Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1084784_0001.png
1084784_0002.png
Folketingets SocialudvalgDato: 24. februar 2012Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. januar 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 134 (SOU Alm. del).Spørgsmål nr. 134:”Ministeren bedes forklare hvad DUBU er, hvad intentionen med DUBU er,oplyse hvor mange kommuner der anvender DUBU, hvornår og med hvilkenhastighed forventes flere kommuner at anvende DUBU, og hvordan kan manfå de resterende kommuner til at anvende DUBU?”Svar:DUBU (Digitalisering – Udsatte Børn og Unge) er et it-understøttet sagsbe-handlingssystem. Det bygger på en fælles socialfaglig systematik, ICS (Inte-grated Children’s System), som anvendes i en række lande, bl.a. Sverige ogStorbritannien, men er tilpasset danske forhold og lovgivning. Systemet un-derstøtter blandt andet følgende, når det er fuldt indfaset:Sagsbehandlerens arbejdsopgaver i forbindelse med underretning, ud-redning, visitation og opfølgningSocialfaglig systematik (ICS), der sikrer de faglige rammer for sagsbe-handlerens arbejde ved udredning af barnet, herunder sikrer at udred-ningen tager stilling til de krævede 6 punkter i børnefaglige undersøgel-ser (servicelovens § 50)Oversigt over udførte, igangværende og lovpligtige aktiviteterMulighed for udtræk af ledelsesinformation til den faglige og politiskeledelse på baggrund af tilgængelige data i DUBUAutomatisk opsamling og indberetning af statistik til eksterne parter (ek-sempelvis Danmarks Statistik)Integration til 4 definerede økonomisystemer som muliggør sammenhol-delse af forventet og faktisk forbrug på den enkelte sag og generelt.Ligeledes sikrer DUBU langt bedre mulighed for oversendelse af alle rele-vante akter mellem kommunerne i sager, hvor familier flytter på tværs afkommunegrænser.DUBU-løsningen, og dermed de ovenstående elementer, bliver lanceret i enrække faser. Fase 1 er netop lanceret, og sidste fase bliver lanceret ultimo2013. Formålet med at skabe DUBU er at give kommunerne et godt funda-ment for det specialiserede socialområde, der kan medvirke til at understøttekommunernes indsats, kvalitetssikring og prioritering af området. Der ersåledes seks målsætninger med DUBU:1. Mere systematik i sagsbehandlingen
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
ALH/ J.nr. 2011-5181
2
2. Integration af økonomiske og socialfaglige overvejelser på et sagligtgrundlag3. Bedre matchning af behov og tilbud4. Lette den administrative byrde for sagsbehandlerne5. Nemmere tværgående samarbejde mellem offentlige myndigheder6. Bedre ledelsesinformation til planlægning og styring af indsatsen44 kommuner har indtil nu tilsluttet sig DUBU. Der kommer løbende nyeinteressetilkendegivelser fra nye kommuner. I den fællesoffentlige digitalise-ringsstrategi er målet, at 80 procent af kommunerne skal være tilsluttet i2015.
Karen Hækkerup/ Lars Møller Christiansen