningen.Med venlig hilsen
2Christine Antorini