Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0206476Dato:16. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 951 af 24.september 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Den-nis Flydtkjær (DF).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse, hvad de provenumæssige og beskæftigelsesmæssige konsekvenservil være, hvis Danmark henholdsvis:--Svar:
Som det fremgår af min forgængers svar på SAU alm. del spørgsmål 610 af 3. maj 2012,vil ølafgiften skulle sænkes fra den nuværende afgift på 2,93 kr. pr. liter pilsner øl til en af-gift på 0,62 kr. pr liter pilsnerøl for at komme på niveau med den tyske ølafgift. En afgifts-nedsættelse i den størrelsesorden skønnes at medføre et årligt provenutab efter tilbageløbog adfærd på ca. 675 mio. kr. Grænsehandlen med øl skønnes at falde med ca. 330 mio. kr.,hvilket under samme forudsætninger som i tidligere beregninger isoleret set vil kunneskønnes at medføre en stigning på skønsmæssigt 130 beskæftigede i detailhandlen.Som det ligeledes fremgår af den tidligere besvarelse, er der ikke afgift på sodavand i Tysk-land, og dermed skulle sodavandsafgiften i Danmark ophæves, for at komme på niveaumed den tyske. En ophævelse af sodavandsafgiften skønnes at medføre et årligt provenutabefter tilbageløb og adfærd på ca. 400 mio. kr. Grænsehandlen inkl. illegal handel med so-davand skønnes at falde med ca. 275 mio. kr., hvilket isoleret set betyder, at beskæftigelsenunder samme forudsætninger som i tidligere beregninger kan skønnes at stige med knap110 beskæftigede i detailhandlen.Hertil kommer et provenutab som følge af, at afgifterne ikke indekseres fra 2013. I forbin-delse med lovbehandlingen af indekseringsforslaget, som indgik i skattereformaftalen mel-lem regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti, blev det skønnet, at indekseringenaf ølafgiften ville medføre et varigt merprovenu efter tilbageløb og adfærd på 90 mio. kr.,mens indekseringen af sodavandsafgiften blev skønnet at ville medføre et varigt merprove-nu efter tilbageløb og adfærd på 40 mio. kr.Der vil altså være et samlet provenutab på godt 1,2 mia. kr. og en samlet beskæftigelsesef-fekt på ca. 250 beskæftigede i detailhandlen.Selv om afgifterne sænkes til tysk niveau, vil der dog stadig være et incitament til at græn-sehandle både øl og sodavand. Afgiftsnedsættelserne forventes kun at reducere grænse-handlen med de pågældende varer med knap 35 pct. Det skyldes for det første, at momsen iTyskland er 19 pct. mens den i Danmark er 25 pct. For det andet betales der fortsat ikkepant på dåser med sodavand og øl mv., som danskere grænsehandler i Tyskland, og for dettredje er der stadig en betydelig prisforskel mellem Danmark og Tyskland, selv når mankorrigerer for forskelle i moms og afgifter, jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 612 af 3.maj 2012.Til sidst bør det bemærkes, at man på grund af EU regler ikke må diskriminere mod import,og det vil sige, at et ølproducerende land som Danmark ikke afgiftsmæssigt må diskrimine-re vin. Der er dog ingen fast grænse for, hvor stort afgiftsspændet skal være, før der er taleSide 2
Sænker afgiften på øl til tysk afgiftsniveauSænker afgiften på læskedrikke til tysk afgiftsniveau?
om diskriminering. I forbindelse med afgiftsforhøjelserne, som indgik i finanslovsaftalenfor 2012, blev det bl.a. på baggrund af afgiftsspændet i Irland vurderet, at en forhøjelse på25 pct. på øl og ca. 55 pct. på vin var så langt, som man umiddelbart kunne gå inden forEU-reglerne. Såfremt ølafgiften nedsættes som forslået, vil det altså sandsynligvis ogsåkræve en samtidig afgiftsnedsættelse for vin, hvilket vil medføre et yderligere provenutab.
Side 3