Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1099810_0001.png
1099810_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 30. marts 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JUB/ J.nr. 2012-1516
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. februar2012 følger hermed social- og integrationsministerens svar på spørgs-mål nr. 193 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarinaAdsbøl (DF).Spørgsmål nr. 193:”Ministeren bedes redegøre for reglerne for institutionsansattes adgang tilbeboernes penge og indestående på bankkonti, herunder hvilken kontrol ogsikkerhed der er for, at ansatte ikke forgriber sig på beboernes formueog/eller trækker mere på beboerens konto end aftalt eller rimeligt til dækningfor ydelser afholdt af institutionen.”
Svar:Det fremgår af servicelovens § 82, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal på-se, om der er pårørende eller andre, der kan inddrages i varetagelsen afinteresserne for en person med betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Detfremgår endvidere af bestemmelsen, at kommunalbestyrelsen skal væreopmærksom på, om der er behov for at bede statsforvaltningen om at be-skikke en værge efter værgemålsloven.
Personalet har ikke automatisk har adgang til beboernes formuer, blot fordide er ansat på et botilbud. I lighed med andre råder beboere i botilbud somudgangspunkt over deres egen formue. Jeg lægger derfor til grund for mitsvar, at spørgsmålet omfatter de situationer, hvor beboeren har givet perso-nalet fuldmagt til økonomiske dispositioner eller de situationer, hvor beboe-ren er under værgemål.
2Da såvel fuldmagtsreglerne som værgemålsreglerne hører under Justitsmi-nisteriets regelsæt, har jeg bedt Justitsministeriet om bidrag til besvarelsenfor så vidt angår disse regler. Justitsministeriets bidrag dateret den 22. marts2012 vedlægges.
Både af hensyn til den enkelte beboers retssikkerhed og til personalets tryg-hed er det vigtigt, at der er bevågenhed med området hos såvel de kommu-nale myndigheder som hos ledelsen på botilbuddene. For at bidrage dertil erder for tiden i Social- og Integrationsministeriet iværksat følgende initiativer:
Der er nedsat en arbejdsgruppe mellem Social- og Integrationsministeri-et, KL, Danske Regioner, Landsforeningen LEV, Danske Handicaporga-nisationer, Socialpædagogernes Landsforbund, FOA og 3 f, der skal ud-arbejde en rapport om pejlemærker for etisk og lovlig håndtering af be-boermidler. I forhold til ledelse og personale på botilbud kan rapportengive input til adfærd i forbindelse med støtte til beboerens håndtering afsin økonomi. Der vil også blive udarbejdet tre hæfter til henholdsvis be-boere, ledelse og personale samt pårørende. Hæftet, der skal være ret-tet til beboerne, vil oplyse om deres ret til selv at disponere over egnemidler. Hæftet, der skal være rettet til personalet, vil oplyse om deresopgaver vedrørende støtte til udvikling af beboernes handlekompetenceri forhold til økonomi. Hæftet, der skal være rettet mod pårørende, vil op-lyse, om beboerens ret til selvbestemmelse i forhold til de midler, de selvkan disponere over, samt om hvordan pårørende kan bidrage til at støtteen udvikling af deres pårørendes handlekompetencer.
Socialstyrelsen har endvidere fået til opgave at udarbejde en håndbogom betaling, administration m.v. af midler for personer med nedsat fysiskeller psykisk funktionsevne, der skal være færdig senere på året. Hånd-bogen kan inspirere kommunerne til at fastsætte interne retningslinjerom betaling, administration og opbevaring af midler for personer mednedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Karen Hækkerup/ Karin Ingemann
Bilag vedlagt:Bidrag af 22. marts 2012 fra Justitsministeriet.