Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1179343_0001.png
1179343_0002.png
J.nr. 12-0206366Dato:16. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.948af24. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/LeneSkov Henningsen
Spørgsmål 948:Ministeren bedes oplyse, hvilke erfaringer der er opnået med lovændringen i 2009, somhævede registreringsafgiften for taxa'er til 70 pct. og bundgrænsen til 230.000 kr., herunderom de forventede miljømæssige effekter, hvad angår ønsket om mindre og mere energiøko-nomisk rigtige biler, er blevet opnået.Svar:Registreringsafgiften for taxier blev, som spørgeren er inde på, ændret i 2009 med virkningfra 1. januar 2010 bl.a. for at øge tilskyndelsen til at anskaffe klimavenlige biler. Ændrin-gen gik ud på en forhøjelse af registreringsafgiften for taxier fra 20 pct. til 70 pct., mensamtidigt forhøjedes bundgrænsen for registreringsafgiften fra 12.100 kr. til 230.000 kr.Det forventedes, at taxibranchen grundet den skarpere progression, ville ændre nyanskaf-felserne i retning af lidt billigere biler. Billigere biler er som oftest lettere og mere brænd-stoføkonomiske (udleder mindre CO2) sammenholdt med dyrere, typisk tungere biler. Mu-ligheden for frikørsel blev ikke ændret.Det skønnedes, at ændringen i registreringsafgiften for taxier, sammen med en politisk afta-le om at taxier mindst skal kunne køre 16,1 km pr. liter, ville medføre en reduktion i CO2-udledningen på ca. 20.000 tons årligt. Desuden forventedes en reduktion i udledningen afpartikler på ca. 10 tons årligt.Det har ikke været muligt at finde opgørelser, der år for år kan belyse de nyregistrerede ta-xiers energieffektivitet.I stedet er valgt, at se på den aktuelle bestand, og omregne de enkelte årganges brændstof-forbrug til udledning af CO2pr. km jf. tabel 1, hvor de syv seneste årganges klimaegenska-ber er angivet som gennemsnit. Den gennemsnitlige CO2-udledning har været jævnt fal-dende.Tabel 12006GennemsnitligCO2-udledning234Gennemsnitlig CO2-udledning for årgang200720082009201020112332131981671572012145
Opgørelsesmetoden giver et godt billede af, hvordan taxivognmændenes adfærd med hen-syn til anskaffelse af nye biler har været påvirket af de nævnte lovinitiativer. Det er dog ik-ke muligt, at bedømme effekten af de enkelte initiativer isoleret set.Fra årgang 2008 til den del af årgang 2012, der er registreret nu, er der sket en reduktion iCO2-udledningen på godt 9 pct. årligt. Til sammenligning er der i samme tidsrum sket enreduktion i CO2-udledningen på ca. 3,3 pct. årligt for nyregistrerede dieseldrevne personbi-ler set under ét. Ordningen med frikørsel for taxier rummer uden tvivl en stor del af forkla-ringen på, at den kendte del af forløbet for bestandstilpasningen er sket meget hurtigtigerefor taxier end for dieseldrevne personbiler set under ét.
Side 2