Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1100985_0001.png
1100985_0002.png
1100985_0003.png
1100985_0004.png
1100985_0005.png
1100985_0006.png
1100985_0007.png
1100985_0008.png
BørnekatalogetGratis kursusaktiviteter, der fokuserer på decentrale problemstillinger og udfordringer,som ledere og medarbejdere står over for iarbejdet på børne- og ungeområdet.
BØRNEKATALOGET 2012
Børnekataloget er et kursustilbud fra Socialsty-relsen, der sætter fokus på aktuelle udfordringerpå børne-, unge- og familieområdet. Det er gratisat deltage i Børnekatalogets kurser, bortset fraet gebyr på 250 kr. ex. moms pr. dag for forplej-ning og leje af lokale.Børnekataloget er målrettet medarbejdere isociale tilbud, frontpersonale i almene tilbudog sagsbehandlere inden for børne-, unge- ogfamilieområdet.Du kan deltage i aktiviteterne i forskellige deleaf landet, og det er desuden muligt at rekvirerekurset hjem i egen kommune - begge dele efter“først-til-mølle”-princippet.Børnekataloget administreres for Socialstyrelsenaf COK – Center for Offentlig Kompetenceud-vikling, og kurserne i Børnekataloget udviklesog leveres af Professionshøjskolen Metropol,Seminarer dk, SISO, SPUK, UCC, UC Lillebælt,UC Syd, UdviklingsForum og VIA UC.I dette katalog kan du se aktuelle kursusforløb iBørnekataloget. Ved et klik på kursets titel bliverdu ført videre til en hjemmeside, hvor du kanlæse mere om kursets formål, indhold, udbytteog se hvor og hvornår kurserne af holdes.Hvis du har spørgsmål til de enkelte kursusfor-løb, bedes du kontakte den fagansvarlige på detenkelte kursus. Hvis du har spørgsmål til bru-gen af Børnekataloget eller praktiske spørgsmålomkring administrationen, er du velkommen tilat kontakte:Koordinator, regionale forløbGitte H. JensenJeanet HøeghT: 8779 6314T: 8779 6383E: [email protected]E: [email protected]Koordinator, rekvirerede forløbHelle Hornsyld PetersenT: 8779 6311E: [email protected]
klar til barnFormålet med “Klar til barn” er at forberede kom-mende forældre på forældrerollen og mindskerisikoen for, at de griber til hårdhændet behand-ling af deres barn.Uddannelsesforløbet vil give deltagerne kompe-tencer, så de lokalt i egen kommune kan gennem-føre forberedende forældrekurser. Der arbejdesmed en aktørtilgang, hvor de kommende under-visere ses som ressourcepersoner, der i høj gradtrækker på deres egen viden og erfaring samtidigmed, at der undervises ud fra kernebegreber, derer relevante for de mindste børns opvækst og fore-byggelse af hårdhændet behandling af småbørn fxtilknytning, temperament.FagansvarligCand. psych. John Andersen, UdviklingsForumT: 7026 0319 E: [email protected]klar til barnbrush up til tidligere undervisereHar du tidligere undervist på “Klar til barn”? Få engrundig introduktion til det reviderede kursusma-teriale og bliv klar til at genoptage undervisnin-gen.Endagskursus, hvor vi gennemgår forbedringer ikonceptet, f.eks. i forhold til formidling, og disku-terer hvordan du skaber et godt kursus for kom-mende forældreFagansvarligCand. psych. John Andersen, UdviklingsForumT: 7026 0319 E: [email protected]
BØRNEKATALOGET 2012
arbejdet med børn og unge med anden etniskbaggrundFormålet med kurset er at styrke den profes-sionelle tilgang til mødet med barnet og familiermed etnisk minoritetsbaggrund, så der skabesforudsætninger for et konstruktivt samarbejde tilbarnets bedste. Formålet er at gøre dig i stand tilat forstå, tolke og handle på et mere kvalificeretgrundlag og dermed imødekomme potentiellekonflikter og misforståelser i både sagsbehandlingog i den daglige indsats.FagansvarligDriftsleder Anne-Katrine Mølgaard, Seminarer dkT: 6615 9043 E: [email protected]
KUN SOM ÅBENT FORLØB
børnesamtalen - at inddrage børn og unge ideres egen sagsbehandlingAt tale med et barn eller en ung lyder for så vidtsåre simpel - men at holde en børne/ungesamtale,hvor der måske efterfølgende skal træffes enmeget vanskelig afgørelse, kan være et sandtminefelt af dilemmaer. Formålet med kurset er atskabe en grundlæggende forståelse og indsigt i deprincipper, der gælder for samtaler med børn ogunge i forskellige situationer.FagansvarligUddannelsesleder Bente Falk Nielsen, UC LillebæltT: 6318 4731 E: [email protected]en børnesag - forløb og centrale reglerKursets formål er at give deltagerne overblik overalle faser i et børnesagsforløb og skabe kendskabtil lovgivningens muligheder for børn og ungemed særligt behov for støtte.FagansvarligUdviklingskonsulent Annemette Matthiessen,Professionshøjskolen MetropolT: 7248 7156 E: [email protected]ics - grundkursusICS-grundkurset indgår i implementeringen af ICS(Integrated Children’s System) i kommunernesarbejde med børn og unge med særligt behov forstøtte. ICS er den socialfaglige ramme for DUBU,som er et it-system, der både kan understøtte denenkelte sagsbehandlers arbejdsproces og tilgodesebehovet for at tilvejebringe ledelsesinformation.Kurset gennemgår det teoretiske fundament,metoder og redskaber i ICS, og der kobles til delt-agernes eget arbejde med børn unge og familier.FagansvarligUdviklingskonsulent Annemette Matthiessen,Professionshøjskolen MetropolT: 7248 7156 E: [email protected]
KUN SOM ÅBENT FORLØB
barnets reform - implementeringskursus formyndighedssagsbehandlereFormålet med kurset er at formidle den nyesteforskningsbaserede viden om udsatte børn og ungesamt viden om baggrund, intentioner og indholdi Barnets Reform. Kurset sætter særlig fokus påde nyeste lovregler, deres fortolkning, samt påhvordan du som sagsbehandler konkret kan om-sætte dem i praksis.FagansvarligKonsulent Lene Ottesen, Seminarer dkT: 6615 9043 E: [email protected]barnets reform - kursus om styrkelsen afefterværnindsatsenFormålet med kurset er at sætte sagsbehandlere,kontaktpersoner, anbringelsessteder og andrecentrale aktører på området i stand til at håndtereden nye lovgivning og generelt understøtte denunges overgang til voksentilværelsen. Derudoverer formålet med kurset at inspirere til atkursisterne lokalt afprøver nogle af de metoder,der præsenteres.FagansvarligChef konsulent Peter Jensen, SPUKT: 2810 0288 E: [email protected]
BØRNEKATALOGET 2012
kursus om ssd-samarbejdetKurset har til formål at give deltagerne ny videnom lovgivning om udveksling af private oplys-ninger, så deltagerne bliver i stand til at anvendeden nye lovgivning, så børn og unge får tidlig,helhedsorienteret og sammenhængende hjælp ogstøtte. Kurset fokuserer på metoder og redskabertil konstruktivt tværfagligt arbejde og redskabertil inddragesle af børn og forældre på ansvarlig ogrespektfuld vis.FagansvarligSekretariatsleder Jytte Rosenberg, UC SyddanmarkT: 7614 7130 E: [email protected]kursus om tilsynKursets formål er at skabe faglig inspiration tilarbejdet med tilsyn og inspiration til, hvordantilsynsopgaven kan organiseres, gennemføres ogudvikles i praksis. Kurset fokuserer på nyeste videnom lovgivningen om tilsyn og bringer desudenbrugere og anbringelsesstedernes perspektiv i spil.FagansvarligUdviklingskonsulent Annemette Matthiessen,Professionshøjskolen MetropolT: 7248 7156 E: [email protected]overgreb på børn og unge - fysisk, psykiskvold og seksuelle overgrebFormålet med kursusforløbet er at tilbydedeltagerne et kompetenceløft, så de får en øgetviden og opmærksomhed på forebyggelse oghåndtering af vold og seksuelle overgreb modbørn og unge. Kurset giver deltagerne en opdateretviden om tegn og reaktioner på vold eller seksuelleovergreb og sætter fokus på, hvordan man kansamtale med børn og unge, der er udsat for vold ogseksuelle overgreb.FagansvarligKonsulent Berit Møller, SocialstyrelsenT: 7282 3700 E: [email protected]
støtte og indsatser til unge der begårkriminalitetKurset har til formål at opkvalificeremyndighedssocialrådgiveres/sagsbehandleresarbejde med unge, der begår kriminalitet ved atstyrke de socialfaglige og metodiske kompetenceri sagsbehandlingsprocessen samt give et grundigtkendskab til Ungdomssanktionen.FagansvarligSocialfaglig konsulent Birgit Raundahl Koldsø,VIA UniversityT: 8755 1969 E: [email protected]KUN SOM ÅBENT FORLØB
implementering af barnets reform for lede-re og medarbejdere på leverandørområdetFormålet med kurset er, at deltagerne får etoverblik over lovændringerne og initiativerne medbarnet i centrum samt får indsigt i og forståelsefor, hvordan Barnets Reform lovgivningsmæssigtog metodisk kan bidrage til at kvalificere indsatsenoverfor barnet og den unge.FagansvarligSekretariatsleder Jytte Rosenberg, UC SyddanmarkT: 7614 7130 E: [email protected]
KUN SOM ÅBENT FORLØB
introduktionskurser for nye sags-behandlere på børne- og ungeområdetFormålet med kurset er at introducere nyesagsbehandlere til børne- og ungeområdet.Sagsbehandlerne opnår gennem kurset specifikviden om udsatte børn og unge, grundig indføringi lovgivning, områdets organisering samtsamarbejdsrelationer på området og endviderekonkrete arbejdsredskaber og -metoder, der kananvendes i sagsbehandlingen.FagansvarligUdviklingskonsulent Sinnet Bunde, UC LillebæltT: 6318 4725 E: [email protected]
BØRNEKATALOGET 2012
systematik i sagsbehandlingenFormålet med kurset er, at deltagerne introducerestil nye konkrete metoder, som gør deltagerne istand til at afdække barnets og den ungesproblemer udtømmende samt inddrage barnet,den unge, familien og det private og professionellenetværk i sagsbehandlingen.FagansvarligSeniorkonsulent Wenche Svensson, SPUKT: 2272 2919 E: [email protected]
støtte og indsatser til børn med fysisk ogpsykisk handicapKurset har til formål at opkvalificere de medarbej-dere, der arbejder med børn og unge med fysisk ogpsykisk funktionsnedsættelse. Du får et overblikover de samlede støttemuligheder til børn og ungemed nedsat funktionsevne og deres familier samtstyrket de socialfaglige og metodiske kompetenceri en helhedsorienteret sagsbehandlingsproces.FagansvarligSocialfaglig konsulent Birgit Raundahl Koldsø,VIA UniversityT: 8755 1969 E: [email protected]
Modulforløb
KURSUS OM pLEjEFAMiLiERFormålet med kurser om plejefamilier er at skabeoverblik over det nye familieplejelandskab ogde nye typer af kommunale plejefamilier, sådeltagerne bliver i stand til at navigere sikkert iforhold til godkendelse af plejefamilien, herundermatch mellem barn og familie, opfølgning, tilsynsamt supervision, efteruddannelse og øvrig støttetil plejefamilien.Modulopbygget kursusforløb med et fælles modulefterfulgt af et specialiseret modul for hhv. myn-dighedsrådgivere og familieplejekonsulenter.kursus om plejefamilierPå modul 1 er vægten lagt på Barnets Reform ogde ændringer det medfører på området. Modul 1indeholder socialfaglige og juridiske input ligesomFABU giver vinkler på arbejdet.FagansvarligSekretariatsleder Jytte Rosenberg, UC SyddanmarkT: 7614 7130 E: [email protected]valgmodul for myndighedsrådgivereModulet understøttet myndighedsrollen og ermed til at skabe klarhed på og viden om hvadrollen indeholder i praksis. Kurset skal medvirketil at myndighedsrådgiveren får mulighed for atfå et overblik over den retlige ramme for myn-dighedsudøvelsen, således at der skabes sikkerhedomkring hvilke opgaver der er indbefattet i myn-dighedsudøvelsen og hvilke opgaver der grænserop til og som har karakter af konsulentopgaver.valgmodul for familieplejekonsulenterModulet understøtter familieplejekonsulentensrolle og opgaver i barnets reform på plejefami-lieområdet. Kurset skal give familieplejekonsu-lenten den nødvendige viden om, indsigt i ogfærdigheder til at understøtte anbringelsesforløbeti plejefami-lien. Undervisningen skal medvirke tilat familieplejekonsulenten får den nødvendige fa-glige handlekompetence og redskaber til at kunnesupervisere, og støtte plejefamilien fra start til sluti anbringelsesforløbet.
BØRNEKATALOGET 2012
Modulforløb
iNDDRAGENDE METODERFormålet med kurset er at styrke og understøtteinddragelsen af og samarbejdet med børn, unge,deres forældre og netværk i jeres kommune ellerinstitution.Modulopbygget kurususforløb med obligatoriskmodul 1 og tre valgmoduler, der giver digkonkrete metoder til at styrke samarbejdet medfamilierne og arbejde systematisk medinddragelsen af familien og dets private netværk.modul 1: inddragende metoder -samarbejde og inddragelseDen aktuelle forskning i Danmark, i Norden oginternationalt peger på, at sociale vanskelighederudvikles i de kontekstaf hængige relationer, hvorbørn og unge færdes i deres hverdag. Virkningenaf de professionelles indsats er således af hængigeaf deres evne til at inddrage og samarbejde medbarnet, den unges familie og netværket.Formålet med modulet er at give viden omvilkårene for det konstruktive samarbejde medbørn og unge, deres forældre og netværk medfokus på kommunikation, konfliktløsning, em-powerment, ressourceorientering og anerkendelse.Modulet giver indblik i relevant socialfaglig vi-den og forskning om inddragelse af udsatte børn,unge og deres familier samt opkvalificerer dig pålovgrundlaget for samarbejde og inddragelse somfølge af Loven om Barnets Reform.valgmodul: netværksmøderFormålet med modulet er at sikre, at du opnårfortrolighed med og tryghed i anvendelsen afnetværksmøder i forhold til kriminalitetsfore-byggelse specifikt og udsatte børn og ungegenerelt, og at du efter endt kursus kan arbejdevidere med metoden på egen hånd og anvendemetoden i praksis.På modulet får du en konkret og anvendelses-orienteret indføring i metoden netværksmøder,herunder viden om, hvordan metoden kan im-plementeres på skoler, institutioner og i forvalt-ninger, samt hvornår det giver mening af af holdenetværksmøder i kriminalitetsforebyggelsesøjemed. Kursusmodulet kobles tæt til din hverdagog praksis.valgmodul: familierådslagningFamilierådslagning er en kommunikations- ogbeslutningsmodel, der er udviklet i forbindelsemed ungdomskriminalitet, og hvis sigte er at sættebarnet i fokus, ansvarliggøre familien i forhold tilbarnet/den unge og aktivere det nære netværksressourcer, herunder motivere familien til at tagemedansvar for barnet/den unge. Evalueringerviser, at hvis beslutningskompetencen ligger hosfamilien, afføder det en større pligtfølelse ifamilien over for processen.valgmodul: det vanskeligeforældresamarbejdeFormålet med kurset er at styrke den profes-sionelle tilgang til det vanskelige forældresamar-bejde. Modulet går i dybden med de psykologiskemekanismer, der ligger bag en samarbejdsrelationog forståelsen for, hvordan magt og afmagtsstruk-turer mellem forælder og professionelle fårbetydning for kommunikationen. Du får inspira-tion til praktisk håndtering af indsatsen, nårsamarbejdet går i hårdknude, herunder en ind-føring i modellen Strategisk Tænkning, som inde-holder en række konkrete og effektive kommu-nikationsteknikker, der har til formål at fremmekommunikationen og samarbejdet med forældre ipraksis.FagansvarligDriftsleder Anne-Katrine Mølgaard, Seminarer dkT: 6615 9043 E: [email protected]
BØRNEKATALOGET 2012
Afholdes i egen kommune
REKViREREDE FORLØBNÅR BØRN OG UNGE hAR BRUG FOR hjæLpFormålet med kurset er at bidrage til at skabe envelfungerende og hensigtsmæssig samarbejds-model, som sikrer størst mulig kvalitet iarbejdet med sårbare og udsatte børn og unge,der har behov for særlig støtte. På baggrund afindlagte forandringsworkshops er målet, at der op-stilles kommissorier med mål og delmål for kom-munens tværfaglige samarbejde om udsatte børnog unge, herunder strategier til at opnå disse mål.Kursusforløbet består af et på forhånd overordnetfastlagt indhold og struktur, men skræddersyesi samarbejde med den rekvirerende kommune,således at der tages højde for kommunens stør-relse, struktur, kultur, organisering og børne- ogungepolitikken.FagansvarligDriftsleder Anne-Katrine Mølgaard, Seminarer dkT: 6615 9043 E: [email protected]kursus i motiverende interview (mi)Motiverende interview (MI) er en forsknings-baseret rådgivningsstil, som er særlig effektiv iarbejdet med unge, som er i fare for eller alleredehar udviklet adfærdsproblemer. Metoden hviler påden grundtanke, at man ikke kan installere moti-va-tion i andre – man at man qua samspillet i enudfordrende samtale kan hjælpe hinanden til atudvikle motivation til at ændre adfærd. Metodenkan anvendes på opholdssteder, inden for børne-og ungdomspsykiatrien, i gadeplansarbejde osv.FagansvarligForskningsleder Bo Ertmann, Teori og Metode-centeret ved Professionshøjskolen UCCT: 4189 8000 E: [email protected]8 dages trænerkursus for kommendeart-trænereKursus for fagpersoner, der ønsker at arbejde medART (Aggression Replacement Training). ART eren forskningsbaseret pædagogisk træningsmetodemedstor efekt i forhold til forebyggelse og reduk-tion af aggressiv adfærd hos børn og unge. ARTkan anvendes på opholdssteder, inden for børne-og ungdomspsykriatrien og i skoler men er ogsårelevant i arbejdet med børn og unge med ADHD/autismespektrumforstyrrelser. Gennem teoretiskundervisning og praktisk træning klædeskursisterne på til at varetage et ART-forløb medbørn og unge.FagansvarligForskningsleder Bo Ertmann, Teori og Metode-centeret ved Professionshøjskolen UCCT: 4189 8000 E: [email protected]mpnl: mindre magt – mindre modstandNo Power No Lose (NPNL) er en konflikthånd-ter-ings- og selvbeskyttelsesmetode, der har som målat begrænse fysisk og psykisk magtanvendelse ikonfliktsituationer for at undgå vindere og tabere.Metoden er udviklet i Sverige af Statens Institu-tionsstyrelse (SIS) og er effektiv i forhold til fore-byggelse af konflikter, der udvikler sig tilfysisk magtanvendelse og voldsepisoder. Kurseter til medarbejdere på dag- og døgntilbud, derarbejder med udsatte børn, unge og voksne. Derveksles mellem teoretisk introduktion og praktiskeøvelser.FagansvarligForskningsleder Bo Ertmann, Teori og Metode-centeret ved Professionshøjskolen UCCT: 4189 8000 E: [email protected]
BØRNEKATALOGET 2012
Børnekataloget - en kursusrække fraSocialstyrelsenBørnekatalogets kursusaktiviteter udbydesflere gange årligt og af holdes på skift vedCOKs regionale centre. Det er muligt atrekvirere kurserne i kataloget gratis til egenkommune efter “først til mølle-princippet”.NB!Undervisningen er gratis. Der opkræves etdeltagergebyr pr. dag på 250 kr. ex. momstil forplejning og lokaleleje.Læs mere om BørnekatalogetDu kan altid finde aktuelle kurser påwww.cok.dk/børnekataloget.KursusadministrationBørnekataloget administreres af COK forSocialstyrelsen.KursusleverandørerKurserne i Børnekataloget udvikles ogleveres af Professionshøjskolen Metropol,Seminarer dk, SISO, SPUK, UCC,UCL, UC Syd, UdviklingsForum og VIA UC.
Få Børnekataloget direkte i din ind-bakke!*Nu kan du modtage Børnekataloget somnyhedsbrev direkte i din indbakke.Nyhedsbrevet udsendes den første torsdagi måneden og indeholder aktuelle kursus-aktiviteter over hele landet. Tilmeld dig påwww.cok.dk/nyhedsbrev.KontaktØnsker du yderlige informationer, er duvelkommen til at kontakte den fagansvar-lige på de enkelte kurser.Hvis du har spørgsmål omkring adminis-tration eller praktiske oplysninger, er duvelkommen til at kontakte:Koordinatorer, regionale forløbGitte H. JensenT: 8779 6314E: [email protected]Jeanet HøeghT: 8779 6383E: [email protected]Koordinator, rekvirerede forløbHelle Hornsyld PetersenT: 8779 6311E: [email protected]*) Hvis du i forvejen modtager COKs nyhedsbrev omBørn, unge, fritid og kultur behøver du ikke tilmeldedig Børnekatalogets nyhedsbrev. Som abonnementpå COKs nyhedsbrev modtager du nemlig i forvejenBørnekatalogets nyhedsbrev første torsdag i måneden.