Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1168214_0001.png
1168214_0002.png
1168214_0003.png
J.nr. 12-0207050Dato:18. oktober 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 958 af 25. september2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte LillelundBech (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Ivar Nordland

Spørgsmål:

Ministeren skriver i svaret af 3. september 2012 på alm. del – spm. 757, at hvisman forhandler DBO’er med lande uden (selskabs)skattesystemer, så vil en DBO stort setkun handle om, at Danmark ensidigt kommer til at frafalde sine skatter. Anerkender mini-steren dermed ikke, at en DBO tjener mange hensyn, og at det bl.a. af Dansk Industri erblevet fremhævet, at en DBO er et vigtigt redskab for virksomheder, idet den udover at til-sikre, at der ikke sker dobbeltbeskatning, også medfører fordele for danske virksomheder,som får:- Ligestilling i forhold til udenlandske konkurrenter- Sikkerhed overfor ladets skattemyndigheder- Mulighed for lempelse i forhold til andre skatter end selskabsskatter?

Svar:

Hovedformålet med en dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) mellem to lande erat undgå dobbeltbeskatning som følge af, at en person eller et selskab fra det ene land, somerhverver indkomst fra det andet land, bliver fuldt ud beskattet af indkomsten i begge landeefter deres interne skatteret.I nogle tilfælde har et land et særligt skattesystem, hvor landet enten slet ikke beskatter per-soner og selskaber, som er hjemmehørende i det pågældende land, eller ikke beskatter dissepersoner og selskaber af indkomst fra udlandet, mens landet beskatter personer eller selska-ber, som er hjemmehørende i udlandet, af indkomst fra det pågældende land.En DBO mellem Danmark og et sådant land ville medføre, at Danmark skal nedsætte ellerfrafalde sin beskatning af indkomst, som personer og selskaber fra det pågældende land er-hverver her fra landet, uden at den danske skattenedsættelse eller -fritagelse opvejes af be-skatning i det andet land. Med andre ord: Der er ingen dobbeltbeskatning at lempe.Tværtimod kan en sådan aftale føre til dobbelt ikke-beskatning for nogle indkomsttyper.I så fald vil en DBO kunne medføre, at der ikke er ligestilling mellem danske virksomhederog deres udenlandske konkurrenter fra det pågældende land, for så vidt angår indkomst herfra landet. DBO’en ville nemlig betyde, at personer og selskaber fra det andet land opnårlavere beskatning af indkomst her fra landet end tilsvarende danske personer og selskaber.En DBO med et sådant land vil ikke medføre, at personer og selskaber fra Danmark fårdansk lempelse af dobbeltbeskatning for andre udenlandske skatter i forhold til, hvad dergælder uden en DBO. DBO’ernes artikel om lempelse af dobbeltbeskatning svarer nemligtil ligningslovens § 33, som anvendes, når en person eller et selskab, der er hjemmehørendeher i landet, har indkomst fra et andet land. Eller med andre ord: I denne henseende stillespersoner og selskaber hjemmehørende i Danmark efter interne regler lige så godt, som hvisder ikke er nogen DBO.Derimod er det ikke hensigten med DBO’er at sikre, at personer og selskaber slipper fordansk skat som fastsat i dansk skattelovgivning, selv om dette kan siges at medføre ligestil-ling med andre investorer, der driver virksomhed i et land med ingen eller lav beskatning.
Side 2
Med hensyn til spørgerens henvisning til, at en DBO med et andet land kan give sikkerhedmod dobbeltbeskatning, hvis det andet land indfører skatter, som ikke findes i dag, er detteikke en begrundelse til at indgå en DBO, før behovet er til stede.Alt i alt vil jeg derfor fastholde den hidtidige politik for DBO-forhandlinger om, at Dan-mark ikke skal indgå DBO’er med lande, som ikke har et indkomstskattesystem, der kansiges at svare til det danske.
Side 3