Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. februar 2012
TTL/ J.nr. 2012-1171
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. januar 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 166 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 166:” Ministeren bedes oplyse, hvilke basale serviceopgaver kommunerne skalyde borgere, der er visiteret til hjemmehjælp?”
Svar:Ifølge servicelovens § 83 har kommunalbestyrelsen pligt til at sikre, at per-soner, der midlertidigt eller varigt har behov for personlig og praktisk hjælp tilnødvendige opgaver i hjemmet og madservice, kan få tilbud om hjælp tildisse funktioner.Hjælpen tildeles efter en konkret, individuel vurdering af borgerens behov forhjælp.Det fremgår endvidere af servicelovens § 88, stk. 2, at tilbuddene om hjælpskal bidrage dels til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder, delstil at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevneeller særlige sociale problemer. Tilbuddene skal løbende tilpasses modtage-rens behov.Der findes ikke i serviceloven nærmere bestemmelser om indhold og omfangaf den personlige og praktiske hjælp. Det er kommunalbestyrelsen, der harbåde det indholdsmæssige og det økonomiske ansvar for hjælpen. Kommu-nalbestyrelsen skal mindst én gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard forpersonlig og praktisk hjælp.
2
Kvalitetsstandarden skal indeholde en beskrivelse af det serviceniveau,kommunalbestyrelsen har fastsat for hjælpen, herunder en beskrivelse afindholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen. Beskrivelsen skal være præ-cis og danne grundlag for, at der sikres sammenhæng mellem serviceni-veau, de afsatte ressourcer, afgørelserne og leveringen af hjælpen.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen