Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
1080417_0001.png
1080417_0002.png
1080417_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 14. februar 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CAW/ J.nr. 2012-254
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. januar 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 111 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 111:”Kan ministeren oplyse, hvilke retningslinjer der er ved dødsfald, når borge-ren har været bruger af den private eller kommunale hjemmepleje?”
Svar:Jeg kan oplyse, at der ikke findes centralt fastsatte retningslinjer på social-området i forbindelse med dødsfald, når borgeren har været bruger af denprivate eller kommunale hjemmepleje. Jeg har derfor til brug for besvarelsenanmodet KL om en udtalelse om, hvilke retningslinjer der er ved dødsfald,når borgeren har været bruger af den private eller kommunale hjemmepleje.KL har i den anledning oplyst følgende:”Kommunerne har generelt procedurer for, hvordan medarbejderne skalagere i forbindelse med dødsfald. Der er ingen forskel mellem om borgerenhar modtaget ydelser fra en privat eller en kommunal leverandør.Nogle kommuner har indarbejdet proceduren i kommunens politisk vedtagnekvalitetsstandarder, andre kommuner har fastsat retningslinjer eller arbejds-gange. Indholdsmæssigt er der ganske få forskelle i indholdet.Procedurerne tager højde for om der er tale om forventet dødsfald elleruventet dødsfald, ligesom der tages højde for, om der er pårørende eller ej.Endelig har kommunerne procedurer for, hvordan medarbejderne skal agere
2
hvis de ikke kan få kontakt med borgerne, når medarbejderen kommer på etaftalt tidspunkt.I forhold til pårørende har KL tidligere bidraget til besvarelse af FolketingetsRetsudvalgs spørgsmål 116-118 fra oktober 2010 samt spørgsmål 62 franovember 2011. Der henvises derfor til disse besvarelser.I forhold til procedurer, der vedrører opgaver i forbindelse med selve døds-faldet, har kommunerne typisk samlet opgaven til en mindre gruppe af med-arbejdere, fx sygeplejersker, ledere af en gruppe af hjemmehjælpere ellervisitationen. Dette for at sikre et så professionelt og værdigt forløb som mu-ligt, hvor den medarbejder, der varetager forløbet, har rutine i opgaven. Detmest udbredte er, at det er kommunens vagthavende sygeplejerske, derløser opgaven.Procedurerne indeholder dels arbejdsgange i forhold til at etablere kontakt tileksterne samarbejdspartnere, som fx læge/vagtlæge, pårørende, politiet(ved uventet dødsfald) samt bedemand i tilfælde, hvor der ikke er pårørende,der kan løse denne opgave.Derudover indeholder procedurerne arbejdsgange for, hvordan ydelser derleveres via kommunen afmeldes fx hjemmepleje, sygepleje, træning osv.ligesom der er procedurer for afhentning af eventuelle hjælpemidler.Endelig er der procedurer for handlinger, der skal foretages i umiddelbarforbindelse med dødsfaldet, fx soignering af afdøde, arkivering af sygepleje-faglige optegnelser, aflåsning af boligen etc. Procedurerne afhænger ogsåher af, hvorvidt der er tale om forventet eller uventet dødsfald.Hvis en borger ligger død i sit hjem i en længere periode, vil det typisk skyl-des, at borgeren kun modtager få ydelser fra kommunen og har få eller in-gen pårørende. Eksempelvis borgere, der kun modtager praktisk hjælp, somfx rengøring med to eller tre ugers mellemrum.I slutningen af december 2011 opstod en situation i Lolland Kommune, hvoren borger lå død i sit hjem i ni dage, selv om hjemmeplejen var til stede dadødsfaldet indtraf. Lolland Kommune har oplyst, at borgeren døde den 25.december, og at der var tale om en fejl, hvor en medarbejder ikke kontakte-de bedemanden efter lægens ligsyn. Dette er ellers beskrevet i kommunensretningslinjer. Medarbejderen havde fulgt retningslinjerne i øvrigt, og fejlenblev således opdaget, da kommunen kom for at afhente de afmeldte hjæl-pemidler. Der er således tale om en enkeltstående fejl, hvor et punkt i ret-ningslinjerne ikke blev fulgt.Lolland Kommune har oplyst, at kommunen er ved at gennemgå retningslin-jerne med henblik på, at lignende situationer ikke skal opstå igen.”
3
Som nævnt i KL’s besvarelse kan der henvises til tidligere besvarelser om-kring proceduren for dødsfald REU alm. del spm. 62 og REU alm. del spm.116-118.
Karen Hækkerup/ Charlotte Avnsted Wæhrens