Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetSocialudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. januar 2012PolitikontoretJesper Jarnit2011-0032-0061278151
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 (Alm. del), som Folketin-gets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 26. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 22 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:
”Vil ministeren venligst i forlængelse af den seneste tids vold-somme knivoverfald rette henvendelse til - gerne med supple-rende svar fra Justitsministeriet - et udsnit af SSP-medarbejdere, folkeskoler, klubber, dørmænd og politi i Kø-benhavnsområdet og i Aarhusområdet med henblik på at høreom årsagerne til de unges adfærd? Hensigten med spørgsmåleter, at f.eks. to-tre skoler samt en række andre relevante aktørerkunne spørges om deres vurdering med henblik på at høre de-res bud på de kulturelle og sociale tendenser, der får unge til atmarkere sig så voldsomt i nattelivet.”Svar:
1.
Regeringen lægger stor vægt på indsatsen for at bekæmpe knivoverfaldog ulovlig knivbesiddelse, herunder i nattelivet, og regeringen ønsker påden baggrund at fastholde en stærk og konsekvent indsats mod knive påoffentligt tilgængelige steder mv.Justitsministeriet har som bekendt kort før jul fremsat et lovforslag omændring af våbenloven (L 61), som indebærer, at forudsætningen om, atder i førstegangstilfælde af ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgæn-gelige steder mv. som altovervejende hovedregel skal fastsættes en ubetin-get frihedsstraf på 7 dages fængsel, ophæves, men som samtidig bevarermuligheden for at idømme frihedsstraf i førstegangstilfælde, når der i enkonkret sag foreligger skærpende omstændigheder. Formålet med lovfors-laget er at understøtte domstolenes frihed til at målrette frihedsstraffe til desager, hvor der er skærpende omstændigheder og dermed behov for en me-re markant sanktion end bøde.Der vil i forlængelse af lovforslagets eventuelle vedtagelse blive gennem-ført en forebyggelseskampagne om knivforbuddet, som vil være finansie-ret af en del af de midler (4 mio. kr. årligt), der er afsat til kriminalpræven-tive kampagner i den aftale om bedre balance i rets- og udlændingepolitik-ken, som regeringen den 15. november 2011 indgik med Enhedslisten ogLiberal Alliance.Regeringen lægger således stor vægt på, at der bl.a. i forhold til besiddelseaf knive iværksættes kriminalpræventive tiltag, herunder ved kriminalitets-forebyggende kampagner.2
2.
Justitsministeriet kan i tilknytning til ovenstående oplyse, at der i de se-neste år har været iværksat forskellige undersøgelser og forebyggende til-tag på området. Det kan således oplyses, at Det Kriminalpræventive Råd i2007 lancerede kampagnen Knivfri.dk, der bl.a. havde til formål at oplyseunge om, hvordan konflikter i nattelivet kan undgås.Endvidere viste en undersøgelse fra 2008 om ”Unge, vold og utryghed inattelivet”, som var medfinansieret af Det Kriminalpræventive Råd, at un-der 2 pct. af de adspurgte unge havde haft et våben med i nattelivet. Sam-tidig viste undersøgelsen, at 75 pct. af de 14 til 16-årige og 63 pct. af de 17til 20-årige havde den opfattelse, at alle eller en del af de unge bar våben inattelivet.Herudover har Det Kriminalpræventive Råd i november 2011 offentlig-gjort en større rapport om knivsager i Danmark, hvor det med udgangs-punkt i en række konkrete voldssager, hvor der er anvendt kniv, er under-søgt, hvad der kendetegner henholdsvis gerningsmand, offer og omstæn-dighederne i de enkelte sager.Rapporten viser bl.a., at i 81 pct. af de undersøgte sager var enten ger-ningsmanden eller offeret påvirket af alkohol eller stoffer, og i 36 pct. afsagerne fandt forholdet sted på enten offerets eller gerningsmandens bo-pæl.3.
Som det fremgår, er der således løbende taget en række initiativer medhenblik på at forebygge knivoverfald og belyse generelle karakteristika idisse sager.Justitsministeriet følger i øvrigt nøje udviklingen på området bl.a. medhenblik på at vurdere behovet for nye forebyggende initiativer, herunderyderligere kampagner mv.Justitsministeriet finder på den baggrund ikke anledning til et initiativ somdet i spørgsmålet foreslåede.
3