Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets SocialudvalgDato: 23. februar 2012Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. januar 2012følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 119(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
DHO/ J.nr. 2012-412
Spørgsmål nr. 119:”Af servicelovens § 64, stk. 3, fremgår: "Politiet yder bistand til kommunenved udøvelsen af beføjelser efter stk. 2. Socialministeren fastsætter efteraftale med justitsministeren nærmere regler i en bekendtgørelse om politietsbistand til kommunen." Ministeren bedes oversende denne bekendtgørelsesamt redegøre for eventuelle øvrige retningslinjer for politiets bistand vedbeslutninger om anbringelse af børn og unge.”Svar:Bemyndigelsen i servicelovens § 64, stk. 3, der giver ministeren med ansva-ret for det sociale område hjemmel til efter aftale med justitsministeren atfastsætte nærmere regler i en bekendtgørelse om politiets bistand til kom-munen, er ikke udnyttet. I punkt 394 i vejledning nr. 11 af 15. februar 2011(vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres familier), fremgårblandt andet følgende:”I nogle tilfælde vil det være nødvendigt at afhente barnet eller denunge i den dagsinstitution eller skole, som han eller hun går i. Dettebør være undtagelsen, og det bør ikke ske, mens der er andre børneller unge til stede.Det er som nævnt væsentligt i alle tilfælde, hvor der er truffet afgø-relse om at gennemføre en foranstaltning tvangsmæssigt, at dentrufne afgørelse gennemføres på en måde, der belaster barnet ellerden unge mindst muligt. Heri ligger, at der skal udvises så megethensynsfuldhed og skånsomhed som muligt i det enkelte tilfælde.Dette gælder også i de tilfælde, hvor der skønnes at være behov forat bede om politiets bistand.Henvendelsen til politiet bør så vidt muligt ske skriftligt, eventueltledsaget af et udskrift af børn og unge-udvalgets protokol vedrøren-de den trufne afgørelse. Henvendelsen skal angive, hvilken bistandder ønskes, og hvorfor det anses for nødvendigt med politiets bi-
2
stand til at hente barnet eller den unge. Kommunalbestyrelsen kanendvidere anmode om, at politiet ikke optræder i uniform eller an-vender politibiler, såfremt dette ud fra en konkret vurdering må ansesfor at være en fordel. Da en tvangsmæssig anbringelse ofte er envoldsom oplevelse for et barn eller en ung, vil det i de fleste tilfældevære hensigtsmæssigt, hvis politiet optræder i civil. I forbindelse meden afhentning af barnet eller den unge kan det blive nødvendigt medfysisk fastholdelse, men dette bør så vidt muligt undgås og kan kunforetages af politiet. Magtanvendelsen skal afpasses efter forholdenei den enkelte situation, og den må ikke gå ud over det strengt nød-vendige. Det er i det hele taget vigtigt, at politiets bistand skal væreen støtte til kommunalbestyrelsens fuldbyrdelse af afgørelsen, såle-des at politiet kun går aktivt ind i fuldbyrdelsen, hvis situationen ud-vikler sig, så det er absolut påkrævet. Afhængig af den konkrete si-tuation kan det være hensigtsmæssigt, at forældrene får mulighedfor at ledsage barnet eller den unge til anbringelsesstedet. I alle til-fælde er det vigtigt, at barnet eller den unge ved, hvad der skal ske,og hvor barnet eller den unge bringes hen.”I øvrigt henvises til svaret på SOU alm. del 118 (samlingen 2011-12).
Karen Hækkerup
/ Lars Møller Christiansen