Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1210106_0001.png
1210106_0002.png
1210106_0003.png
J.nr. 12-0206403Dato:31. januar 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.950af24. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/LeneSkov Henningsen

Spørgsmål 950:

Ministeren bedes vurdere, hvilke effekter der kan forventes ved at afskaffe muligheden forprivate til at købe varebiler på papegøjeplader, herunder såvel økonomiske effekter for sta-ten og hvilke brugergrupper, der vil blive berørt heraf.

Svar:

Registrering af varebiler på de såkaldte papegøjeplader sker, når der er tale om varebiler,der anvendes fuld ud privat eller til blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse. For va-rebiler, der anvendes fuld ud privat, betales et årligt tillæg til den løbende ejer- eller vægt-afgift på typisk 5.510 kr., mens der for varebiler registreret til blandet privat og erhvervs-mæssig anvendelse betales det halve beløb i privatanvendelsestillæg.De privates brug af varebiler har været aftagende i de senere år. Dette hænger bl.a. sammenmed, at der både for registreringsafgiften og de løbende afgifter er sket en afgiftsmæssigudligning mellem varebiler og personbiler. Samtidigt er der indført en skarpere afgræns-ning af, hvilke biler der kan afgiftsberigtiges med den særligt lave sats for de helt store va-rebiler. Det er således ikke i dag tilstrækkeligt, at bilen er stor for at kunne blive registreretsom varebil til den lavere sats for registreringsafgiften på 30 pct. Den skal være af typenkassebil eller pick-up. I øvrige tilfælde er satsen 50 pct. for varebiler.Dette rummer antageligt en stor del af forklaringen på, at antallet af nyregistrerede varebi-ler til privat og delvist privat anvendelse er faldet fra hen ved 20.000 stk. årligt i årene 2005– 2007 til i størrelsesordnen 4 – 5.000 stk. årligt i de senere år.Hvilke effekter, der kan forventes ved at afskaffe muligheden for private til at købe varebi-ler på papegøjeplader, er meget vanskelige at skønne over, primært fordi der ikke foreliggerviden om, hvorfor private anskaffer varebiler, og hvilke behov varebilerne dækker.Der er formentlig fortsat tilfælde, hvor ønsket om en konkret bil gør det muligt at opnå enbesparelse ved at vælge bilen som varebil til privat anvendelse. Det relativt høje privatan-vendelsestillæg betyder imidlertid, at der skal være tale om en forholdsvis bekostelig bil-model, hvis der skal kunne opnås en besparelse.Der er lønmodtagere, der også er selvstændigt erhvervsdrivende, og som lejlighedsvist harbehov for at benytte varebilen privat, enten fordi bil nummer 2 aktuelt anvendes til nogetandet, ikke egner sig til den konkrete private transportopgave, eller fordi familien ikke rå-der over en bil nummer 2.Visse grupper af lønmodtagere bruger egen bil til at udføre arbejdet og kan i nogle tilfældevælge at anskaffe en varebil, f.eks. fordi de varer, som de skal demonstrere for kunderne,enten har et sådant omfang eller er af en sådan karakter, at de mere naturligt hører til i etvarerum frem for i en personbils kabine.Der kan herudover være tilfælde, hvor bilistens fritidsaktiviteter gør en varebil mere veleg-net til at dække kørselsbehovet end en personbil.De økonomiske effekter for staten ved en afskaffelse af privates mulighed for at købe vare-biler på papegøjeplader er vanskelige at vurdere. Der vil f.eks. næppe i mange tilfælde bliveanskaffet samme bil blot som personbil. Nogle vil dog formentlig anskaffe samme bil, an-Side 2
dre vil bede arbejdsgiveren om at anskaffe samme eller en lignende bil. Det andet yder-punkt kunne være, at bilkøberen blot anvender samme beløb på en personbil, som bilkøbe-ren ellers ville have anvendt på varebilen.Staten vil dog utvivlsom opnå en gevinst, hvis muligheden for private til at købe varebilerpå papegøjeplader afskaffes. Denne gevinst må så holdes op mod et tab af den fleksibilitet,som de gældende regler rummer, og det forhold, at reglerne tilsyneladende ikke længere gi-ver større tilskyndelse til at anskaffe varebiler alene med det formål at spare registrerings-afgift.
Side 3