Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1161090_0001.png
1161090_0002.png
1161090_0003.png
1161090_0004.png
1161090_0005.png
1161090_0006.png
1161090_0007.png
1161090_0008.png
1161090_0009.png
1161090_0010.png
1161090_0011.png
SKATTEMINISTERIETKoncerncentret
Talepapir tilbrug ved besvarelse af samrådet i Skatteudvalget den26. september 2012 om spørgsmål AL, AM og AN
Det talte ord gælder
Spørgsmål ALMinisteren bedes redegøre for, hvad årsagerne kan være til,at danske myndigheder i 2012, ifølge BT den 22. august2012 (”Narko vælter ind i landet”), har konfiskeret langtmindre heroin og kokain end sammenlignet med tidligereår.
Spørgsmål AMMinisteren bedes redegøre for, hvad årsagerne kan være til,at myndighederne i Sverige og i Norge, ifølge BT den 22.august 2012, konfiskerer langt mere heroin og kokain endman gør i Danmark, selvom narkotikaene formentligt er
Side 2
transporteret igennem Danmark og videre til de to nævntelande.
Spørgsmål ANMinisteren bedes redegøre for, hvilke konkrete initiativerregeringen vil iværksætte for at danske myndigheder igenforetager større beslag af narkotika, og væsentligt størreend det meget lave udbytte på 3,1 kg, som i følge BT den22. august 2012 har været resultatet de første seks månederaf 2012.
Svar:Tak til formanden. Og også tak for spørgsmålene og forlejligheden til at komme her i samråd.
Jeg synes det egner sig bedst til at svare på de tre spørgs-mål i sammenhæng. Det håber jeg er i orden for udvalget.Og også give en sammenhængene redegørelse for hvad der
Side 3
egentlig er op og ned i spørgsmålet om indsatsen mod nar-kotikasmugling.
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at narkotikabekæm-pelse er et område, der står meget højt på min egen og re-geringens dagsorden. Vi skal – og gør i dag alt, hvad vikan – for at begrænse den ulovlige indsmugling og handelmed narkotika i Danmark.
Toldkontrollen, der også omfatter kontrol med indførsel afnarkotika, skal ske på en professionel og intelligent måde.I regeringen mener vi, at det bedst sker ved en effektiv,fleksibel og mobil toldkontrol, som er baseret på efterret-ninger og samarbejde med både nationale og internationalemyndigheder.
Side 4
I en artikel i BT den 22. august 2012 konkluderer avisen,på baggrund af tal fra SKAT for første halvår 2012, attoldkontrollen er mindre effektiv nu end tidligere.
Her vil jeg gerne slå fast, at den statistik, som BT henvisertil, ikke kan tages som udtryk for, at de danske toldere ikkehar succes med den måde, de griber indsatsen an på.
Som jeg har redegjort for i svar på spørgsmål fra hr. Den-nis Flydtkjær (DF) skal man være forsigtig med udeluk-kende og ensidigt at konkludere på toldkontrollens effekti-vitet på baggrund af et halvt års resultater. Fra måned tilmåned og også fra år til år er der store udsving, som skyl-des enkelte meget store beslaglæggelser - eller manglen påsamme. Altså mangel på store beslaglæggelser.
Jeg skal igen beklage, at de oplysninger om beslag af nar-kotika som jeg modtog fra SKAT var fejlbehæftede og
Side 5
som fremgik af mit oprindelige svar af S 3924. Svaret erefterfølgende rettet og viser, at der i juli måned 2012 sketestore beslaglæggelser af kokain, der gør, at beslaglæggel-serne af kokain i årets første syv måneder er på omkring 9kilo, hvor det samlede resultat for 2011 var på omkring 11kilo.
Men ligesom jeg maner til forsigtighed med at drage kon-klusioner på baggrund af få måneders indsats, så vil jegheller ikke bruge de tal, som jeg lige har præsenteret, til aterklære, at alt er i den bedste orden.
Viser det sig, at vi kan gøre noget endnu bedre, vil vi selv-følgelig justere processerne, så vi får mest muligt ud afindsatsen. Jeg har – det vil gerne understrege - stor tiltrotil, at tolderne har succes med den måde, de griber indsat-sen an på.
Side 6
Ligesom man ikke kan konkludere på noget om toldkon-trollens succes og effektivitet på baggrund af få månedersresultater, så gælder det samme i forholdet til at sammen-ligne med Norge og Sverige. Her er man som minimumnødt til at forholde sig til, at både organisering, kompeten-cer og værktøjer er forskellige fra land til land.
Alene det forhold, at Norge ikke er medlem af EU, ogdermed kun har ydre grænser, har en betydning for mådende organisere sig på og tilrettelægger arbejdet i Norge på.
Det er heller ikke muligt at sammenligne den danske ogden svenske toldkontrol direkte, fordi der er forskel i tol-dernes kontrolbeføjelser. De svenske toldere har for ek-sempel en række efterforskningskompetencer, der her ilandet ligger hos politiet.
Side 7
Jeg er også her forud for samrådet blevet spurgt om antal-let af toldere i hhv. Danmark, Norge og Sverige. Ligesomdet ikke er muligt at sammenligne resultater, da opgaver ogkompetencer er forskellige, så kan der heller ikke foretagesen sammenligning af antallet af medarbejdere, idet bådeorganisering og opgaver er forskellige.
På den måde er hverken beslaglæggelser eller antallet aftoldere et udtryk for graden af effektivitet i tilgangen mednarkotikabekæmpelsen. Eller sagt med andre ord: Det erikke muligt at lave en alt-andet-lige sammenligning medNorge og Sverige. Fordi ’alt andet’ ikke er lige.
Skatteudvalget har ved selvsyn på studierejsen til Stock-holm og Rom i sidste uge fået indblik i de mange forske-ligheder der er i de organisatoriske nationale skatteadmini-strationer når det angår opgaveomfang, beføjelser og kom-petencer mm. Det er helt tilsvarende forhold der gør sig
Side 8
gældende for løsning af toldopgaven landene i mellem ogderfor er det ikke seriøst at sammenligne danske toldmyn-digheders ressourceforbrug og resultater med toldmyndig-hederne i andre lande.
Jeg er sidst, men ikke mindst, også blevet spurgt om hvilkeinitiativer regeringen vil iværksætte for at foretage størrebeslaglæggelser af narkotika.
Det giver mig anledning til igen at slå fast, at regeringenhar besluttet, at toldkontrollen, der også omfatter kontrolmed ulovlig indførsel af narkotika, skal ske på en professi-onel og intelligent måde. Det mener vi bedst sker ved eneffektiv, fleksibel og mobil toldkontrol, som er baseret påefterretninger og samarbejde med både nationale og inter-nationale myndigheder.
Side 9
Siden regeringsskiftet er der igangsat et betydeligt arbejdei SKAT med henblik på at styrke indsatsen over for denulovlige indsmugling af narkotika. En succesfuld bekæm-pelse af narkotikaindsmugling kræver et tæt og tværgåendesamarbejde med politiet og med de internationale told- ogpolitimyndigheder på det helt operationelle plan. Det sam-arbejde består i høj grad af udveksling af risikobilleder,kontrolmetoder og erfaringer.
Og derudover kan jeg som særligt initiativ nævne, at det erbesluttet at få den nyeste kropsskanner-teknologi til Kø-benhavns Lufthavn, som et nyt værktøj i bekæmpelsen afsmugleri af narkotika skjult i kroppen.
Selvom beslaglæggelserne i de første 6 måneder af 2012var på 3,1 kilo kokain, så viser statistikken for juli måned,der bringer os i nærheden af resultatet for 2011, at enkelt-stående beslag – eller mangel på de samme – kan forrykke
Side 10
statistikken markant. Og dermed, at det ikke er muligt atforetage generelle konklusioner om toldkontrollens effek-tivitet på baggrund heraf.
Men som jeg tidligere har oplyst, så følger både jeg ogSKATs ledelse området tæt. Viser det sig, at vi kan gørenoget endnu bedre, vil vi selvfølgelig justere processerne,så vi får mest muligt ud af indsatsen.
Lad mig afsluttende slå fast, at de initiativer som regerin-gen har iværksat alle fremadrettet sikrer, at toldkontrollengennemføres:Med effektivte risikoanalyserMobilt – det betyder, at der er kontrolmuligheder allestederFleksibelt – sådan så ingen på forhånd kan vide hvor,hvornår og hvor længe toldindsatsen foretages på.Og så baser vi som sagt indsatsen på efterretninger
Side 11
Og et godt samarbejde med myndigheder i Danmarkog i udlandet.
Til slut vil jeg gerne benytte lejligheden til at oplyse om, atjeg senere på året vil orientere såvel Retsudvalget somSkatteudvalget om den konkrete implementering af den nystrategi for toldkontrol m.v. Denne evaluering er under ud-arbejdelse i SKAT.